Puch-moottoriset Tunturit

sasumeil
Pyörä:
Suzuki PV '97 käyttisproju, Suzuki PV '90 74cc 5v (Tsekkaa proju). ex: 5 kpl fude, 3x Suzuki PV: 83/89/90, Skyteam monkey '08, Jincheng Manki '05
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
9.2.2011 18:21
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut sasumeil » 25.6.2012 7:51

Muusta en tiedä mutta rekisteröinti: käyt runkonumerolla kysymässä katsastuskonttorilta, jos ei löydy mitään historiaa niin riittää että sulla on 6 vuoden historia ja katsastuskuntoinen mopo minkä katsastat. Historian voi TEORIASSA myös keksiä... (en tähän kehota) Riittää että historiasta on lyhyt selvitys paperilla ja alla 2 todistajaa tietoineen. Sitten vaan varaat ajan ja katsastat. Konttorilla neuvovat tarkemmin!
Tsekkaa pv proju!
Mäkistation
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 25.6.2012 9:33

viri-viri kirjoitti:Noni, tuli sit hommattua tollanen vm.-74 Tunturi Sport ja olis pari kysymystä mm.
- Mitä eroa on Super Sportin ja Sportin koneilla?
- Onko puhallin- ja ilmajäähdytteisillä Sporteilla jotain muuta eroa kuin kone?
- Miten tuon mopon mahtais saada joskus kilpiin, ei ole ollut rekisterissä (entisen omistajan mukaan :roll: ), mutta joku vakuutuskilpi on mopossa kiinni... Rungonnumero on kuitenkin näkyvillä.
- Mistäs tommoseen sais etupumput? Onko esim. Super Sportissa tai jossain muussa sama keula?


-Super Sportissa on 4-vaihteinen moottori pienellä kampikammionsuuaukolla ja kytkinkoppa on hieman erinäköinen verrattuna Sportin 3-vaihteiseen 48mm kampikammionaukolla olevaan k3x moottoriin.
- Sylinteri on se suurin ero. Lisäksi väreissä, sarvissa ja mittarikoteloissa oli tuolloin eroa.
- Kuuden vuoden omistajuustodistus neljällä todistajan allekirjoituksella katsastuksen yhteydessä sen pitäisi saavan.
- Ensimmäisissä Super Sporteissa on muistaakseni samantyyppinen Ideal merkkinen vaseliinikeula, kuin Sporteissa -73 eteenpäin.

Ja jos orggista meinaat laitella niin tuolta löytyy hyviä kuvia ja värikoodeja yms. sälää:
http://picasaweb.google.com/103903944225016590520
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Retroilija » 25.6.2012 14:01

Miten takaiskarit irti?
viri-viri
Pyörä:
Yamaha DT, Aprilia RX, Tunturi Tiger
Paikkakunta:
Satakunta
Liittynyt:
25.10.2011 21:31
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut viri-viri » 25.6.2012 14:42

Kiitoksia tiedoista! ;)
Mäkistation kirjoitti:- Ensimmäisissä Super Sporteissa on muistaakseni samantyyppinen Ideal merkkinen vaseliinikeula, kuin Sporteissa -73 eteenpäin.

Mistä mahtais löytyy tommonen keula? Tuossa on nyt kiinni Pappiksen etupää :D
P U C H
Pyörä:
Tunturi Tiger, Benelli 49X
Paikkakunta:
Saarijärvi
Liittynyt:
17.11.2009 19:48
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut P U C H » 25.6.2012 16:37

Kannattaa katsoa: netti-varaosasta, huuto.netistä, Vmpk:lta ja täältä, tuolta myydään osiosta.
Viimeksi muokannut P U C H päivämäärä 25.6.2012 23:05, muokattu yhteensä 1 kerran
Tunturi projekti. Tunturi = Moottori, se olet sinä
Mäkistation
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 25.6.2012 22:29

Paras paikka osien löytämiseen on edelleen rompetorit. Kierrelkää ihmiset niitä. Näkee muita harrastajia, voi kysellä neuvoja ja voi löytää aarteita. Ja hyvällä tuurilla halvalla. Itse menen ensiviikonloppuna Kauhajoen Kainastolle rompetorille seikkailemaan. Ja 14.7. Peräseinäjoelle Kalajärvelle.
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
'80 Trial
Pyörä:
1980 Tunturi Trial
Paikkakunta:
Vantaa.
Liittynyt:
17.3.2011 21:36
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut '80 Trial » 26.6.2012 10:09

Swapeista löytää kyllä vaikka mitä, mutta kannattaa olla tarkkana hintojen suhteen. Joskus käytetystä osasta voidaan pyytää saman verran, tai jopa enemmän kuin uudesta.
"I Step On A Gas And Motor Running Wild - I Can't Imagine For A Better Sound"
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 26.6.2012 22:56

Käytetty on joskus parempaa mitä uusi, ainakin käytetyt, vähän kulahtaneetkin kromiosat on yleensä paljon kestävempiä mitä uudet kiinassa (tai vaikka missä) ympäristösäädösten mukaan kromatut paskat.
Throttle
Pyörä:
Tuntureita
Paikkakunta:
Jossain siellä
Liittynyt:
29.12.2008 16:18
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Throttle » 28.6.2012 14:44

- Ensimmäisissä Super Sporteissa on muistaakseni samantyyppinen Ideal merkkinen vaseliinikeula, kuin Sporteissa -73 eteenpäin.

Ei ole muuten Idealit. Idealit oli 80-82 malleissa.
Ns. vaseliinikeulat ei omista merkkiä, ainakaan itse löytänyt mitään stanssia.
viri-viri
Pyörä:
Yamaha DT, Aprilia RX, Tunturi Tiger
Paikkakunta:
Satakunta
Liittynyt:
25.10.2011 21:31
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut viri-viri » 29.6.2012 14:15

http://www.nettimoto.com/tunturi/city/1345194 Eikös tuossa ole sama keula kuin Sportissa? ;)
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Retroilija » 2.7.2012 17:33

Mikä ois paras tapa vaihtaa vaihteita jalkavaihteisella ilman kytkintä? Kytkinvaijeri katkes ja varaosakauppaa pitäis päästä.
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 2.7.2012 18:01

Katkesko ylä vai alapäästä? jos yläpäästä katkes, saa kädellä pilkittyä kytkinvaijeria, jos alapäästä, voi kytkinvaijeri mennä joten kuten väärinpäin, ja saa taas pilkittyä.


Ite sain tänään vihdoin ja viimein aikaseksi viedä pappiksen pytty porattavaksi, ja ostin oikeen japsimännän siihen.
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Retroilija » 2.7.2012 19:57

Siis yläpäästä katkes sen nipan kohdalta jolla se tulee kahvaan kiinni. Taidan vaan työntää kakkosella käyntii ja ajaa enemmän tai vähemmän laittomasti sen matkan.
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 2.7.2012 20:04

Laita siihen vaijeriin lukkopihdit ja käytä pilkkikytkintä.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
Throttle
Pyörä:
Tuntureita
Paikkakunta:
Jossain siellä
Liittynyt:
29.12.2008 16:18
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Throttle » 2.7.2012 22:54

Ei ole vaikeaa vaihtaa vaihteita ilman kytkintä ;) Vähän harjoittelua jotta osaa annostella oikein kaasua niin menee paremmin sisään kuin kytkimen kanssa .

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista