Vastaan itse eiliseen kysymykseeni.
Otin kaasarin kertaalleen auki, ja mittasin uimurin/kohon reunan etäisyyden tiivistepinnasta. Se oli n. 11 mm. Otin kohon irti ja yritin taivuttaa lärpykkää hieman siihen suuntaan, että tuo kohon reunan etäisyys kasvaa. Kohon asennuksen jälkeen mittasin etäisyyden uudestaan, se oli n. 14 mm. Kohon reuna oli nyt aavistuksen verran toiseen suuntaan kallellaan eli ei suoraan tiivistepinnan kanssa samansuuntainen vaan ylempänä.
Asensin kaasarin paikoilleen ja käynnistin koneen ja säädin tyhjäkäynnin alustavasti kohdilleen. Nopean n. 5 min. lämmityksen jälkeen testasin myös käynnistymisen lämpimänä ja kone käynnistyi yhdellä polkaisulla, mitä se ei ole tehnyt aikoihin. Eli siis koko tämän jumpan syy oli se, että moposta oli kadonnut totaalisesti käynnistyminen lämpimänä. Siihen ongelmaan vikaa haettiin.
3 mm muutos kohon asennossa vaikuttaa isolta, mutta ainakin tämänpäiväinen pikatesti osoitti, että nyt säätö on enemmän oikein kuin aikaisemmin. Optimaalinen mitta lienee jossakin tuossa välissä, esim. 13 mm (arvaus!).
Syytä siihen, että kohon asento oli noin pahasti pielessä, en osaa sanoa. Mopossa on jo pitkään ollut tyhjäkäyntiongelma lämpimänä mutta ei ole ollut paukkuja tutkia syytä tarkemmin.
Tarkoitus on testata käynti lähipäivinä vielä paremmin ja varmistua ettei muutos aiheuta käyntiin mitään muita ongelmia.
Tarkennuksena vielä: kyse on moposta, jota ei ole viritetty millään tavalla.