kesäesa
- Pyörä:
- Aprilia SX
- Paikkakunta:
- Jyväskylä
- Liittynyt:
- 15.6.2011 21:06
Sivusuunnassa heiluminen viittaa rikkinäiseen laakeriin.
junavaunu
- Pyörä:
- Aprilia sx 50
- Liittynyt:
- 28.5.2013 14:29
juuh elikkäs
Viimeksi muokannut junavaunu päivämäärä 13.8.2013 14:47, muokattu yhteensä 1 kerran
Hepex
- Paikkakunta:
- Lappeenranta
- Liittynyt:
- 13.9.2008 22:15
Pillikuristusta putken sisällä. Tekemäni kuvalliset ohjeet taitaa löytyä aloitusviestistä.
--50cc--
- Pyörä:
- Aprilia sx 50 -09
- Paikkakunta:
- Lappi
- Liittynyt:
- 8.4.2012 16:59
sääxä kirjoitti:ajossa kuuluu kolinaa etenkin takajarrulla jarruttaessa, kolina kuuluu luultavasti takarenkaan seudulta.
Rengas heiluu pikkusen sivusuunnassa, eli onko mahdollista että renkaan kiinnitykset ei ole tarpeeksi kireällä vai onko takalaakeri paskana?
Samanlaista teki mullaki ja oli laakeri rikki
Hepex
- Paikkakunta:
- Lappeenranta
- Liittynyt:
- 13.9.2008 22:15
Molemmat uusiks, maksaa vitosen kappale SKF laatulaakerit. En nyt muista ulkokehää mutta sisäkoolinki 12mm, leveys 10mm ja ulkokoolinki oli jotain 32mm tms.
Laakerit saat parhaiten esim ruuvimeisselillä kun naputtelet sisältäpäin ulospäin tasasesti. Uudet sisään kannattaa lyödä entistä laakeria apunakäyttäen.
sääxä
- Paikkakunta:
- Kuopio
- Liittynyt:
- 13.4.2013 19:07
Emc:llä olis LAAKERI KOYO 6201-2RS 12x32x10mm Käykö tämä säxään?
Samassa paikassa on termostaatti derbille (?) voisiko sekin käydä säxään?
Hepex
- Paikkakunta:
- Lappeenranta
- Liittynyt:
- 13.9.2008 22:15
Molemmat käy. Koyot on ihan ok, kuhan et yli kymppiä maksa per laakeri
Etulaakeri on 15mm muuten sama
--50cc--
- Pyörä:
- Aprilia sx 50 -09
- Paikkakunta:
- Lappi
- Liittynyt:
- 8.4.2012 16:59
Tänään aloin poistaan karstoja putkesta, sain putken irroitettua ja siinä vähän heiluttelin ja aloin ihmetteeleen mikä ääni seiltä sisältä kuuluu
ilmeisesti kattalysaattori itestää sieltä irronnu
tietääkö kukaan haittaakose? kävin sitten kokeileen uuestaan ja vetoja on samalla lailla mutta hieman kovempi ääni, mitenköhän sen saa sieltä helpoiten ja siisteinten pois? ettei tarttis hienoa kromiputkea pilata leikkaamalla
Kondi19797
- Pyörä:
- Aprilia sx 07
- Liittynyt:
- 10.7.2011 20:20
Mites ku mulla vuotaa toi vaiheakselinstefa niin pitääkö leväyttää koko kone auki että saa sen vaihettua vai saako sen vaihettua jotenki ulkokautta?
Bbolle
- Pyörä:
- Husqvarna SM 125
- Paikkakunta:
- Raisio
- Liittynyt:
- 17.5.2013 23:49
Tietäiskö joku mikä olis voinu tulla kun oltiin tossa irrottamassa jäähdytysnesteletkua kun vuos? Elikkä kun kiinnitettiin letku takaisin kiinni mopo alkoi huutaa lähes max.kierroksilla heti käynnistäessä eikä lopeta sitä ennen kuin sammuttaa mopon. Koitettiin tyhjentää letkua ilmasta jos olis mahdollisesti jäänyt mutta ei auttanut. Olisko jotain ehdotuksia mikä vois olla vikana? Kyseessä 2011 säxä.
