Eipä näissä oikeestaan mitään huonoa ole.
+hienoja
+tehoa löytyy kurittomana
+ei massaa
+hyvät jarrut (ainaki track.. -12 malleissa vissii kaikissa pipari levyt, mutta trackissa isommat jarrulevyt siltikin..)
+kevyt ja ketterä
+koneena am6 -> varaosia hyvin saatavilla
-jotkut osat kalliita (jarru- ja kytkinkahvat, isommat takarattaat yms..) kulutusosat kuitenkin yleensä normihintasia..
-joitain osia saa vain maahantuojalta, kulutusosia kuitenkin lähes jokapaikasta
-ehkä vähän perus derbejä kalliimpia, hyvää ei saa halvalla..
-12 mallissa vähemmän tehoa vrt vanhempiin.
Siinäpä ne kait olikin.. Kurin saa tehtyä vaikka jostain 1mm pellistä/alumiini levystä tmv, materiaalilla ei niinkään väliä, kunhan metallia on. Pehmeempiä metalleja tietty helpompi työstää..
1. Alkukäyrä irti
2. Alkukäyrän pää (paisarin puoleinen) metalli levyä vasten, ja piirrät levyyn ääri viivat.
3. Peltisakset käteen, ja leikkaat viivaa pitkin (opeteltiin jo eskarissa leikkaamisen jalotaito), sivuleikkureilla saa pehmeempiä metalleja (alumiini) myös leikattua..
3.1. Nyt pitäs olla alkukäyrän muotonen metallin pala kädessä, reunoja voipi, ja kannattaa siistiä viilalla jos menee yli, ruuvi/viilapenkki on kaveri.. Onnistuu myös jos semmoista ei ole kun vedät sen levyn kiinni pulteilla siihen alkukäyrään (kohta 4), ja viilaat ylimääräiset pois (saattaa tulla pikku jälkiä putkeen, mutta ei meinaa mitään..)
4. Aseta levy alkukäyrää vasten, niin että reunat ovat tasan, merkitse pulttien kohdat ja poraa läpi (vähän isompi reikä kun alkukäyrän reiät ovat)
5. Nyt sitten ite kuri reikä, sen voipi tehdä joko suoraan poran terällä (normi akkuporakoneeseen ei kovin iso terä mene, sähköporaan vähän isompi..) Tee vaikka niin että niin isolla terällä kun löytyy niin vedät keskeltä läpi, ja sitten pyöreellä viilalla alat isontaa, ruuvi penkki edelleen kaveri.. Onnistuu kyllä muutenkin jos vähän älyä päässä.
Kurin reiän kokoa kannattaa isontaa aina pikkuhiljaa, ettei yllättäen tulekkin liian suuri, suuntaa antavia kokoja saat kun kysyt. Suuttimen kokoa osataan myös arvuutella.
EDIT: Niin ja miinuksiksi voidaan lukea vielä tyyppivikana vuotavat etupumppujen stefat (vika ei mopossa, vaan paiolissa), menee takuuseen.. Tää vika kuitenkin aika vähäpätöinen, koska lähes kaikissa mopoissa on paiolinpilipalipomppukepit.. joten sama vika löytyy lähes kaikista. Joissain on kuitenkin marzocchia, kyb, showaa tmv.. Ei kannata antaa häiritä kun takuuseen menee kuitenkin. Ja am6 on myös tyyppivikana välivapaat, tulee joka koneeseen jossain vaiheessa, mutta sama kone useimmissa muissakin, eli tämäkin vika löytyy monesta muusta. Ja osaa niitä välivapaita tulla rabasoihinkin.. Ja niihin kyllä tottuu, ei haittaa menoa! Loisto vehkeitä, osta pois.
Viimeksi muokannut Gogge päivämäärä 12.5.2012 16:47, muokattu yhteensä 1 kerran
"Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle."