Derbien virittäminen

.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Derbien virittäminen

ViestiKirjoittanut .Juho » 13.8.2015 23:23

Vauhtipyörää keventämällä ei saavuta enempää ylikierroksia tai nopeampaa kiihtyvyyttä. Ylikierroksien suhteen melkeinpä päin vastoin.

Derbin vauhtipyörä painaa 744-748g.
1,5mm vahvuudella (alunperin 3,0mm) 578-579g.
Alle tuon en itse ainakaan suosittele sorvaamaan seinämävahvuutta..

Vauhtipyörän painolla voi vaikuttaa moottorin käyttäytymiseen.
Mitään radikaalia muutosta kevyemmällä tai painavammalla vauhtiksella ei saavuteta; tai tehollista.

Ite kevennytin vauhtipyörän yhdestä moposta ihan vain siksi, että liikkeelle lähtö helpottui (sai nopeammin kierroksia nostettua).

Teharimopossa kierrosherkkyydessä ei välttämättä edes huomaa selkeää eroa.
Siis n. 165-170g kevyemmällä vauhtiksella.

Määritelläkseen "painavan" ja "kevyen" vauhtipyörän, pitää olla vertailukohtia.
Yleisesti mopoissa on suhteellisen painavat vauhtipyörät.
Esim. Yamaha YZ250 '92 vauhtipyörä painaa 774g, ja YZ125 '99 486g!
Moottorien kokoihin nähden ovat melko kevyitä; mutta täytyy huomioida kampikoneiston osien yhteispaino.


PS. kevyempi ei ole aina paras!
joonasfin
Pyörä:
Kawasaki kxf 450 07
Liittynyt:
29.8.2014 21:35
Re: Derbien virittäminen

ViestiKirjoittanut joonasfin » 14.8.2015 14:41

notreal911 kirjoitti:Vauhtipyörän keventäminen voi mm. heikentää tyhjäkäyntiä kun pyörimistä "tasaava" massa pienenee. Suurin hyöty on minusta kosmeettinen kierrosherkkyys joka tuntuu vain paikallaan kaasutellessa muttei juurikaan auta itse ajossa.
Se paksu levy imukaulassa on läppärunko, ei kannata poistaa jos haluaa että kone käy...

ok. kiitos vastauksesta
tientuk3
Pyörä:
Honda CBR 190cc +20hp | ex. Derbi GPR 125 & 70cc Derbi & SYM Jet 50
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
26.10.2014 15:01
Re: Derbien virittäminen

ViestiKirjoittanut tientuk3 » 14.8.2015 15:33

Tämä nyt menee saivarteluksi, mutta minä väitän että kevyempi vauhtipyörä parantaa kiihtyvyyttä, koska yhtä paljon energiaa ei kulu vauhtiksen nopeuden kasvattamiseen. Tämä tosin on täysin teoreettista, ajossa/penkissä mitään eroa ei tule huomaamaan. Vähän sama kuin poistaisi öljypumpun käytöstä, syöhän sekin kampiakselista energiaa.
Ei sole koneremppa eikä mikään jos ei mitään jää yli.
_______________________________________________________
UUSIN VIDEO >> https://youtu.be/A2El0C-lrJg | Ohjeita ym. >> http://mopoilija.weebly.com/
joonasfin
Pyörä:
Kawasaki kxf 450 07
Liittynyt:
29.8.2014 21:35
Re: Derbien virittäminen

ViestiKirjoittanut joonasfin » 14.8.2015 16:23

ajattelin virittää enemmän tuota derbiä niin ajttelin myös ottaa tuorevoitelun pois käytöstä ja kyselin kavereilta ja se sanoi että kytkinpuolen lohko tai kytkimen suojalohko pitää irroittaa ja sieltä pitää poistaa yksi ratas jottei pumppu leikkaa kiinni. pitääkö paikkansa
mooi
Liittynyt:
5.2.2014 9:33
Re: Derbien virittäminen

ViestiKirjoittanut mooi » 14.8.2015 20:59

ei pidä
8)
joonasfin
Pyörä:
Kawasaki kxf 450 07
Liittynyt:
29.8.2014 21:35
Re: Derbien virittäminen

ViestiKirjoittanut joonasfin » 14.8.2015 21:19

mooi kirjoitti:ei pidä
8)

no mitä oikein pitää tehdä että sen saa pois toiminnasta
joonasfin
Pyörä:
Kawasaki kxf 450 07
Liittynyt:
29.8.2014 21:35
Re: Derbien virittäminen

ViestiKirjoittanut joonasfin » 16.8.2015 23:54

mistä löytyis stage 6 70cc raicing sylinteri sarjoja vanhanmallin rabasaan
Janne Räisänen
Pyörä:
Derbi DRD Xtreme 2014
Paikkakunta:
Kuopio
Liittynyt:
18.3.2015 9:48
Re: Derbien virittäminen

ViestiKirjoittanut Janne Räisänen » 18.8.2015 17:39

Käykö yamaha dtn (04- eteenpäin) takaratas 00- ja uudempiin derbeihin? Olen kuullut että kävisi,mutta en ole varma tästä
Shape Moderaattori
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
9.9.2005 19:54
Re: Derbien virittäminen

ViestiKirjoittanut Shape » 18.8.2015 21:11

Käy.

https://sparewheel.fi/product_info.php/products_id/357
Team JSR Facebookissa
Käytä Tietopankkia ja olet viisaampi || Tue sivuston toimintaa ja hanki VIP-oikeudet!
joonasfin
Pyörä:
Kawasaki kxf 450 07
Liittynyt:
29.8.2014 21:35
Re: Derbien virittäminen

ViestiKirjoittanut joonasfin » 23.8.2015 16:38

ostan lähipäivinä 70cc airsalin ja ajattelin viedä sen koneistamolle viilattavaksi ja kannesta poistattaa inan pois. mites muuten tuota mäntää voi muokata paremmaksi?
nopea vastaus olisi hyvä
mooi
Liittynyt:
5.2.2014 9:33
Re: Derbien virittäminen

ViestiKirjoittanut mooi » 23.8.2015 20:10

ei taida koneistamot mopon sylintereitä viilata :DD
joonasfin
Pyörä:
Kawasaki kxf 450 07
Liittynyt:
29.8.2014 21:35
Re: Derbien virittäminen

ViestiKirjoittanut joonasfin » 23.8.2015 21:07

mooi kirjoitti:ei taida koneistamot mopon sylintereitä viilata :DD

kyllä itse asissa viilaa
derbinisti
Pyörä:
Husse ja Derbi
Liittynyt:
9.7.2014 21:28
Re: Derbien virittäminen

ViestiKirjoittanut derbinisti » 24.8.2015 15:36

Vähän menee juupas-eipäs väittelyksi, mutta en ole ikinä kuullut koneistamosta, joka viilaisi pyttyä. Porausta ja hoonausta kyllä saattavat tehdä, mutta tehoa tavoittelevaa viilausta en usko että tehdään missään. Vai jos viilaavat niin kerro toki missä.
Nopeus ei tapa, vaan se äkillinen pysähdys.
joonasfin
Pyörä:
Kawasaki kxf 450 07
Liittynyt:
29.8.2014 21:35
Re: Derbien virittäminen

ViestiKirjoittanut joonasfin » 24.8.2015 22:46

mistä löytyisi halpa vahvistettu kampura vanhanmallin rabasaan
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Derbien virittäminen

ViestiKirjoittanut .Juho » 25.8.2015 0:11

Halpa ja hyvä ei ole yhteensopiva yhdistelmä koskaan..

Parhaiten rahalle saat vastinetta ostamalla Metrakitin kiertokankisarjan (57,90€) ja viemällä nykyisen kampiakselisi purettavaksi mp-liikkeeseen, jossa siihen vaihdetaan uusi kiertokanki ja laakerit (n. 30€ työ).

Top Racing yms. halppismerkkien tuotteet voi kyllä kestää semmosessa perus virikoneessa.
Väitän, että erittäin harvalla on tarpeeksi kireä tekniikka mopossaan, etteikö sellainen kestäisi; mutta pidemmän päälle kestävyys on toinen juttu (tyyliin +5tkm)
Ja nyt on sitten ihan turha tulla ulisemaan, että "kyllä mä ajan aina ihan täysiii ni tarviin kunnon kisakampuran". :lol:


Ihan yleisesti sanottuna, kun kysytte "mitä tehdä tuolle ja tälle, että tulee lisää tehoa", niin älkää tehkö silloin mitään jos joutuu kysymään..
Sillä todennäköisesti se homma kusee viimeistään käytännössä, kun lähdette viila / paineilmavinku + 20krpm pyörivä kovametalliviila kädessä vaikkapa mäntää sörkkimään jonkun foorumilaisen ohjeiden tai vinkkien mukaisesti.

Parempi olisi etsiä tietoa ja opetella homma silleen, että ymmärtää; miksi tehdään jotain.
Jos tuohon osaa vastata paremmin, kuin esim. "no jotta tulee lisää tehoa", niin silloin todennäköisesti uskaltaa paremmin mielin mennä muokkaamaan esim. sylinteriä tai mäntää.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista