KawasakiViissataa kirjoitti:Ärräksä kirjoitti:Tuli tässä pohdiskeltua casan ja competizione mallien eroja ja sitä millä noin reilu 1000e hinta-ero selittyy.
Käsittääkseni erona on etu ja takajousitus, sylinteri + kauppaan kuuluva ja itse asennettava 26mm kaasari ja putki. Tuoreöljyvoitelun poistamiselle tuskin voidaan laskea arvoa sillä sitähän ei voi edes tässä tapauksessa palauttaa halutessaan.
Alakertahan on varmaankin sama, ns. vahvistettu molemmissa? Entäpä runko? Onko sama?
Toisin sanoen maksanko pelkästä jousituksesta tuon ekstran? Osaako kukaan sanoa onko sen arvoinen?
Itse kuitenkin olen pohtinut asiaa siten että tonnilla saisi aika hyvän 70cc sylinterin, kaasarin ja putlen.
Pienen ostajakunnan mopoja ja sitä kautta todella vähän tietoa saatavilla. Siksi spekuloin.
Casassa on normi am6 eikä vahvistettua alakertaa. Ja competizionessa maksat uudesta putkesta, sylinteristä, vahvistetusta alakerrasta, toisesta syylarista, paremmista jarruista, isommasta kaasarista ja hienommasta ulkonäöstä (mielipide). Jos alkaa virittelemään kunnolla niin on toi comppi paljon parempi vaihtoehto, pitää arvonsakin paljon paremmin. Runkohan on sama ja alusta kanssa.
Tässä ollut yhteyksissä jälleenmyyjiin ja täytyy sanoa, että ainoa mistä palvelua ja tietoa tuntui saavan, oli tuusmotor. Joistakin paikoista ei vastailtu yhteydenottopyyntöihin lainkaan ja yhdessä valtuutetussa myyntipaikassa ei edes tunnistettu koko comppi mallia ja todettiin vain, etteivät he sitä myy. Se kuitenkin ihan virallisesti kuuluu mielestäni tuontiohjelmaan.
Tosiaan tulikin ilmi, että kampiakseli on eri, mutta isku on sama ainakin näissä 2016 malleissa (muistin vanhoissa compeissa olleen pidempi).
Oikean puolen lohko on myös erilainen eikä siihen voi jälkikäteenkään asentaa tuoreöljyvoitelua.
"vahvistettu alakerta" kuuluukohan siihen tuon kampuran lisäksi muuta kuten paremmat laakerit, stefat ja kytkin?
Sylinteri, kansi ja putki olisi meikäläisellä henk. koht. kutakuinkin turhia pisteosia 50cc luokassa. Suht nopeasti vaihtuisi varmaan isompi sylinteri kuitenkin paikalleen. Noh kaasaria ei tarvitsisi vastaavasti hankkia.
Päädyn siis jälleen kysmykseen, onko järkeä satsata tuota 1200e eroa comppiin, jos sen aikoo kuitenkin päivittää 80 kuutioiseksi. Tuolla rahalla saisi kuitenkin jo casaan athenan 80cc powervalven, sopivan putken, kaasarin ja kampuran.
Vaikeaa on