Derbin huolto ja ongelmat #2

.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut .Juho » 5.3.2014 15:57

kiitos vastauksesta. :)

vertailin niitä kulumisjälkiä ja niiden perusteella pitäisi olla oikeat prikat oikeissa paikoissa.

ehkä ton vaihderummun alla on väärän paksuinen prikka? jos niillä kahdella prikalle, jotka tulevat siihen, ovat eri paksuisia.

pitää katsella sitä vaihteistoa ihan rauhassa.. ja käyn nyt jokaisen prikan läpi, et varmasti on sitten oikeassa paikassa.
rajoittamaton
Liittynyt:
13.3.2012 17:20
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut rajoittamaton » 7.3.2014 21:39

Derbi drd evo :lol: on ennenkin kuluttanut aika paljon jäähdytysnestettä ja joskus hyytynyt sateella mutta lähteny aina käyntii seuraavana päivänä. Nyt derbi täydessä vauhdissa kaatosateella vaan sammui. Kun työntää saattaa pari kertaa hörähtää mutta sitten ei mitää. Ilmanputsari ja tulpanhattu katottu ja kuivattu. Derbistä putken kuri pois ja 80 suutin muuten vakiokunnossa. Jäähdytysnestettä kulunu edellisestä päivästä maxista minimiin mutta ei ole tullu valkosta savua tai mitään outoja hajuja.
Pandemic
Pyörä:
on pyöree
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
9.11.2013 17:20
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut Pandemic » 7.3.2014 21:52

Katoppa öljyt, voinu mennä vesipumpun stefa ja veet on öljyjen seassa, kyl sen pitäs silti käyntii lähtä, onks kone jumissa? eli toimiiko vaihteet kytkin käynnistys polin?
PÄRPÄR
B338
Pyörä:
Derbi Senda DRD Evo 09
Liittynyt:
1.8.2013 19:19
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut B338 » 8.3.2014 0:27

Mulla oli takajarru ollut ennenkin tosi löysä ja meni tosi pitkälle ennenku alko vaikuttaa, mutta nyt se ei enää tomi ollenkaan. Tuntuu kuin siellä ei olisi nestettä ollenkaan. Onko se mahdollista ja jos on onko helppoa laitaa jarrunesteet itse takaisin?
rajoittamaton
Liittynyt:
13.3.2012 17:20
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut rajoittamaton » 8.3.2014 1:12

Kaikki kytkin,vaihteet, ja poljin tuntuu normaalilta. Työntäessä rullaa ihan normaalisti. Koska nestettä on välillä lisäilty ku o vähentyny niin aika paljon saa olla kyllä vettä öljyjen seassa. Oli nesteet kokonaan loppu hetken ja silloin toimi normaalisti?
olxzzz97
Liittynyt:
9.12.2013 22:09
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut olxzzz97 » 9.3.2014 14:57

Mikä on derbissä vikana kun se tuntuu siltä että se olisi leiponut mut sit ku avaa sylinterin ni se on täynnä bensaa? Miten ne bensat on sinne joutunut tai miten ne saa sieltä pois? Onkohan rikkinäisellä alipaine hanalla tähän jotain osaa?
jiipee62
Liittynyt:
1.5.2011 14:53
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut jiipee62 » 9.3.2014 16:48

DRD Pro R oliskohan ollu -07, Marzocchin keula. Toinen pumppu ihan vetelä, alapäässä kuusiokoloruuvi pyörii tyhjää. Irroitin koko pumpun, ylhäältä se iso tulppa auki, tappi jossa lukkopalikat, ne pois ja päälliputki veks. Kaatelin likaista öljyä veks ja laitoin uutta. Kasaan ja pumppu haluaa pysyä lyhyenä? Avasin tulpan ylhäältä ja vedin pitkäksi, nyt pysyy pitkänä, mutta jotain en nyt ymmärrä. Eikö jossain pitäisi olla jousi? Ja miksi se alhaalla oleva kuuskolo oli ensin tiukka ja sitten pyörii nahkeesti tyhjää? Yritin löytää hajotuskuvaa vaan en löytänyt sellaista missä olisi ollut noiden kromiputkien sisältö... Osaisko joku neuvoa onko jotain pielessä?

