Mopo voi kuule toimia ihan hyvin alakierroksilla mutta sit röpöttää yläkierroksilla,
Niin voi. Siltikkään ne kierrokset ei siinä meinaa mitään, vaan se, kuinka paljon kaasua on avattu. Jos sinulla on 10000 kierrosta, ja kaasu vajaa puolet auki, et lähde vaihtamaan suutinta, vaan säätämään neulaa. Jos sinulla on 4000 kierrosta, ja kaasu auki, vaihdat pääsuutinta, etkä säädä neulaa tai muita. Monet (mukaan lukien luultavasti myös sinä) tekevät juuri tämän säädön niin kuin sitä ei pitäisi tehdä, ja mettään menee...
Minkä takia kaasarin kyljessä on tyhjäkäyntiruuvi? Taitaa olla ihan turhaan siinä jos seosruuvilla se tyhjäkäynti säädetään.
Ihan oikeasti. Kannattaisikohan sinun kerrata (tai edes opetella) se kaasarin toiminta, kun näyttää olevan pallo vähän hukassa? Vähän sama asia kun sanoisit, että neulat ja suuttimet on turhia, kun sillä luistilla saa yksistään säädettyä sen moottorin pyörimisnopeuiden...
Tyhjäkäyntiruuvilla säädetään se, miten kovaa tyhjäkäyntiä mopo käy. Esimerkiksi haluatko moposi käymään 900 rpm, vai 1500 rpm, vai jotain muuta. Seosruuvilla taas säädetään se tyhjäkäynnin seos tarkasti kohdalleen, joka on tietenkin edellytyksenä siihen, että kone käy tasasta ja mukavaa tyhjäkäyntiä sammumatta.
Ja kysyn vielä uudelleen tämän: Miksi kaikissa virityskirjoissa sanotaan ettei se seosruuvi vaikuta kun ihan pienellä kaasunavaumalla ja tyhjäkäynnillä? Ovatko kaikki suuret virittäjät erehtyneet tämän asian suhteen, vai miten?
Minulle on ihan sama otatko nyt uuden tiedon vastaan, ja käytät sitä jatkossa kaasarin sädössä, vai pysytkö omissa kuvitelmissasi. JOs kuitenkin pysyt niissä omissa kuvitelmissasi, älä niitten perusteella neuvo ketään, koska metsään menee...