Otin tänään Dracista 2019 (Rieju) putken ja alkukäyrän irti. Alkukäyrässä ei ollut minkäänlaista kuristusta. Käyrän ja paisarin välissä oli katalysaattorimainen rakenne, jossa sinänsä ei mitään lisäkuristusta ollut. Paisarissa näytti sisällä olevan iso määrä samanlaista "pahvikennoa".
Riipaisin "esikatin" pois ja putki kokoon jälleen. Alkuperäinen suutin oli kokoa 84 ja kun tulppaa katselin, niin se oli musta ja karstainen, joten aika rikkaalla on kone käynyt. Laitoin tilalle suuttimen kokoa 100. Säädin seoksen ja tyhjäkäynnin kohdilleen ja ei kun koeajolle. Vajaa tuhat kilsaa on Dracin mittarissa.
Nuhapumppu muuttui oikein vetreäksi ja kivaksi ajaa. Meikäläisen 85 kg elopainon alla mopo kulkee nyt 63 km/h mittarin mukaan. Täytyy vielä tietysti GPS:llä varmistaa. Jotenkin etukäteen oletin, että nopeuden rajoitin iskee kiinni 58 km/h kohdalla, mutta selvästi pääsee vähän kovempaa.
Täytyy nyt seurata tulpan väriä ja mahdollisesti säätää suutinta sen mukaan. Ainakaan ryypyn antaminen ei lisännyt menoa, joten ehkä suutin on suunnilleen sopiva.
Kannattaisiko laittaa piikkiä pienempi eturatas jos GPS:n mukaan huiput on yli 60 km/h vai tekeekö se ajamisesta miten tökköistä? Vajaa 10% vissiin tippuu nopeudet pienemmällä rattaalla.
Mikä muuten on optimikierrokset tyhjäkäynnille? Aiemmin oli aika korkeat 2 200 rpm ja nyt säädin 1 680 rpm, jolla juuri pysyy käynnissä. Kannattaako suosiolla nostaa jonnekin 2 000 rpm korville?