Retroilija
- Pyörä:
- Pappatunturi, 1999 GSX600F
Toihan ois kätevä ottaa ilmanputsari pois... Tarviiko suutinta vaihtaa, paljo tulis tehoo? Mikä kävis verkkoputsarin öljyymisee?
Mäkistation
- Pyörä:
- Useampi Yamaha
Säätösuuttimen käyttö on maailmasta yksinkertaisinta. Aluksi noin 1/4 kierros auki, mopo käyntiin, jos keskiseisontajalka löytyy, niin suurin vaihde tupaan, kaasu pohjaan ja korvakuulolta säätämään isommalle taikka pienemmälle. Ite oon tavannu vauhdista veivata hönkyä siihen ruuviin, Pappa-tunassa kun on sellainen vakionopeudensäädin.
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
Slerpa_
- Pyörä:
- Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Ite lyön aluksi kylmällä koneella joku 1-2 (joskus jopa enemmän) kierrosta auki, laitan kaasun pohjaan ja alan polkemaan. Rikastinläppää en käytä, mielestäni helpompaa saada käymään kun ahtaa vaan suuttimella pensaa sinne koneeseen. lähtee yleensä ekalla tai tokalla polkasulla. Kun mopon olen saanut käymään, ja kun mopo alkaa käydä raskaasti, käännän suutinta kiinnippäin niin että se on auki joku 1/4-1/2 kierrosta samalla kaasttaen ja koittaen että miten ottaa jenkaa. Kun ottaa hyvin jenkaa, lähen liikenteeseen ja siinä vielä vähän säätelen sitä ruuvia. Aluksi kylmällä koneella ei ole kovinkaan tärkeää löytää sitä tarkkaa säätöä, ihan "noin" arvo riittää. Mieluummin liian isolle kun liian pienelle kun käynnistää, kylmä kone tykkää pensasta.
< Bullitt >
- Pyörä:
- Romuja piha täynnä
Slerpa_ kirjoitti:Ite lyön aluksi kylmällä koneella joku 1-2 (joskus jopa enemmän) kierrosta auki, laitan kaasun pohjaan ja alan polkemaan. Rikastinläppää en käytä, mielestäni helpompaa saada käymään kun ahtaa vaan suuttimella pensaa sinne koneeseen. lähtee yleensä ekalla tai tokalla polkasulla. Kun mopon olen saanut käymään, ja kun mopo alkaa käydä raskaasti, käännän suutinta kiinnippäin niin että se on auki joku 1/4-1/2 kierrosta samalla kaasttaen ja koittaen että miten ottaa jenkaa. Kun ottaa hyvin jenkaa, lähen liikenteeseen ja siinä vielä vähän säätelen sitä ruuvia. Aluksi kylmällä koneella ei ole kovinkaan tärkeää löytää sitä tarkkaa säätöä, ihan "noin" arvo riittää. Mieluummin liian isolle kun liian pienelle kun käynnistää, kylmä kone tykkää pensasta.
Eikös se rikastinläppä ole vähän ikään kuin automaattisesti päältä poies lähtevä, eli kun antaa kaasua, nousee läppä sitä mukaa jääden aina "korkeimman" kaasutuksen asentoon, eli se aukeaa täysin vasta kun kaasua on käytetty pohjassa. Omana ryyppykonstina pitemmän seisonnan (mopon seisonnan
) jälkeen olen käyttänyt kohokammion napin hetkellistä pohjassa pitoa. Normaalisti noin viikon tauon jälkeen mopo kyllä lähtee pohjaan painetulla ryyppyläpällä ja pienellä kaasulla parilla polkaisulla käyntiin. Säätösuuttimen olen yleensä säätänyt periaatteella että ajan kakkosella kaasu pohjassa, ja siitä missä mopo kiertää kaikista iloisimmin käännän aavistuksen rikkaammalle eli aukipäin. Suodattimena pelkkä ritilä, mikrostat on jo lahonnut matkalle ja löytänyt vesilinnun.
Jokaisessa meissä asuu pieni motocrossari!
Slerpa_
- Pyörä:
Eikös se rikastinläppä ole vähän ikään kuin automaattisesti päältä poies lähtevä, eli kun antaa kaasua, nousee läppä sitä mukaa jääden aina "korkeimman" kaasutuksen asentoon, eli se aukeaa täysin vasta kun kaasua on käytetty pohjassa
On. Tämän vuoksi se onkin epäkäytännöllinen varsinkin kovilla pakkasilla vrt. suuttimella ryypytys. Suuttimella voi lähes heti lähteä liikenteeseen, rikastimella meni ittellä pahimmillaan joku 5-10 minuuttia että tohti edes vähän antaa kaasua.
ssakke
- Pyörä:
- Tunturi Pappa
onko tää oikee pappiksen kytkimen räjäytys kuva? jos on niin voiko mun kytkimen reistailu johtua kun sieltä puuttuu numero 16? jos johtuu niin mistä saisin sellasen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Retroilija
- Pyörä:
No mä nakkasin ilmanputsarin mäkee, ny nykii sillon tällön. Koitin säätösuutinta mutta sen kaa vaa nykii pahemmin ja sammuilee vaikka mitä tekee, ni pistin vakio 50-kokosen suuttimen takas. On aika pirun komiat äänet ilman imuäänenvaimennint
Pitäiskö neulaa siirtää tai jotai?
Pappis Clubiin
Kyllähän sitä olisi helppo sitten alkaa säädellä kun saisi papiksen ensin käyntiin.Mutta ku ei millää ees käynnisty,oisko siis neulan siirto "ainoa" keino saada papis käyntiin säätösuuttimella?
Slerpa_
- Pyörä:
Pappis Clubiin kirjoitti:Kyllähän sitä olisi helppo sitten alkaa säädellä kun saisi papiksen ensin käyntiin.Mutta ku ei millää ees käynnisty,oisko siis neulan siirto "ainoa" keino saada papis käyntiin säätösuuttimella?
Koititko tota mun tapaa että ilman että painat rikastin läppää pohjaan ,käynnistät, kaasupohjassa suutin reilusti auki?
neulan siirto voi auttaa, tai sitten ei auta. Pappiksen kaasari on kyllä siitä omituinen että mun mielestä ne säätöalueet on ihan kaasarikohtasia ja mielivaltasia, esim. mulla ei neula vaikuta täykaasulla yhtään mitään, kun taas kaverilla se teki ihan silmittömän paljon...Kaikkea kannattaa kokeilla kun näitten kanssa pelaa.
Mäkistation
- Pyörä:
- Useampi Yamaha
Retroilija kirjoitti:No mä nakkasin ilmanputsarin mäkee, ny nykii sillon tällön. Koitin säätösuutinta mutta sen kaa vaa nykii pahemmin ja sammuilee vaikka mitä tekee, ni pistin vakio 50-kokosen suuttimen takas. On aika pirun komiat äänet ilman imuäänenvaimennint
Pitäiskö neulaa siirtää tai jotai?
Se on suunniteltu toimimaan sen suodattimen kanssa se systeemi. Mulla joskus Sportista irtos se koko ilmanputsarihäkkyrä niin eihän se meinannut käydä kuinkaanpäin vaikka kuinka ruuvasi suutinta. Sitten kun tuuppasi putsarikotelon ja ritilän taas kiinni niin johan alkoi pelaamaan.
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
Slerpa_
- Pyörä:
Se on suunniteltu toimimaan sen suodattimen kanssa se systeemi. Mulla joskus Sportista irtos se koko ilmanputsarihäkkyrä niin eihän se meinannut käydä kuinkaanpäin vaikka kuinka ruuvasi suutinta. Sitten kun tuuppasi putsarikotelon ja ritilän taas kiinni niin johan alkoi pelaamaan.
No kyllä ainakin pappis käy ilman mitään ilmanputsareita ja koteloita, supersportti kävi ilman mitään, ja naapurin kovakromi sportti kävi ilman mitään putsareita. Sulla ollut joku ihme juttu siellä kaasarissa jollei ole käynyt.
Pappis Clubiin
Koititko tota mun tapaa että ilman että painat rikastin läppää pohjaan ,käynnistät, kaasupohjassa suutin reilusti auki?
neulan siirto voi auttaa, tai sitten ei auta. Pappiksen kaasari on kyllä siitä omituinen että mun mielestä ne säätöalueet on ihan kaasarikohtasia ja mielivaltasia, esim. mulla ei neula vaikuta täykaasulla yhtään mitään, kun taas kaverilla se teki ihan silmittömän paljon...Kaikkea kannattaa kokeilla kun näitten kanssa pelaa...
Kyllä sitä tuli käännettyä auki sekä kiinni ja rikastimen kanssa ja ilman mutta ei lähtynyt käyntiin.Kerran tosiaan sekunnin aja voisi sanoa että meinasi lähteä käyntiin.Eikä siis työntämälläkään edes ollut lähellä että olisi käynyt kone...
Retroilija
- Pyörä:
Sanon kyl et pappatunturil on luonne
Mun pappa lähtee ekal tai toisel käymää ku lähtee koulusta tai kotoo, mut kaupasta tai piitsiltä lähties se vaa kieltäytyy käynnistymäst polkemal mut heti käynnistyy ku työntää alle metrin.
Retroilija
- Pyörä:
No hö. Pistin ilmanputsarin takas ja kaasarin täysin samoihin säätöihin ja vaihoin tulpan, vieläki parhais nopeuksis nykii ja särisee. Tarttisin nopeesti apuu ku rippileiri alkaa huomenna ja tolla pitäis päästä sinne.
keuliikaasusta
- Pyörä:
- Tunturi Start -74
Mun pappa nyki kun bingi oli tukossa ja ei saanu bensaa. Kaasarin putsaus ja säätö niin rupes pelittään. Säätösuutin on kyllä mahtava keksintö.
Minkä silmä heittää, sen kitti peittää.
Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista