Puch-moottoriset Tunturit

97heppatyttö
Pyörä:
Tunturi mopedi, Yamaha wr 125x
Paikkakunta:
Mikkeli
Liittynyt:
28.3.2010 18:38
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut 97heppatyttö » 17.9.2011 17:55

Reetuhai2 kirjoitti:Mulla olis Muffler, mikä on edellisellä omistajalla varmaan 100 vuotta maannu jossain, niin se muistuttaa ennemmin seulaa kun putkea eikä sitä paikattua saa. Voisin siittä ottaa alkukäyrän irti ja mydä sulle, kun se alkukäyrä on kunnossa. Ja änkkäki löytyy jos kelpaa.


Laitappa yv:llä kuva molemmista, niin katsellaan. :)
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 18.9.2011 18:35

Reetuhai2 kirjoitti:No ehkä vois sen ekan 50-100km ajaa sisään. Ite ajoin joku 50-100 ja mun mielestä oli ihan tarpeeks.

Miten ajaa vakio Tunturi sisään? Eikö se perus ajo ole sitä sisäänajoa...

Ekalla kerralla kun käyttää lämpymäksi kunnolla (esim. menet laittamaan heti käymään, ja vasta sen jälkeen käy vetämässä ulkovaatteet päälle). Mitään jäähdytyksiä en ite ole harrastellut, eikä toi pytty mitään ole väljistynyt.

En kyllä suosittele tunturiteharin silpomista...
Niin no, miten tätäkin miettii. Se tunturi tehari on harvinainen, mutta suht arvoton. Arvonsa puolesta sen voisikin silpoa.
-vainio-
Pyörä:
LC4
Liittynyt:
3.1.2006 21:43
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut -vainio- » 18.9.2011 21:02

Saahan sen Tunturi teharin alkukäyrän hitsattua takaisinkin...
Throttle
Pyörä:
Tuntureita
Paikkakunta:
Jossain siellä
Liittynyt:
29.12.2008 16:18
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Throttle » 19.9.2011 15:48

Muokkamaton on aina muokkamaton orginaali jonka arvo kyllä nousee.
bultti_
Pyörä:
suzuki s1 -91 (EX), suzuki pv -97 (EX) ja pappis -7?
Paikkakunta:
joensuu
Liittynyt:
25.8.2009 21:26
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut bultti_ » 19.9.2011 16:48

Kestääks nää koneet miten hyvin vaikka 70cc pyttyjä, kuten vaikka PV:n koneet ? Itse ajattelisin heikoksi kohdaksi lähinnä sytytysosia :roll:
jotai osia (s1/pv)
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 19.9.2011 17:52

Throttle kirjoitti:Muokkamaton on aina muokkamaton orginaali jonka arvo kyllä nousee.

Tuskin. Nykyäänkään ei noilla tunturin viri osilla ole oikeen mitän kysyntää, ja tuskin se kysyntä ainakaan nousee. Nykyään kun pakkaa trendinä olemaan se, että ne vanhat vehkeet pannaan alkuperäseksi, ja tungetaan sinne talliin pölyyntymään ja kiillotettavaksi.

Itse ajattelisin heikoksi kohdaksi lähinnä sytytysosia
Sytytys kaiketikkin kestää pomppimatta 13000 kierrokseen asti.
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 19.9.2011 18:22

Slerpa_ kirjoitti:
Throttle kirjoitti:Muokkamaton on aina muokkamaton orginaali jonka arvo kyllä nousee.

Tuskin. Nykyäänkään ei noilla tunturin viri osilla ole oikeen mitän kysyntää, ja tuskin se kysyntä ainakaan nousee. Nykyään kun pakkaa trendinä olemaan se, että ne vanhat vehkeet pannaan alkuperäseksi, ja tungetaan sinne talliin pölyyntymään ja kiillotettavaksi.

Näinhän se tuppaa menemään.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
Throttle
Pyörä:
Tuntureita
Paikkakunta:
Jossain siellä
Liittynyt:
29.12.2008 16:18
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Throttle » 20.9.2011 15:17

bultti_ kirjoitti:Kestääks nää koneet miten hyvin vaikka 70cc pyttyjä, kuten vaikka PV:n koneet ? Itse ajattelisin heikoksi kohdaksi lähinnä sytytysosia :roll:


Puch kone on rakennettu crossin koneen alustalle, eli kestää missä muutkin, ellei jopa paremmin?
Sähköt kyllä kestää hyvin +10 000 kierroksia.
-vainio-
Pyörä:
LC4
Liittynyt:
3.1.2006 21:43
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut -vainio- » 20.9.2011 18:56

Throttle kirjoitti:Muokkamaton on aina muokkamaton orginaali jonka arvo kyllä nousee.

Jos siististi takaisin hitsaa, niin mistä sen kukaan tietää, että joskun on alkukäyrä irti ollut...
AGK
Pyörä:
Derbi Senda Xtreme & Tiger.
Paikkakunta:
Jossain pohjoisessa.
Liittynyt:
1.9.2010 11:11
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut AGK » 20.9.2011 21:37

Mutta moniko osaa hitsata 'siististi'? Oma taiteen lajinsa sekin.
Köyhiä eivät ole ne joilla on vähän, vaan ne jotka haluavat aina lisää.
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 20.9.2011 22:08

En oo vielä ikinä ainakaan nähnyt sellasta jälkee etteikö siitä huomais että on hitsattu jollain muulla kun robotilla/tms vehkeellä.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 20.9.2011 22:59

Anonyme kirjoitti:Mutta moniko osaa hitsata 'siististi'? Oma taiteen lajinsa sekin.
Tigillä saa lähes kuka vaan parin harjotuskerran jälkeen suhteellisen hyvää jälkeä, ja uskon että jos tigillä vaikka parikin tuntia harjottelee ennen hitsausta, saa jo sellasen jäljen, ettei sitä äkkiseltään erota, että on joskus hitsattu takasin kiinni.

Tietenkin, jos täytyy laittaa lisäainetta (mitä luultavammin ei tollasessa tarvita), vaikeutuu hitsaus jo sen verran, ettei saa enään niin kovin hyvää saumaa.

En oo vielä ikinä ainakaan nähnyt sellasta jälkee etteikö siitä huomais että on hitsattu jollain muulla kun robotilla/tms vehkeellä.
Omatekonen on AINA hienompaa mitä robotilla tehty. Roboteilla tehdyt asiat, oli kyseessä sitten hitsaussaumat, tai mikä vaan, ovat aina persoonattomia, massatuotantoa, ja tylsiä. Taas omatekosessa näkiyy se työn jälki, oli se sitten pitävä, mutta ruma räkäsauma tai siisti tigillä vedetty sauma. Niissä omissa saumoissa on persoonaa, ja näkyy oma käden jälki, joka hyvin onnistuessaan takaa oikeuden henkseleiden paukutteluun.

Ja pitääkö sen sauman olla robottimaista? Jos on siisti sauma, eikö se jo kelpaa?
-vainio-
Pyörä:
LC4
Liittynyt:
3.1.2006 21:43
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut -vainio- » 20.9.2011 23:19

Oletteko edes nähneet koskaan Tunturi teharin saumoja livenä?
Eivät meinaan kovin kaksiset ole.
AGK
Pyörä:
Derbi Senda Xtreme & Tiger.
Paikkakunta:
Jossain pohjoisessa.
Liittynyt:
1.9.2010 11:11
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut AGK » 21.9.2011 7:18

Slerpa_ kirjoitti:
Anonyme kirjoitti:Mutta moniko osaa hitsata 'siististi'? Oma taiteen lajinsa sekin.
Tigillä saa lähes kuka vaan parin harjotuskerran jälkeen suhteellisen hyvää jälkeä, ja uskon että jos tigillä vaikka parikin tuntia harjottelee ennen hitsausta, saa jo sellasen jäljen, ettei sitä äkkiseltään erota, että on joskus hitsattu takasin kiinni.



Juu puikolla olen tottunut hitsaamaan. En MIGillä, enkä TIGillä. Mikäs ero niillä muuten on? :roll:
Senverran tiedän tosta MIGillä hitsauksesta, että sillä saa sen räkäsauman todella helposti, toisin kuin puikolla. Ainakaan itse en ole saanut. Mutta kuten jo aiemmin sanoinkin, oma taiteenlajinsa sekin.

Kukin voi omalta kohdalta miettimään, onko kykenevä päihittämään hitsausrobotin ja tekemään paremmat saumat mitä se. Ja kunnioittaako enemmän sitä koskematonta teharia, vai sitä takaisinhitsattua yksilöllistä saumaa.
Köyhiä eivät ole ne joilla on vähän, vaan ne jotka haluavat aina lisää.
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 21.9.2011 18:09

En MIGillä, enkä TIGillä. Mikäs ero niillä muuten on?
Migillä koneesta tulee lankaa koko ajan, kun taas tigillä lankaa lisätään toisella kädellä tarpeen mukaan samanlaisesti kuin kaasulla hitsatessa. Yleisesti ottaen TIGillä saa paremman jäljen mitä migillä.

Senverran tiedän tosta MIGillä hitsauksesta, että sillä saa sen räkäsauman todella helposti, toisin kuin puikolla.
Puikolla saa ihan yhtä helposti. Voin laittaa sinulle kuvia jollet usko, millasta saumaa tuli pari vuotta sitten kiireen, huonon valaistuksen, keskinkertaisten hitsaustaitojen, liian ohkasen materiaalin ja hitsauskoneen huonojen säätöjen kanssa. Sanotaan että sauma on kaikkea muuta kuin nätti. Silti ei saumat vuoda, ja se riittää minulle.

MIGilläkin luultavammin samoissa olosuhteissa ei tulisi sitä parasta saumaa, muttei silti varmaan yhtä kamalaa mitä tosta tuli. Migillä kun kuulee jo äänestä, koska tulee kutakuinkin hyvää saumaa, ja koska huonoa. Puikolla ei kuule.

Kukin voi omalta kohdalta miettimään, onko kykenevä päihittämään hitsausrobotin ja tekemään paremmat saumat mitä se.
Tuskin kovinkaan moni on kykenevä, mutta pitääkö olla? Arvottomassa tunturiteharissa (mistä oli alunperin kyse) tuskin haittaa jollei se sauma ole se täydellinen robotti sauma. Pääasia, että se sauma on kutakuinkin siisti, eikä sellanen yläaste mallin "niin paljon metallia että se varmasti pitää" mallin sauma.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista