Prhana just ku pääsin sanomasta ettei mitään vikaa oo ollut, niin eiköhän alkanu tapahtua. Kävin Nesteen K-marketissa ja jono oli niin hemmetin pitkä, että lähdin suosiolla pois, että menen jonnekin muualle. Sillä välin oli mopon alle tullut oikein kunnon lammikko. Bensaahan sieltä tuli letkusta solkenaan. Äkkiä hana kiinni ja vähän pidemmälle asiaa selvittämään. Ite kun en oo viitsinyt näin "vanhalla" iällä opetella koko moposta juuri mitään, niin siinä toljottelin, että onko joku letku katkennut tai pois paikaltaan tms. Eihän se tietenkään mitään niin helppoa ollut, vaan vielä helpompaa, jos jotain noista tietää tai osaa. Eräs tuntematon mies tuli kysymään onneksi, että mikähän mahtaa olla ongelmana. Kaikenlaista siinä mietittiin, mutta lopputulema oli tietty se, että kaasarissa jotain vikaa.
Penkki ja tankki irti ja sitten päällisin puolin katottuna kaikki ok. Se kaveri sitten otti kaasarin neulan sieltä esiin ja eiköhän se sokka vai prikka, mikälie lentäny jonnekin sinne huoltamon pihalle, 10 minuuttia meni, sitten sen kaverin muija huomas sen maasta, oli vieriny/lentänyt aika pitkälle. Sitten prikka ja neula takas kiinni, ja vuoto loppui siihen. Tuon vertaa en ois itse osannut tehdä, että olisin ajatellut ettei koho kaasarissa ole kohdallaan tai/ja, että neula takas paikalleen ja kovaa ajoa.
No tähän kuitenkin todettakoon, että ostaessani pebarin, sen piti hoitaa juuri tällaista "kauppakassin" virkaa. Kuitenkin niin, että voi huoletta ajaa 10km edes takaisin koska vaan, siksi jätin huollot ym. ammattilaiselle, ettei tarvitse päätään vaivata tai mopoa rassata kuten nuorena jannuna (silloin tosin mopona oli PV itselläni, tai useampi pitkässsä juoksussa, koska multakin jokusen kerran mopo varastettiin). Silloin tuli ite laitetttua kaikki ja oli pakko opetella, koska kukaan muu ei sitä sun mopoas sun puolesta rassannut. Pytty ja putkikin viilattiin prkle käsin, ei ollut powertooleja käytettävissä, ja aina kun moposta jäi vahingossa joku ruuvi tai mutteri kootessa yli, niin tuntui et kovempaa vaan meni
. Nyt on siis näköjään pakko alkaa opiskella tota mopoa, koska ei oo kiva jäädä tien päälle jonnekin prseeseen sen takia, että on niin kädetön ettei osaa korjata. Onneks nytkin sentään jokunen työkalu on aina mukana, mutta tänään riitti pelkkä kymppimillinen lenkki (penkki ja tankki veks ja takas).
Olkoot tämä nyt varoituksen tai opetuksen paikka, että kyllä siitä moposta jotain kannattaa opiskella tai tietää, ennen kuin lähtee baanalle, ettei käy kuten minulle ja joutuu opettelemaan kantapään kautta. Virheistä oppii, mutta jos ei olis sattunu meikäläisellekin hyvä tuuri, että täysin tuntematon kaveri pysähtyi mopon vikaa selvittämään, niin työntäisin vieläkin sitä kotiin. Puhumattakaan, että paljonko hilloa ois palanu siihen, että saan mopon korjaamolle ja siellä viidessä minuutissa homma hoidetaan ja laskutetaan 65€ per alkava tunti (tuo on siis ihan oikea hinta, mitä täällä pyytävät).
Sen verran toki pitää todeta omaksi puolustukseksi, ettei minulla ole mitään paikkaa missä korjailla mopoa. Ennen sentään kaikilla kavereilla oli kunnon työkalupakki klitsussa tai kotona, jota pystyi lainaamaan. Silloin myös pystyi opetella koko ajan omasta kulkupelistä, kun katsoi kavereiden duunausta vieressä, koska melkein kaikilla oli sama mopo, tai ainakin samanlainen 2-tahti. Sähkötkin oli ihan eri luokkaa, ei ollut montaa valoa mistä huolen pitää ja tulpat, lamput ja sulakkeet sai lähimmältä huoltamolta. Bensaa ei tarvinnut itse sekoitella, kun tuoreöljyvoitelutsydeemejä ei ollut vielä keksittykään (varmaan oli, mutta ei vielä käytössä), niin 2-tahtia sai tankattua suoraan huoltamolta. Viittaan nyt aikaan about 1991-1995. Nelari nykyään tietty eri asia joka suhteessa, mutta jotain pitäis vissiin osata niistäkin.
Tuli hemmetin pitkä runo, mutta jos hatuttaa, niin älkää lukeko. Turvallista, mutta kovaa ajoa kaikille!