Fyysisesti niissä on erona se, että toisessa on kaksi rengasta ja toisesta yksi.
No mutta asiaan. Yhdellä männärenkaalla kitka on pienempi, mutta toisaalta lämmönsiirtyminen männästä sylinteriin huonompi. Tiveyden suhteen voidaan vetää karkeasti raja siihen, että kaksirenkainen on tiiviimpi pienemmillä kierrosluvuilla kuin yksirenkainen. Männänrengas tiivistyy kunnolla sylinteriä vasten sylinterissä vallitsevan paineen ansiosta. Koska matalemmilla kierroksilla palopaine sylinterissä on heikompi, on myös tiivistävä vaikutus sillä huonompi. Tällöin kaksirenkainen tuo paremmin tiivistystä.
Mutta siinä vaiheessa, kun kone on kierrosalueeltaan selkeästi korkeakiertoinen, alkaa kahdella renkaalla tulemaan kitkavoimat suuremmiksi ja sen takia tehoa voidaan saada kaksirenkaisella vähemmän.
Se raja, missä yksi- ja kaksirenkaisen hyödyn muutos menee, on siinä 9 000 - 10 000 rpm tienoilla riippuen monista tekijöistä.
En tiedä tarkkaan, miksi valmistaja käyttää lyhyempää imuhelmaa alumiinisylinterissä. Epäilen, että sillä pyritään saamaan läppärungolta tuleva polttoainevirta osumaan kiertokangen alapään laakerille paremmin.
Team JSR FacebookissaKäytä
Tietopankkia ja olet viisaampi || Tue sivuston toimintaa ja hanki
VIP-oikeudet!