--50cc--
- Pyörä:
- Aprilia sx 50 -09
- Paikkakunta:
- Lappi
- Liittynyt:
- 8.4.2012 16:59
Bbolle kirjoitti:Tietäiskö joku mikä olis voinu tulla kun oltiin tossa irrottamassa jäähdytysnesteletkua kun vuos? Elikkä kun kiinnitettiin letku takaisin kiinni mopo alkoi huutaa lähes max.kierroksilla heti käynnistäessä eikä lopeta sitä ennen kuin sammuttaa mopon. Koitettiin tyhjentää letkua ilmasta jos olis mahdollisesti jäänyt mutta ei auttanut. Olisko jotain ehdotuksia mikä vois olla vikana? Kyseessä 2011 säxä.
Ei kai se jäähytys neste nyt kierroksia voi nostaa? taitaa olla joku kaasuvaijjeri jumissa tai jotakin vastaavaa
sääxä
- Paikkakunta:
- Kuopio
- Liittynyt:
- 13.4.2013 19:07
Anteeks, mut voisko joku kiltti ihminen selostaa ton takapyörän laakereitten vaihdon?
kesäesa
- Pyörä:
- Aprilia SX
- Paikkakunta:
- Jyväskylä
- Liittynyt:
- 15.6.2011 21:06
Eikös hepexi sen jo sulle neuvonut
Hepex kirjoitti:
Laakerit saat parhaiten esim ruuvimeisselillä kun naputtelet sisältäpäin ulospäin tasasesti. Uudet sisään kannattaa lyödä entistä laakeria apunakäyttäen.
Eli ensin vanne irti moposta. Kun se on irti, näet vanteen keskellä molemmilla puolilla laakerin. Vanhat irti ja uudet tilalle, vanne paikalleen ja matkaan!
Hepex
- Paikkakunta:
- Lappeenranta
- Liittynyt:
- 13.9.2008 22:15
Vanhaan tuttuun tapaan Hepexi auttaa..
1) Löysää ketjut ja irroita takarattaalta ulkopuolelle / tai irroita ketjut avaamalla ketjulukko
2) avaa taka-akselin lukitus, oisko ollu 17/19 milliset
3) vedä akseli ulos, vaikka naputtelemalla ruuvimeisselillä tai 1/4 tuuman räikän jatkeella
4) kas noin, rengas on vapaa. Vedä rengas pois. Näet laakerit. Käytä apuna esimerkiksi ruuvimeisseliä ja lyö laakerit ulos ns. sisäkautta eli ||-----|| (<kuvaa pyörää) laita siis ruuvimeisseli (talttapää) toisen laakerin reijästä sisään ja naputtele tasaisesti kohtaa vaihtaen laakerin ulkokoolista (eli ei siitä sisemmästä, 12mm reijästä, muuten hankaloituu) jolloin laakeri irtoaa. tee sama toiselle.
5) Ota uudet laakerit, aseta ne ns. huulilleen niin suoraan kuin silmämääräisesti saat. laita laakerin päälle vanha laakeri ja naputtele laakeria tasaisesti sisään. ( || || <kuvaa kahta laakeria vierekkäin) - tee sama toiselle
6) laita rengas paikalleen, akseli sisään (kannattaa rasvata samalla) ja raota jarrupaloja vaikka ruuvimeisselillä että saat jarrulevyn menemään.
7) Ruuvaa akselin pultit, laita ketjut takasin, kiristä tarvittaessa ja testaa että rengas pyörii hyvin..
HUOM. Jos ajat rikkinäisellä laakerilla, laakeripesä voi mennä väljäksi. Siihen on sitten omat niksinsä. Eli jos laakeri menee käsineen painamalla helposti sisään ja on ns. löysä niin ilmottele.
KIITOS JA KUMARRUS. PS. Sama pätee eteen, edessä tosin 15x32x10 (?) kokonen laakeri sekä erikokoinen akselin kiristyspultti.
kesäesa
- Pyörä:
- Aprilia SX
- Paikkakunta:
- Jyväskylä
- Liittynyt:
- 15.6.2011 21:06
No nyt on kyllä niin tarkat ohjeet että luulis onnistuvan uunommaltakin kaverilta!
Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista