DT/X-limit 2004-> Huolto ja ongelmat

miksuuh22
Liittynyt:
2.6.2016 19:35
Re: DT/X-limit 2004-> Huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut miksuuh22 » 7.8.2016 17:44

tuli tota noita detsin johtoja katottua ja mittailtua, niin oikkaria siellä ei ole. Isäpuoli sitten mittas sillain että polkasin ja katto mitä siitä tulee lukemaks. Tää tehtiin alkuperäsellä jänärillä ja sillä top racingin jänärillä (laitan vielä loppuun linkit näistä jänäreistä millä koitettiin ja mitkä on ostettu). Lukemat oli tosi yllättäviä. Eli tää alkuperänen ja tää "tarvikemallin" jänärit toimii erilailla. Vai onko syynä akku? Testattiin myös sillain että jänärin liittimestä otettiin punanen johto irti ja sit polkasin (tarvikemallin jänäri kiinni) niin ei poksauttanut sulaketta. Et meillä rupee loppuun ideat että mitä täs voi enää tehdä. Ja moricista se ei johdu.
https://www.yamaha-center.fi/tarvikkeet ... t-303-0101 tälläsiä meillä on 2, toinen ostettu yamaha centteristä ja toinen stormista, stormissa tota myyntii top racing merkillä. http://www.fi.easyparts.nl/Rectifier-Re ... 20Varaosat)-p3032140.html ja tommonen siinä oli kun vika tuli. Ja outoo tässä on vielä se että tota sh671-12 jänäriä myydään suomessa riejun ja betan jänärinä? :D
Malagutisti
Pyörä:
IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
Paikkakunta:
Kurikka
Liittynyt:
11.10.2007 16:23
Re: DT/X-limit 2004-> Huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut Malagutisti » 7.8.2016 18:03

Mulla oli joskus ongelmia tarvikemallisella jännitteensäätimellä. Räjäytteli polttimoita yms. Tosin ducatin sähköillä. Siinä oli huono maadoitus ja siinä tilanteessa säätimet toimivat eritavalla.
miksuuh22
Liittynyt:
2.6.2016 19:35
Re: DT/X-limit 2004-> Huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut miksuuh22 » 7.8.2016 20:06

ehkä se sitte täytyy uhrata muutama kymppi siihen alkuperäsee jänärii, easypartsilla 70€ että sieltä en todellakaa tilaa. olikohan 40€ halvimmillaa, täytyy kattella. Mut sulla ei oo mitää ideaa muutakun ostaa vaa suosiolla alkuperäne? Kumpikohan näistä kannattaa ostaa? https://gyazo.com/71f824b1b103f4127d548e433f5c2352
Kalle37
Liittynyt:
6.8.2016 18:03
Re: DT/X-limit 2004-> Huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut Kalle37 » 7.8.2016 22:38

Vm 04 dt 50 ei lataa. Staatorilta tulee kuitenkin jännite kierrosten mukaan 10vac-30vac. Eli staattori on ilmeisesti kunossa?
Mittasin keltaisesta piuhasta irti muista piuhoista.
Heti kun laitaa liitoksen kiinni mistä lähtee jänitteen säätimelle ja etuosaan menevä piuha. Tippuu staattorilta tuleva jännite 0-6vac:kiin. Riippuen kierroksista.

Räpläsin jänniteen säätimen piuhoja ja kas alkoi lataamaan!
Akulta mitattuna 13,4vdc!
Olin aikaisemmin irottanut etuvalon liittimen, että ei kuluttasi akkua tyhjäksi hetkessä.

Laitoin etuvalon liittimen kiinni ja lataus loppui! Iroitin valojen liittimen uudeleen, mutta ei alkanut enää lataamaan!

Onkohan jänniteen säädin rikki vai eikö staattori kestä kuormaa?

Jänniteen säädin on kuulemma vaihdettu edellisen omistajan toimesta.

Oliko kellään heittää dt 50 vm 04 sähkökaaviota helpottais kummasti, kun nuo sähköt on muutenkin aika hurjassa kunnossa:)
miksuuh22
Liittynyt:
2.6.2016 19:35
Re: DT/X-limit 2004-> Huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut miksuuh22 » 8.8.2016 21:04

Tänään pistettii detsi kasaa kun alkuperänen jänäri haettii. Ku polkasin niin ei poksauttanut sulaketta mutta ei siltäkään lähde käyntii. Kokeiltiin saako kipinää ja saa edelleen heikon kipinän. Tulppa katottii ja oli kuiva joten laitettiin bensaa tulpan reiästä eikä ees hörähtäny. Että tossa vehkeessä ei oo mitään eloo vaikka kaikki sytytykseen liittyvät osat on vaihdettu. Että onko se nyt kuiteski sitte toi moric.
Areska
Liittynyt:
29.7.2016 20:35
Re: DT/X-limit 2004-> Huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut Areska » 9.8.2016 19:27

Kysyn nyt vielä täälläkin nopeasti. Että tietääkö kukaan kun yamaha dt 50x 2007 ison rempan jälkeen käy hyvin vapaalla mutta sammuu heti kun laittaa vaihteen vaikka kaasua antaisi booooo... Tota seisontatuen katkasijaa olen tutkiskellut. kaikki siihen liittyvät johdot on ok. Onko tässä joku vapaan merkkivalon katkaisija vai mihin se vapaan valo perustuu?. Kun moric antaa tiedon sammuttaa moottorin kun vapaan merkkivalo sammuu jos jalkatunnistin on asennossa jalka alhaalla? Voiko olla mittari mennyt vaikka rikki niin että vaikuttaa? Puoliksi tässä arvailen.
Malagutisti
Pyörä:
IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
Paikkakunta:
Kurikka
Liittynyt:
11.10.2007 16:23
Re: DT/X-limit 2004-> Huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut Malagutisti » 9.8.2016 21:14

Vapaan tunnistusanturi on siinä rattaan alla.

miksuuh22 kirjoitti:Tänään pistettii detsi kasaa kun alkuperänen jänäri haettii. Ku polkasin niin ei poksauttanut sulaketta mutta ei siltäkään lähde käyntii. Kokeiltiin saako kipinää ja saa edelleen heikon kipinän. Tulppa katottii ja oli kuiva joten laitettiin bensaa tulpan reiästä eikä ees hörähtäny. Että tossa vehkeessä ei oo mitään eloo vaikka kaikki sytytykseen liittyvät osat on vaihdettu. Että onko se nyt kuiteski sitte toi moric.


Mulla ainakin alkaa ideat loppua tämän kanssa totaalisesti. Moric seuraavana kai sitten.
miksuuh22
Liittynyt:
2.6.2016 19:35
Re: DT/X-limit 2004-> Huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut miksuuh22 » 10.8.2016 0:04

Kokeillaa viä sillai et uitetaa kaasari bensassa jos sinne pn jääny jotai, vaikka kyllä en usko että auttaa mitää
Koopis
Liittynyt:
10.8.2016 12:06
Re: DT/X-limit 2004-> Huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut Koopis » 10.8.2016 12:15

Apuja!!!!
Terve. Tuli ongelma johon tarvis apuja. Dt kävi huonosti, eikä sitten enään jaksanut lähteä käyntiin. Tarpeeksi kun polki, alkoi pakoputkesta kuulumaan outoa röpötystä. Tulppa vaihdettiin. Ja ei vaikutusta. Kone avattu, ja neulalaakeri oli rikki. Tämä vaihdettiin, mutta kun kone laitettiin takaisin kiinni, ei poljin liikkunut kuin muutaman kerran. Sitten poljin meni jumiin. Kone avattii . Mäntä ei liikkunut ollenkaan. Laitettiin vaihde päälle, varovaisesti taaksepäin ja mäntä liikkui hyvin. Nyt ei mäntäkään liiku, ja poljin on jumissa. Joten kysymys kuuluu, mitä tässä oikein tapahtuu ja mitä seuraavaksi lähdetään tarkistamaan.
D3t510np4r45
Liittynyt:
17.7.2016 3:12
Re: DT/X-limit 2004-> Huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut D3t510np4r45 » 10.8.2016 17:49

Mikähän vois dt:ssä olla kun on kuri poistettu, moric porattu, välit 11/60 ja 95 suutin ja silti kulkee gps:ään vaan 50-55? Vääntöäkään ei löydy lähes yhtään ja hyytyy mäkiin. Jotenkin myös tuntuu ylämäissä siltä että meinaa tukehtua :s Kyseessä on siis yamaha dt 50 sm (vm. 2010)
Malagutisti
Pyörä:
IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
Paikkakunta:
Kurikka
Liittynyt:
11.10.2007 16:23
Re: DT/X-limit 2004-> Huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut Malagutisti » 10.8.2016 18:26

Koopis kirjoitti:Apuja!!!!
Terve. Tuli ongelma johon tarvis apuja. Dt kävi huonosti, eikä sitten enään jaksanut lähteä käyntiin. Tarpeeksi kun polki, alkoi pakoputkesta kuulumaan outoa röpötystä. Tulppa vaihdettiin. Ja ei vaikutusta. Kone avattu, ja neulalaakeri oli rikki. Tämä vaihdettiin, mutta kun kone laitettiin takaisin kiinni, ei poljin liikkunut kuin muutaman kerran. Sitten poljin meni jumiin. Kone avattii . Mäntä ei liikkunut ollenkaan. Laitettiin vaihde päälle, varovaisesti taaksepäin ja mäntä liikkui hyvin. Nyt ei mäntäkään liiku, ja poljin on jumissa. Joten kysymys kuuluu, mitä tässä oikein tapahtuu ja mitä seuraavaksi lähdetään tarkistamaan.

Oliko koko kone levällään? Jos ei niin veikkaan että neulalaakerin neula runkolaakerin sisällä tai kiertokangen alapään neulalaakeri leikannut ja kone uudestaan auki. Jos oli, niin luulisin että kytkinkopassa jotain väärin.

D3t510np4r45 kirjoitti:Mikähän vois dt:ssä olla kun on kuri poistettu, moric porattu, välit 11/60 ja 95 suutin ja silti kulkee gps:ään vaan 50-55? Vääntöäkään ei löydy lähes yhtään ja hyytyy mäkiin. Jotenkin myös tuntuu ylämäissä siltä että meinaa tukehtua :s Kyseessä on siis yamaha dt 50 sm (vm. 2010)

Suutin kuulostaa mielestäni aavistuksen pieneltä. Toimiiko ryyppy päällä paremmin?
D3t510np4r45
Liittynyt:
17.7.2016 3:12
Re: DT/X-limit 2004-> Huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut D3t510np4r45 » 10.8.2016 18:32

Malagutisti kirjoitti:
Koopis kirjoitti:Apuja!!!!
Terve. Tuli ongelma johon tarvis apuja. Dt kävi huonosti, eikä sitten enään jaksanut lähteä käyntiin. Tarpeeksi kun polki, alkoi pakoputkesta kuulumaan outoa röpötystä. Tulppa vaihdettiin. Ja ei vaikutusta. Kone avattu, ja neulalaakeri oli rikki. Tämä vaihdettiin, mutta kun kone laitettiin takaisin kiinni, ei poljin liikkunut kuin muutaman kerran. Sitten poljin meni jumiin. Kone avattii . Mäntä ei liikkunut ollenkaan. Laitettiin vaihde päälle, varovaisesti taaksepäin ja mäntä liikkui hyvin. Nyt ei mäntäkään liiku, ja poljin on jumissa. Joten kysymys kuuluu, mitä tässä oikein tapahtuu ja mitä seuraavaksi lähdetään tarkistamaan.

Oliko koko kone levällään? Jos ei niin veikkaan että neulalaakerin neula runkolaakerin sisällä tai kiertokangen alapään neulalaakeri leikannut ja kone uudestaan auki. Jos oli, niin luulisin että kytkinkopassa jotain väärin.

D3t510np4r45 kirjoitti:Mikähän vois dt:ssä olla kun on kuri poistettu, moric porattu, välit 11/60 ja 95 suutin ja silti kulkee gps:ään vaan 50-55? Vääntöäkään ei löydy lähes yhtään ja hyytyy mäkiin. Jotenkin myös tuntuu ylämäissä siltä että meinaa tukehtua :s Kyseessä on siis yamaha dt 50 sm (vm. 2010)

Suutin kuulostaa mielestäni aavistuksen pieneltä. Toimiiko ryyppy päällä paremmin?


Koko moottori pätkäsee ja hiljenee hetkeksi jos painan ryyppyä ja sitten jatkuu taas. Voisiko olla liian iso suutin?
Koopis
Liittynyt:
10.8.2016 12:06
Re: DT/X-limit 2004-> Huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut Koopis » 10.8.2016 19:18

Malagutisti kirjoitti:
Koopis kirjoitti:Apuja!!!!
Terve. Tuli ongelma johon tarvis apuja. Dt kävi huonosti, eikä sitten enään jaksanut lähteä käyntiin. Tarpeeksi kun polki, alkoi pakoputkesta kuulumaan outoa röpötystä. Tulppa vaihdettiin. Ja ei vaikutusta. Kone avattu, ja neulalaakeri oli rikki. Tämä vaihdettiin, mutta kun kone laitettiin takaisin kiinni, ei poljin liikkunut kuin muutaman kerran. Sitten poljin meni jumiin. Kone avattii . Mäntä ei liikkunut ollenkaan. Laitettiin vaihde päälle, varovaisesti taaksepäin ja mäntä liikkui hyvin. Nyt ei mäntäkään liiku, ja poljin on jumissa. Joten kysymys kuuluu, mitä tässä oikein tapahtuu ja mitä seuraavaksi lähdetään tarkistamaan.

Oliko koko kone levällään? Jos ei niin veikkaan että neulalaakerin neula runkolaakerin sisällä tai kiertokangen alapään neulalaakeri leikannut ja kone uudestaan auki. Jos oli, niin luulisin että kytkinkopassa jotain väärin.

Ei ollu koko kone auki. Tässä asiaan uudestaan läpi käyneenä sain koneen kasaan. Magneettoa pyöritin niin kiertokanki alkoi toimimaan ja pyöri ihan normaalisti. Magneettoa kun pyöritin, puolessa kierroksessa tuntui vastusta, muuten meni ihan kädellä pyörittämällä. Laitoin koneen kasaan mutta ei lähde käyntiin. Puristuksia tuntuu olevan. Tarpeeksi kun polkee niin lyö lopuksi paineita putkeen. Että taas ollaan tyhmempiä tässäkin asiassa.
Kalle37
Liittynyt:
6.8.2016 18:03
Re: DT/X-limit 2004-> Huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut Kalle37 » 11.8.2016 21:49

Dt 04:sen lataus ja valo ongelman parissa vielä askartelen :)
Ostin kuitenkin uuden jänniteen säätimen, mutta ihan sama tulos ei lataa!

Aloin sitten penkomaan tuota piuhasarjaa, kun löysin ne kaivatut sähkökuvat.

Joku rane oli kytkenyt akulta virtalukon kautta kulkevan tasajänniteen etuvalon + johtoon!

Eikös kuitenkin valot saa vaihtojänniteen virtalukon kautta?

Hyppy johdon poistamisen jälkeen paloi etuvalo himmeästi.
Ja kas eihän sinne tullut jännitettä kuin max 8 volttia!

Mittasin sitten jänniteen säätimeltä jännitteet. Staattori tunkee jänniteen säätimelle noin 13 vac ja säätimeltä lähtevä keltainen piuha vain sen max 8 volttia!

Raksin kaikki mahdolliset kuluttajat pois keltaisen johdon takaa, mutta eipä anna kuin 8 volttia.

Mahtoikohan toi akku jänniteen ja vaihtojänniteen välinen hyppy johto rikkoa tuon uuden jänniteen säätimen? Vai mikäs tässä nyt oikein mättää :)
Malagutisti
Pyörä:
IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
Paikkakunta:
Kurikka
Liittynyt:
11.10.2007 16:23
Re: DT/X-limit 2004-> Huolto ja ongelmat

ViestiKirjoittanut Malagutisti » 12.8.2016 11:22

Saattaa olla mikäli 12vac ja +12vdc linjat olivat yhdessä. Staattorin resistanssit, lähinnä latauskäämin, voisi mitata. Tuo 13vdc kuulostaa aavistuksen matalalta.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista