Sekalaiset pikkukysymykset Derbeistä

hopper91
Pyörä:
raiskattu gilera ja luotto hopper
Liittynyt:
31.12.2013 17:15
Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeistä

ViestiKirjoittanut hopper91 » 12.10.2014 23:14

Miten on jos maalaa derbin rungon ja siin on se "tyyppikilpi" koska oikeestihan se on tarra nii pittääkö se peittää vai ottaa pois ku en löytäny mistää uusia semmosia.
heinone_
Liittynyt:
17.4.2014 19:05
Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeistä

ViestiKirjoittanut heinone_ » 13.10.2014 10:11

kertokaas jotku kivat välit korkee kiertoselle teharille ny talveks :p
notreal911
Liittynyt:
26.8.2014 21:29
Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeistä

ViestiKirjoittanut notreal911 » 13.10.2014 19:56

heinone_ kirjoitti:kertokaas jotku kivat välit korkee kiertoselle teharille ny talveks :p

Talvella kun on liukasta, kannattaa pitää vähän pidemmät välit, tai ainakin ennakoida riittävästi... :D
Dioxide
Pyörä:
Derbi vaihtanut jo omistajaa
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
3.4.2011 16:14
Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeistä

ViestiKirjoittanut Dioxide » 13.10.2014 22:12

Tai muistaa että kaasussa on enemmän kuin kaksi asentoa :lol:
Brääm Brääm ja baanalle :D
dattiis
Liittynyt:
29.6.2012 18:39
Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeistä

ViestiKirjoittanut dattiis » 17.10.2014 4:58

Talveks nimenomaan jotkut semmoset välit joilla jaksaa lähtee kivasti pikku kytkinnäpyllä suttaamaan. Ite pistäsin jonku tk:n tms kanssa varmaan 13 tai 14/65 välit.
notreal911
Liittynyt:
26.8.2014 21:29
Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeistä

ViestiKirjoittanut notreal911 » 17.10.2014 17:00

Tietääkös joku onko derbeissä olevien takapyörän erikokoisten akseleiden väliholkkien pituudessa eroa. Eli käykö 15mm väliholkki sellaisenaan 12mm väliholkin tilalle. Tarkoitus on asentaa entisen 12mm akselin vanne nykyiseen pyörään jossa on 15mm akseli, mutta noin silmämääräisesti katsottuna vaikutti että laakeripesät olivat 12mm:ssä keskiössä kauempana toisistaan kuin mitä käsillä oleva 15mm väliholkki edellyttäisi.
Keskiön leveys takarattaasta jarrulevyyn vaikutti kuitenkin olevan sama ( rullamitta ).
vilsu55
Pyörä:
Derbi DRD Pro
Liittynyt:
3.7.2012 12:41
Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeistä

ViestiKirjoittanut vilsu55 » 18.10.2014 17:27

Haittaakos se mitään jos ottaa pytyn kannesta termostaatin kokonaan pois? Ei nimittäin taida aueta kunnolla. :roll:
notreal911
Liittynyt:
26.8.2014 21:29
Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeistä

ViestiKirjoittanut notreal911 » 18.10.2014 17:33

vilsu55 kirjoitti:Haittaakos se mitään jos ottaa pytyn kannesta termostaatin kokonaan pois? Ei nimittäin taida aueta kunnolla. :roll:

Haittaahan se ( ei ole sinne vain kiusaksi laitettu ) varsinkin näin kylmien kelien aikaan. Moottori käy ajoittain suunniteltua kylmenpänä joka vaikuttaa sylinterin lämpölaajenemiseen jolloin kuluminen on normaalia suurempaa. Hetkellisessä käytössä ei varmaan havaittavaa haittaa, mutta pidemmällä ajanjaksolla lisää remontin tarvetta.
notreal911
Liittynyt:
26.8.2014 21:29
Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeistä

ViestiKirjoittanut notreal911 » 21.10.2014 10:25

notreal911 kirjoitti:Tietääkös joku onko derbeissä olevien takapyörän erikokoisten akseleiden väliholkkien pituudessa eroa. Eli käykö 15mm väliholkki sellaisenaan 12mm väliholkin tilalle. Tarkoitus on asentaa entisen 12mm akselin vanne nykyiseen pyörään jossa on 15mm akseli, mutta noin silmämääräisesti katsottuna vaikutti että laakeripesät olivat 12mm:ssä keskiössä kauempana toisistaan kuin mitä käsillä oleva 15mm väliholkki edellyttäisi.
Keskiön leveys takarattaasta jarrulevyyn vaikutti kuitenkin olevan sama ( rullamitta ).

Vastailen tässä itse itselleni... Joku voi hyötyä tästä tiedosta.
Vanteiden keskiön sisällä olevissa eri akselikoon väliholkeissa on tosiaan pituuseroja.
15mm taka-akselin holkki on n.7mm lyhyempi kuin vastaava 12mm holkki ja
15mm etuakselin holkki on n. 3mm lyhyempi 12mm vastaavaan.
15mm akselin laakeri on ulkokehältään 35mm ja on leveydeltään 11mm kun vastaava 12mm akselin laakeri ulkokehältään 32mm ja levveydeltään löytyy 9 ja 10mm ( en tiedä kumpi on alkuperäinen leveys ). Joka tapauksessa, kun modasimme entisen 12mm keskiön 15mm akselille löysimmme 15/32 laakerit vain 9mm leveydellä. Tämä aiheutti pientä "muutos tarvetta" holkkien ja prikkojen osalta jotta saimme etupyörän jarrylevyn ja nopeusmittarin anturin osumaan kohilleen.
Anders_423
Pyörä:
Yamaha YZF-R125
Liittynyt:
8.5.2014 17:48
Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeistä

ViestiKirjoittanut Anders_423 » 22.10.2014 21:38

Haittaako jos mopon käynnistää kylmänä? Ainakaan diesel autothan ei tykkää siitä niin mietin et miten mopot.
notreal911
Liittynyt:
26.8.2014 21:29
Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeistä

ViestiKirjoittanut notreal911 » 22.10.2014 22:58

Anders_423 kirjoitti:Haittaako jos mopon käynnistää kylmänä? Ainakaan diesel autothan ei tykkää siitä niin mietin et miten mopot.

Mielenkiintoinen kysymys.
Kylmän aiheuttamat ongelmathan on lähinnä voiteluun liittyväisiä ja "monet" öljynvalmistajat ainakin mainostavat tiettyjä 2-tahti tuotteitaan hyvistä voiteluominaisuuksistaan myös pakkasilla.
Tästä päätellen kaikki 2-tahti öljyt eivät ehkä toimi riittävän hyvin kovilla pakkasilla vaan jähmettyvät öljysäiliöön.
Tuoreöljyvoitelun öljyhän ei lämpiä säiliössään vaikka kone olisikin käytetty lämpimäksi.
Jään mielenkiinnolla seuraamaan onko jollakulla asiasta kokemuksia.
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeistä

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 23.10.2014 20:52

Kylmään liittyy myös muitakin ongelmia kuin pelkkä voitelu. Koneen osat on koneistettu ja suunniteltu toimimaan oikein vasta käyttölämpötilassa, mitä kone ei välttämättä koskaan edes saavuta kylmemmillä keleillä. Hyvänä esimerkkinä Yamahan WR/YZF-R piikit, moni yksilö alkanut syömään öljyjä jopa kymppitonnin kohdalla väljän männän takia, jonka taas on todennäköisesti aiheuttanut kylmällä koneella ajo / rasitus.
notreal911
Liittynyt:
26.8.2014 21:29
Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeistä

ViestiKirjoittanut notreal911 » 23.10.2014 21:32

Ledinauha kirjoitti:Kylmään liittyy myös muitakin ongelmia kuin pelkkä voitelu. Koneen osat on koneistettu ja suunniteltu toimimaan oikein vasta käyttölämpötilassa, mitä kone ei välttämättä koskaan edes saavuta kylmemmillä keleillä. Hyvänä esimerkkinä Yamahan WR/YZF-R piikit, moni yksilö alkanut syömään öljyjä jopa kymppitonnin kohdalla väljän männän takia, jonka taas on todennäköisesti aiheuttanut kylmällä koneella ajo / rasitus.

Luulisi että tuollaisen nestejäähdytteisen sylinteri kuitenkin lämpiäisi normaali käyttölämpötilaan myös pakkasilla jos vain termostaatti toimii. Toisaalta, kylmän koneen rasittaminen onnistuu kyllä ilman pakkaskelejäkin.
connydaa
Liittynyt:
16.2.2013 20:51
Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeistä

ViestiKirjoittanut connydaa » 30.10.2014 11:42

Mikä voisi olla derbissä vikana ku aamulla ku lähdin kouluun nii ajoin ehkä 1km niin yhtäkkiä mopo sammu eikä lähteny vähäänaikaan käyntiin ja valutti vettä jostain odottelin siinä ja vaihoin tulpan niin lähti ryypyllä käyntiin mutta ei tahdo pysyä tyhjäkäynnillä käynnissä mutta tehoja on ihan yhtäpaljon ku ennenki eikä valuta enää vettä mistää mutta savuttaa ihan helvetisti ja käy kuumenpana ku ennen.voiko johtua siitä että putkeen tai kaasariin on mennyt vettä koska pesin mopon juuri ennenku toi tapahtu
Poram
Liittynyt:
4.6.2014 20:18
Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeistä

ViestiKirjoittanut Poram » 1.11.2014 3:14

Meneekös tommonen timelessin 22mm tanko suoraan derbiin kiinni ?
http://www.mc-scatter.com/mopojen-osat- ... 11507.html

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista