muutama vinkki (koskee itseänikin tarpeen tullen)
jos M6-Pinnapultti on poikki syvältä, tasopinnan alapuolelta, kannattaa porata ensin 2mm poralla pohjaan asti keskelle Esireikä.
* huom mieluiten uudet Kobolttiporat porausta varten (jos ei osaa itse perus poria modata ja teroittaa..)
*Tottakai terävällä pistepuikolla esikolo keskitys...porausta varten..
*ja poraus prosessi penkki pylväs porakoneella.
* bilteman väljä telinekkin käy jos on tarkka rauhallinen ja malttia...
sen jälkeen 3mm poralla. sitten 4mm ja lopuksi 5mm.
*( jos varman päälle, esikeskityksessä vikaa poraus lähteynyt epäkeskitetysti, voi loppukoon poraus poraksi valita 4,5mm halk koon 5mm sijasta )
5mm pora on M6 kierteytyksen reikä. jolloin tarkasti porattaessa pora hipoo satkun pari kierteen harjoja. Jolloin jäljelle jää kierre uriin kierteen harjat pultista, Jotka saa helposti murennettua irti kellosepän pienellä taltta meisselillä.
Jos homman tekee oikein ja varovasti hitaasti (esim oikea poraus rpm) EI tarvitse edes lopuksi puhdistaa tai "oikoa" kannesta M6 kierrettä kierretapilla ollenkaan.
Tottakai sitä Loppukoon M6 kierretappia siellä käytetään kumminkin, mutta tuosta ymmärtää eron.
ota huomioon että M6 kierteytyksessä on tappisarjassa 3-eri kokoa VAIHEITTAIN.
Yleensä kaupoissa kylläkin myydään sitä yhtä tappia joka on "sarjan" viimeistelykoko.
Kierretapeissa on myös kartiokärjen mitoituksen eroja ! tarvitset tapin jolla pääsee kierre mahdoll pohjaan asti, esim itse Modattu tylpätty hiottu M6 tappi on tarpeen viimeistely vaiheessa, tapauksessa jossa ei siis pidennetä kierrepesää !
Jos sen M6 kierteen ryssii väljäksi porauksessa tms ja käyttää vaikka kupari pastaa estämään "elektrokorroosiota/korroosiota" , Löystyy pakolaippa lähes päivittäin ajossa....menee seokset laihalle ja paukkuu putkeen...................jne
Yleismaallisesti puhuttaessa: yleensä kansissa on ~5mm varaa porata/tehdä pidemmästi kierrettä kuin Tehdas on tehnyt. Jos tarpeen tehdä pidempi kierre, mittaile ja tarkista varat.
Uusiksi Pinnapinnapulteiksi kannattaa laittaa perus 8.8 lujuuden pultit, ei kiinan laatua joka jopa vain 4.8.
aidot Euro 8,8 pultit on tarpeeksi pehmeitä etteivät murru poikki, mutta taipuvat jos niin käy, Jolloin säännöllinen pulttien uusiminen tarpeen mukaan Ennalta ehkäisynä.
Toinen huomioitava seikka on tosiaan käyttää Pinnapultteja ja muttereita, EI siis hex kantaisia pultteja, Koska Pinnapultti ja mutteri kombinaatio ehkäisee kierteen kulumista kannesta jne jakaa momenttia jne.
"M6-pinnapultin" voi siis toki tehdä vaikka 8.8 kierretangosta tai hex kantaisesta pultista katkaisemalla sopivaan mittaan.
Kierretanko on yleensä laadultaan parempi, seos "joustavampi".....
uusista Pinnapulteista tekisin vakioita pidemmät.
Muttereina käyttäisin ns avoimia "jatkomuttereita" , ja niiden päälle normaaleja muttereita (tai kuvullisia, tarpeen mukaan).
* normi mutterit toimivat ns "lukkomuttereina" jatkomuttereiden päällä.
Yleisesti puhuttaessa, Pakomutterithan ovat juurikin(vain) yhdet kuvulliset jatkomutterit, joissa omat riesansa, vertaa yllä olevaan "hintavempaan" parempaan ratkaisuun)
Erittäin yleinen riesa ja laatu ongelma Kiinalaisissa kansissa/sylintereissä yms osissa on juuri kierrepesät, niiden suoruudet-syvyydet. Pinnapulttien lujuusluokka jne.
olen siis koulutukseltani ja ex ammatiltani cnc/manuaali Koneistaja, metallityöntekijä hitsaaja.