Derbin vauhtipyörä painaa 744-748g.
1,5mm vahvuudella (alunperin 3,0mm) 578-579g.
Alle tuon en itse ainakaan suosittele sorvaamaan seinämävahvuutta..
Vauhtipyörän painolla voi vaikuttaa moottorin käyttäytymiseen.
Mitään radikaalia muutosta kevyemmällä tai painavammalla vauhtiksella ei saavuteta; tai tehollista.
Ite kevennytin vauhtipyörän yhdestä moposta ihan vain siksi, että liikkeelle lähtö helpottui (sai nopeammin kierroksia nostettua).
Teharimopossa kierrosherkkyydessä ei välttämättä edes huomaa selkeää eroa.
Siis n. 165-170g kevyemmällä vauhtiksella.
Määritelläkseen "painavan" ja "kevyen" vauhtipyörän, pitää olla vertailukohtia.
Yleisesti mopoissa on suhteellisen painavat vauhtipyörät.
Esim. Yamaha YZ250 '92 vauhtipyörä painaa 774g, ja YZ125 '99 486g!
Moottorien kokoihin nähden ovat melko kevyitä; mutta täytyy huomioida kampikoneiston osien yhteispaino.
PS. kevyempi ei ole aina paras!