Dioxide kirjoitti:av88 kirjoitti:Sen haluaisin minäkin tietää mitä haittaa rajoittimesta muka on koneelle? Tietysti sytytystulppa ei saata pidemmän päälle tykätä, mutta eikös se vain pidennä moottorin käyttöikää jos se ei anna kiertää yli 10k rpm? Sitä vartenhan joissakin uusissa autoissa on kiekkarajoitin, joka estää moottorin menemisen ylikierroksille
Näin olen kuullut, ja on parilla kaverilla levinnyt magneeton puolelta jotain, tosin näitä oli 2, joten en tiiä oliko sattumaa.
Mutta kun tässä moottori ei mene ylikierroksille, vaan alle 3/4 kierrosalueen. Ja derbin pytyn tehoaluehan on 10k rpm eiköstä vaan?
Rajoitetulla CDI boksilla hajoaa staattorit, ööh ei. Vai itse vauhtipyöräkö sielä hajoaa? Vai koko magneto? Staattorit poksuu ja paukkuu miten sattuu näissä, ei ole pyörän viritysasteeseen/rajoituksiin katsominen kun nämä Ducatin staattorit (tarkalleen kaikissa taitaa olla jo TNT:n tarvikestaattorit, ei taida kukaan alkuperäisiä ostaa) rätisee ja paukkuu ihan miten sattuu. Joten en jaksa edes huumorilla väittää että rajoitettu CDI olisi rikkonut staattorit. En edes keksi millä ihmeen logiikalla tuohon päästään.
Moottori ei kärsi tippaakaan kierrosrajoittimesta, se on täysin naurettava väite.
Määrittele ylikierrokset. Kyllähän autoakin voit kierrättää punarajasta ylikin, eihän se siitä yhtäkkiä räjähdä. Ylikierrokset ja kierrosrajoittimen asennon on tehtaalla insinöörit määritellyt sellaiseen pisteeseen, jossa moottorin kestoikä yritetään saada pysymään vielä järkevissä rajoissa. Kyse ei ole siitä miten pitkälle se muki jaksaa soossia hengittää, vaan kestoiästä.
Dioxide kirjoitti: Muistakaas lapset, ettei konkkapatentti käytännössä rajoita liipaisupulssia. Resonoinnin takia tulppa iskee kipinää useammin kuin kampiakseli kiertää. Tervettä? Ei.
näin kirjoitti ohdake. Toki tämä onkin konkkapatentti, eikä rajoitettu CDI-boksi, mutta rajoittimista tässä puhuttiinkin.
Konkkarajoitin on täysin oma lukunsa, eikä liity rajoitettuihin CDI bokseihin mitenkään joista tässä on kokoajan puhuttu.
Ja itseasiassa tuokin lainaamasi pätkä ohdakkeen suusta on suunnatonta paskaa. Siis teoria on ihan hyvä, ei siinä, mutta kun kipinä on liipaistu, CDI:n konkka on tyhjennetty. Konkka pitää taas jotenkuten ehtiä kampiakselikierroksen aikana lataamaan, että saadaan tietenkin muodostettua taas uusi kipinä. Konkan varaus kestää. Resonanssi tapahtuu vain lyhyen aikaa (johtuen ihan vain siitä että kierroksen aikana liipasusta tulee se yksi pulssi eikä tasaista siniaaltoa), joten sinä aikana kun sarjaresonanssi aiheuttaa jännitepiikkejä, ei konkassa ole mitään mistä tehdä uutta kipinää tulpalle.
Sitäpaitsi sytytyspuolan oma itseinduktiokin aiheuttaa niitä useita kipinöitä ihan yhtälailla.
nevssons kirjoitti:Mutta tuo ohdakkeen tapahan oli eri kuin se normaali konkkapatentti. Normaali konkkapatentti ymmärtääkseni vain myöhäistää sytytystä josta ei ole muuta haittaa kuin huonompi hyötysyhde. Sitä en tiedä miten CDI oma rajoitus tapahtuu, mutta väitän että siinä ei ole tuota ohdakkeen tavan ongelmaa ja se ei ole moottorille haitallista.
Ohdake puhui tuikitavallisesta konkkarajoittimesta johon tuo teoria kyllä pätee mutta kuten tuossa sanoin niin teorian tasolle jääkin. Moottorin kannalta konkkarajoitin myöhäistää sytytystä, sähköteknisesti konkkarajoittimeen liittyy suunnaton määrä monimutkaisia ilmiöitä. Itse en uskalla väittää sen olevan täysin haitaton, mutta en myöskään väitä sen hajottavan mitään. Mahdollisuuksia on monia, mutta kyllä sitä konkkarajoitinta käyttää voi. Vaikka paskahan se on, juuri sen jatkuvan sytytyksen myöhäistämisen vuoksi. Vie koko kierrosalueelta tehoa.
CDI:n alkuperäinen ei ole konkkarajoitin eikä sitä edes millään tavalla muistuta. Yksinkertaisesti katkaisee sytytyksen tietyn kierrosluvun jälkeen joka ei moottoria tai muutakaan vaurioita.