Jyrki
hessuhopotin
Pyörä:
Terbi Senda 125
Liittynyt:
19.5.2012 9:00
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut hessuhopotin » 9.3.2014 22:50

Tuota samaa mä itekkin pällistelin ihmeissäni kun olin pistänyt ensimmäistä kertaa usd-keulan lihoiksi ja toisessa pumpussa ei ollutkaan jousta, minkä odotin sieltä löytäväni, vaan se oli ikäänkuin ontto. Noh lueskelin vähän nettiä ja sain selville että asia kuuluu olla näin ja se toinen, löysä pumppu vaimentaa vastakkaiseen suuntaan, kuin se missä jousi on paikallaan. Ja tuo on siksi, että jos ajat keulan "tonttiin", niin se ei palaudu sieltä hirmuisella voimalla takaisin yläasentoon, vaan se toinen pumppu "vaimentaa" sitä palautusta ja kyydistä tulee pehmeämpää.
¿
tukepoju
Liittynyt:
1.3.2011 2:04
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut tukepoju » 11.3.2014 10:17

no mikähän ihme tuossa derbissä taas on kun mulla on kiinni siinä dellorto phbg 18 as, niin vakio suuttimella (82) se booasi aivan alakierroksilla joka ei yllättänyt yhtään, no vaihdoin 90 suuttimen ja booasi alakierroksilla vieläkin, 95 myös booasi. no nyt päätin että ostan reilusti isomman suuttimen 106, kiertää paremmin yms mutta vieläkin booaa ylämäessä ja liikkeelle lähdössä??? ongelmana tulee vaan se että jos esim neulaa säädän rikkaammalle niin sitte se alkaa röpöttämään JA silti booaa vieläkin. mistä tuo voi johtua? :d ryyppy päällä ei booaa koskaan mutta röpöttää pirusti. imuvuotoa mietin mutta ei ainakaan kierrokset leiju tai muuta imuvuodon oiretta ilmeenny.
Ravenn
Pyörä:
Thumpstar mdx pro 160
Liittynyt:
17.5.2013 23:28
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut Ravenn » 11.3.2014 19:06

Nyt ois semmonen ongelma että derbi käynnistyy noin viidellä polkaisulla, sitten ehtii ajaa noin 200m ennenkuin sammuu eikä lähde käyntiin pariin tuntiin.

pätkii kokoajan eikä kierrä :itku:

nyt on br9es tulppa kiinni, voiko johtua siitä vai onko vika kaasarissa?
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut .Juho » 11.3.2014 20:27

mikä v*ttu tossa vaihteistossa vieläkin on vikana??

kasattu täysin räjäytyskuvien yms. mukaisesti ja silti vetää koneen jumiin, jos yrittää vaihtaa vapaalta toiselle vaihteelle!

pakko kai tossa vaihteistossa/vaihderummussa oltava jotain vikaa, kun ei silti toimi, vaikka oon purkanut n. 15-20 kertaa ton koneen ja silti vetää koko paskan jumiin.

vitutuskerroin nousee liian korkealle näiden vehkeiden kanssa, kun rahaa menee, eikä sille pahemmin mitään vastinetta saa, kun hajoaa vaa enemmän kone.

tuo kone, jonka oon kasannut 15-20 kertaa, on ollut aiemmin varaosakoneena, joten on mahdollista, että siitä on hajonnut joitain osia, joka minua vituttaa kaikkein eniten, koska oon laittanut uudet laakerit siihen, eikä niitä pahemmin irroiteta siitä, ilman että hajoaa. :roll:
ja sitä paitsi oon avartanut lohkot mm. airsalille (70cc) ja vforce 3 läppärungolle, joten ei pahemmin huvita alkaa kasailemaan toisiin lohkoihin.

muutenkin tehnyt ihan turhaa työtä viimeiset 1-1,5kk ton koneen parissa ja jatkuvasti ajokelit ovat olleet menossa parempaan suuntaan ja itse joudun viettämään 10h/päivä tallissa ton takia, joten saisko jotain vinkkejä, ideoita tms. tuohon "pikku" ongelmaan?

ps. tossa koneessa on "kiva" halkeama kytkimenpuoleisessa lohkossa, joten se saattanee vaikuttaa aika radikaalisti tuohon toimintaan, vai mitä mieltä te ootte siitä?
Pandemic
Pyörä:
on pyöree
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
9.11.2013 17:20
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut Pandemic » 11.3.2014 21:35

se halkeama todellakin vaikuttaa eli kannattaa sen puolen lohko ainakin vaihtaa ja jos sulla on toinen vaihteisto niin mikset sitä käytä siinä? pystytkö lähettämään kuvia vaikka facebookissa nii helpompi auttaa entä täällä :)
PÄRPÄR
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut .Juho » 11.3.2014 23:03

orkkiskoneen toisen lohkon (mg puolen) neulalaakeri on hajonnut jotenkin ja samalla on hajottanut vaihdepakanakselia ja lohkoa myös.. siitä johtui ilmeisimmin ne ihme äänet..

päätin kuitenkin, että hommaan suoraan nyt kokonaan uuden koneen, jota ei tarvitse alkaa purkamaan, ni eipähän tule (välttämättä) taas yllätyksiä.

oon paikannut sitä halkeamaa kemiallisella metallilla, joten se kohta ei enään "jousta". se halkeama on melko suuri itseasiassa ja mahdollisesti sen takia ei esim. vaihteisto ole enään kohdallaan (eli heittoa voi olla n. 0,5-1,5mm -- eli liikaa jokatapauksessa). eli en saa oikein kunnollista kuvaa laitettua mitenkään, koska sitä varsinaista halkeamaa ei enään näy.

kuitenkin vituttaa todella paljon edelleenkin se, että käytin n. 8h yhteensä lohkojen avartamiseen ja siistimiseen. :roll: eipä sille enää minkä tee. nyt myyn vanhanmallin rabasan osia. airsali lähti jo.

vforce läppärungosta en oikein tiedä.. himottais kyl laittaa se edelleenkin kiinni. kuitenkin tuun katumapäälle, kun mopo on taas laiska.
eli todennäköisesti oon kohta laittamassa tilaukseen jotain metrakit sp3 70cc ja stroukki kampuraa.. :roll: toivon mukaan ennen sitä kerkeän laittamaan ton mopon myyntikondikseen, ni ei tarvii enempää tuhlata rahoja. muutenkin pitäis säästää tehokkaampaan 2t piikkiin, jonka laitteluunkin pitäis jäädä rahaa. :roll:
Gilsuboe
Pyörä:
gilera smt -05
Liittynyt:
2.7.2013 18:21
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut Gilsuboe » 11.3.2014 23:50

Elikkäs nyt tarvittais apua, mikä vois olla derbissä vikana ku kierrokset jää leijumaa paikallaan kierrätettäis sekä ajos ? Eli jos kierrokset nostaa vaikka 7000rpm, kierrokset jäävät noin korkealle vaikka kaasukahvasta kääntää kaasun kokonaan pois.
Imuvuotoa ei ole. Ajossa kierrokset jäävät leijumaan esim ennenkuin vaihtaa vaihdetta, kun hidastaa jarrusta vauhtia ajossa vaihde päällä, kierrokset laskevat.
hessuhopotin
Pyörä:
Terbi Senda 125
Liittynyt:
19.5.2012 9:00
Re: Derbin huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut hessuhopotin » 12.3.2014 0:48

Mulla on koko komeus osissa ja odottaa nyt kiertokangen vaihtoo ym. pientä ennen kuin pääsee kasailee. Tulin sit laakereita irroitelles vähän pahoinpidelleeks vasemmanpuoleista lohkoo ja se kärsi ulkopuolelle pienen pullistuman kun hakkasin yhen neulalaakerin vasaralla ja iskutaltalla kokonaa paskaks kun se ei tahtonu irrota perinteisil keinoil enkä omistanu ulosvetäjää. Kokeilin ennen tota uunittamista, kaasua, ite tehtyjä "ulosvetäjia" ja ties mitä muuta, mut ei vaan täl kertaa onnannu ja laakeri sai viimeisenä keinona maistaa lekaa. :lol:

Ja täähän oli vasta toka kerta kun availin lohkoja tuosta koneesta, mutta oon silti onnistunut saamaan tiivistepinnat aivan läpeensä naarmuille ja lommoille kun lohkoja halkaistessa tungin ties mitä niiden väliin, lohkojen ollessa vastahakoisia aukeamaan. Oon tasottanu isoimpia jälkiä dremelin hiomalaikalla ja jälki on kyl melkoista. :D En silti kanna huolta mistään vuodoista sillä käytän aina pahvitiivisteiden kanssa semmoista ulkomailta tilattua ihmesilikonia joka kestää pensat sun muut kemikaalit. Teen nyt täydellisen rempan tolle koneelle lohkojen kunnosta huolimatta ja ostan sit joskus myöhemmin uudet lohkot, sillä en usko että noi lohkot kestäis enää kolmatta koneremonttia, ainakaan mun tekemänä. :lol: :D
¿

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista