Throttle
- Pyörä:
- Tuntureita
- Paikkakunta:
- Jossain siellä
- Liittynyt:
- 29.12.2008 16:18
Anonyme kirjoitti:Juu puikolla olen tottunut hitsaamaan. En MIGillä, enkä TIGillä. Mikäs ero niillä muuten on?
Senverran tiedän tosta MIGillä hitsauksesta, että sillä saa sen räkäsauman todella helposti, toisin kuin puikolla.
MIGillä ei tule kovin helposti räkäsaumaa, jos tulee niin ampeeria lisää vain.
MIG olisi minulla ehdoton ykkösvalinta, monipuolisin. Melkein mitä vain voi hitsata sillä.
Alumiinia, ruostumatonta, vaikka mitä.
TIG on parhammillaan ohuiden levyjen hitsauksessa, tulee nättiä saumaa myös.
Puikko on sellainen jokapaikanhöylä, ei tartte kaasua ja voi hitsata huonoissa olosuhteissakin.
Slerpa_
- Pyörä:
- Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
- Liittynyt:
- 21.6.2008 20:41
Toinen vähintään yhtä hyvä vaihtoehto olisi tehokas puikkokone, ja siihen sitten se raapaisu tiggi. Joihinkin kempin inverttereihin saa noita raapaisu tig päitä, ja itteäkin houkuttaisi ostaa sellanen. Hintaahan sille päälle tulisi muistaakseni joku vähän päälle 100 euroa.
Tolla TIGillä voisi sitten niitä ohkasia levyjä hitsailla, ja sillä puikolla niitä paksuja. Kutakuinkin puikkokoneella pystyy yhtä monipuolisesti hitsaamaan mitä migillläkin, kunhan on vaan oikeanlaiset puikot käytössä.
Sitten tietysti on kaasuhitsaus, mutta siitä ei nykypäivänä tunnu kukaan tietävän mitään, ja kaasupullojen kuskaus on ikävää puuhaa. Se on myös ilman mitään opastusta aiheeseen vähän hankala ja vaarallinen hitsaustapa omin päin opettelemiseen. Käsittääkseni silti kuitenkin kelpo hitsaustapa, ja saa myös minkä paksusta vaan hitsailtua kiinni toisiinsa.
E: Olihan minulla kysyttävääkin. Nyt kun olen noita laakereita shimmaillut, niin nyt on 2 prikkaa molemmilla puolilla. Nyt ei tuntuisi välystä olevan. Kampura taas pyörii niissä lohkoissa kevyesti, mutta kun antaa vauhtia sille kampuralle, ja päästää irti, ei pyöri kovin kauaa siinä. Siis huomattavasti vähemmän mitä niillä liian väljillä shimmauksilla(joilla se kampura pyörii siinä suht kauan). Onko noi laakerit nyt liian kireellä, vai onko sopivat. Lohkoissa ei siis ole mitään muuta kampuraan vaikuttavaa kiinni kun noi l17 laakerit (ja tiiviste tottakai).
Throttle
- Pyörä:
- Tuntureita
- Paikkakunta:
- Jossain siellä
- Liittynyt:
- 29.12.2008 16:18
Slerpa_
- Pyörä:
- Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
- Liittynyt:
- 21.6.2008 20:41
Eli eivät siis ole liian kierällä laakerit?
Jos näin, niin voin jopa saada pikkuhiljaa tuon koneen kasaan ja ajoon, ellei nyt taas ilmene jotain hämäriä imuvuotoja, minkä kanssa viimeksi tappelin...
Throttle
- Pyörä:
- Tuntureita
- Paikkakunta:
- Jossain siellä
- Liittynyt:
- 29.12.2008 16:18
On kyllä just välykset, itselläni juuri samanoloiset kampurat viidessä koneessa.
Lopulliset välykset laakeri hakee vasta käytössä
pbt
- Pyörä:
- Takaa työntävä kahenlitranDohc
- Paikkakunta:
- Töysä
- Liittynyt:
- 29.11.2010 23:50
onkos breikissä öljy vai jousi keula
ku iskarit on pohjassa koko ajan.
97heppatyttö
- Pyörä:
- Tunturi mopedi, Yamaha wr 125x
- Paikkakunta:
- Mikkeli
- Liittynyt:
- 28.3.2010 18:38
Toi oli kai vitsi?
pbt
- Pyörä:
- Takaa työntävä kahenlitranDohc
- Paikkakunta:
- Töysä
- Liittynyt:
- 29.11.2010 23:50
97heppatyttö kirjoitti:Toi oli kai vitsi?
no emmä tiiä ku ei oo tietoo noista vanhoista keuloista kun nyky keulat on kaikki öljyillä
Slerpa_
- Pyörä:
- Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
- Liittynyt:
- 21.6.2008 20:41
97heppatyttö kirjoitti:Toi oli kai vitsi?
Tunturissa on ollut myös noita jousikeuloja (joita kaiketikkin vaseliinikeulaksikin kutsutaan vai?), ja sitten on näitä moderneja öljykeuloja, joten empä sitten tiiä siitä vitsistä...
97heppatyttö
- Pyörä:
- Tunturi mopedi, Yamaha wr 125x
- Paikkakunta:
- Mikkeli
- Liittynyt:
- 28.3.2010 18:38
mikäs bochsin magneetto tossa mun supersportissa on kun ei bochsin magneettoihin tarkoitettu ulosvetäjä sovi?
Ja tuohon keula asiaan vinkkinä sen verran että näkee kyllä ihan helposti onko jousi vai öljy toiminen, vaikka siitä että onko öljynlisäys paikkoja ym. jousitoiminen on yksinkertaisempi rakenteeltaan..
Slerpa_
- Pyörä:
- Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
- Liittynyt:
- 21.6.2008 20:41
Onko sieltä v-pyörästä kierteet menneet? Oletko kattonut?
97heppatyttö
- Pyörä:
- Tunturi mopedi, Yamaha wr 125x
- Paikkakunta:
- Mikkeli
- Liittynyt:
- 28.3.2010 18:38
ei ole, kierteet on siellä ihan tiptop kunnossa, mutta erillaiset kuin nuo perus bochs magneeton kierteet, on mulla toinenkin v-pyörä mutta jäi kiinnostamaan että mikäköhän tuo lienee olevinaan
Slerpa_
- Pyörä:
- Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
- Liittynyt:
- 21.6.2008 20:41
Mitä siinä sinun v-pyörässä on kaiverrettuna? Lukeeko siinä jotain?
97heppatyttö
- Pyörä:
- Tunturi mopedi, Yamaha wr 125x
- Paikkakunta:
- Mikkeli
- Liittynyt:
- 28.3.2010 18:38
Siinä luki muistaakseni bochs ja jotain numeroita, täytyypä katsoa huomenna jos vaivautuu varastolle
Humpparaakki
- Liittynyt:
- 10.3.2011 13:31
97heppatyttö kirjoitti:Siinä luki muistaakseni bochs ja jotain numeroita, täytyypä katsoa huomenna jos vaivautuu varastolle
Jos siinä lukee "bochs", niin onko se sitten ihme ettei Boschin ulosvetäjä käy...
Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista