Teimo
- Paikkakunta:
- Usa
- Liittynyt:
- 19.10.2017 12:25
Ostin tommose 82-vuoden Raisun, tietääkö kukaan että missä siinä pitäisi sijaita tyyppikilpi?
Niko01
- Liittynyt:
- 20.10.2017 9:59
Jousi kuuluu tuohon reikään. (Liitetiedostossa on ympyröitynä)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
JJTM
- Liittynyt:
- 26.9.2017 13:27
Kiitos. Se tosiaan oli se pidätinjousi, joka painaa lukituskuulaa vaihderullaa vasten. Nyt kun tuon tietää, niin löyyyhän se räjäytyskuvastakin.
kku
- Liittynyt:
- 13.10.2016 22:39
Miten on Raisujen kunto tänäpäivänä? Löytyykö paljonkin alkuperäiskuntoisia? Kunnostettuja niitähän on ja oman vm.83 raisunkin kunnostin ja samalla hieman tuunattiin.
Osa osista oli hankalahko löytää tai sitten olivat kalliita. Esimerkkinä viilaamaton vakiosylinteri, ne on todella kiven alla ja vakion kaltaiset valaurautapytyt nekin ovat uutena melko harvinaisia. Omaani löytyi Italiasta uusi "export" sylinteri, siinä oli melko isot kanavat muta eipä se haitanne.
Toinen vaikeahko osa on pakoputki, sitkeän myyntipalstojen vahtimisentuloksena löysin kaksi pakoputkea toinen hyväkuntoinen paisari ja toinen missä oli alkukäyrä kunnostettavissa, kalliiksi tuli tämäkin osa.
Kolmas on alkuperiänen pyöreä CEV umpio, niitä kait voi löytyä jolla cev:in koodilla huhujen mukaan itse en vaivautunut etsimää vaan tilalle tuli neliskanttinen tarvike.
Tein projektin kuvista pienen kuvakertomuksen jälkipolvien muisteltavaksi.
https://youtu.be/CCYWtL258m8
Raisukuljettaja
- Liittynyt:
- 4.5.2020 17:11
Kilkkasi Raisu vm. 85 tuossa äskettäin kiinni ja uutta sylinteriä olisi vailla. Oisko kellekkään jäänyt raisun pyttyä voi olla 50cc tai isompi.
Mopoilija666
- Liittynyt:
- 27.4.2020 22:41
Mikä ois raisuun hyvä tehoputki vakio 50cc koneelle
Mopoilija666
- Liittynyt:
- 27.4.2020 22:41
Mitä kaikkia eroja on koneiden minarelli p4 ja P6 välillä?
Malagutisti
- Pyörä:
- IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
- Paikkakunta:
- Kurikka
- Liittynyt:
- 11.10.2007 16:23
Vaihteiston lisäksi ainakin lohkot ovat erilaiset. Kotimaassa tieto on kovin vähäistä, sen verran ovat harvinaisia täällä.
P4 varianttien eroista voi lueskella vaikka tutkiskelemalla helkaman mopojen historiaa.
kku
- Liittynyt:
- 13.10.2016 22:39
P6 moottorista on useita eri variaatioita yleistä niille on 6-vaihteinen vaihteisto ja tuntuvasti järeämpi kytkin. Sylinterivarioaatioita on ollut lukuisia 50-80cc ja ainakin kahdella eri iskunpituudella. tehokkaimmat 50cc versiot ovat luokkaa 12-15hp. P6 olisi huippukone raisuun mutta ovat järkyttävän hintaisia, joistakin versioista pyytävät tuhansia euroja ja yleensä halvimmatkin ebayssä 500-700€ ja näiden kunnosta ei välttämättä ole takeita.
Sitten asiaan.. eli täälläkin aikaisemmin esittelemäni raisu otti ja leipoi kiinni tuossa kesällä. Arvauksia vaurion syystä on oikeastaan yksi eli kun tässä pytyssä on melko isot kanavat verrattuna vakioon ja 16mm kaasutin jolloin vakioputki on auttamatta ahdas ja aiheuttaa liiallisen lämpökuorman männälle. Epäilyksen alla on myös mänän ja sylinterin välys. Sen mittasin helmasta ja mäntä on 0,04mm alle nimellismitan 38,8 pytty on hoonattu tasan nimellismittaan.
Eilen avattiin kone ja vauriot sylinterissä ovat onneksi vähäisiä ja uskon sen tulevan kuntoon alujäämien poistolla ja hoonaamisella.
Uusi mäntä pitää laittaa ja mietinkin kävisikö tähän tuon tavanomaisen kupumännän tilalle se raisun pattipäämäntä? No sen saa selville mittailemalla puristussuhteet mutta ongelma on ettei ole sitä pattimäntää mitattavaksi.
Videolla esittelen vauriot tarkemmin.
https://youtu.be/oxdf0v605pU
Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista