JiiT
- Liittynyt:
- 2.10.2020 9:21
Minulla olisi tavoitteena pitää maksiminopeus karvan alle 60 km/h niin ei tulisi sitten isompia seuraamuksia virkavallan kanssa. Siksi lähinnä ajattelin pienempää eturatasta.
Mahtaako tuo 100 suutin olla suunnilleen oikea? Jotkut sanoo, että ainakin 110 ja toiset ajelee alle 100 kokoisella. Eli jos nyt tuolla ajelee pari viikkoa ja tsekkailee sitten tulpan väriä niin ei liene isoa riskiä kiinnileikkaamisesta?
Olisiko jossain kuvaa liittimestä mistä näkisi nastajärjestyksen, niin voisi kokeeksi nypätä tuon b5 karvan irti.
skiingboi
- Liittynyt:
- 16.11.2020 17:17
Tuosta löytyy linkki johonki ruottalaisee videoo mist katoin ohjeet:
https://youtu.be/vGzbkIN1b3ILiittimen neljäs johto keskimmäiseltä riviltä alhaalta ylöspäin. Pitäs olla musta johto. Kun otat sen keltasen suojan pois siitä päältä niin kannattaa painaa pienellä talttapää ruuvarilla sitä johtoa hieman ulos niin ei tarvii ronkkia pihtien kanssa niin naama irvessä. Sen johdon saa myös takasin. Ja siinä liittimessä on kumisuojat jossa on pieni reikä johdolle niin vesi ei pääse liittimen sisään kuitenkaan. Sanoisin että 100-105 on ihan hyvä kurittomalle jos kelit on about +20c mutta sanoisin että tuo 110 on aika pommivarma. Talvella kannattaa vaihtaa joku 115. Sitten vain rattaita vaihtoon niin ihan hyvin toimii
JiiT
- Liittynyt:
- 2.10.2020 9:21
Varsin havainnollinen video. Täytyypä jossain välissä kokeilla miten vaikuttaa.
Tänään kävin gps:n kanssa tsekkaamassa nopeudet ja maksimit lievään myötätuuleen oli 61 km/h ja pyörän mittari valehteli silloin 63 km/h. Eli nopeuksien suhteen ei tarvitse miettiä rattaanvaihtojuttuja. Kierroslukurajoitin alkoi kaikilla vaihteilla rajoittaa 8 800 rpm kohdalla.
Kai se täytyy sitten se 110 suutin vielä vaihtaa niin voi olla huolettomalla mielellä kiinnileikkaamisriskin suhteen.
vetko
- Pyörä:
- Yamaha DT125R, 2x Suzuki PV
- Paikkakunta:
- Saarijärvi
- Liittynyt:
- 9.3.2020 21:33
Sulla on silloin liian lyhyet välit. Rajoitin helvettiin ja pidemmät välit. Ei sitä suutinta isonneta ellei käy laihalla.
Erkkipena31
- Pyörä:
- 72cc monkey ja 80cc derbi
- Liittynyt:
- 7.11.2019 22:06
rajotin ainaki veke ja sama suutin toimii kesät ja talvet, nimim. kokemusta on lorton kans
skiingboi
- Liittynyt:
- 16.11.2020 17:17
Juu. Itellä tuo 110 on täydellinen koko
Vilkku33
- Liittynyt:
- 5.5.2021 16:23
onko 2016 mrt minkälaisia rajottimia? Ostin käytettynä ja sanottii että on rajaton mutta nyt ku on alakauttanen tehari ja uus ilmanputsari ja ajaa kaasupohjassa tuntuu rajottavan.
Erkkipena31
- Pyörä:
- 72cc monkey ja 80cc derbi
- Liittynyt:
- 7.11.2019 22:06
ettei vaan suutin olisi liian iso? tällöin tykkää ns.rajottaa rötäämällä ärsyttävästi
JiiT
- Liittynyt:
- 2.10.2020 9:21
Ainakin tuossa omassa 100 suuttimella rajoittimen mukaan tulemisen huomaa, mutta mitään rötäämistä tai muita ikäviä tuntemuksia ei ole.
Sellaisen piirteen olen nyt tässä viime päivinä huomannut, että etenkin vielä vähän kylmällä koneella (parin kolmen ajokilsan aikana) kiihdytettäessä esimerkiksi kun melkein pysähtyy risteykseen ja kävelyvauhdista lähtee kakkosella kiihdyttämään, niin moottori meinaa sammua. Sitten kun kierroksia saa lisää, niin lähtee kiihtymään nätisti. Ryypyn lievä avaaminen ei muuta tilannetta. Ilmaruuvin olen säätänyt siten, että tyhjäkäynnillä maksimikierrokset antavalla ruuvin alueella olen vähän sinne rikkaampaan laitaan painottanut.
Meinaan viikonloppuna laittaa suositellun 110 suuttimen. Mahtaako sillä olla myönteinen vaikutus tähän ilmiöön? Itseäni sinänsä ei ilmiö haittaa mutta mopon toinen, tyttöpuolinen käyttäjä ajelee mieluummin alhaisemmilla kierroksilla ja hänen kannaltaan olisi kivampi jos alakierroksillakin meno olisi viileänäkin vetreämpää. Ja tosiaan piikkiä pienempi eturatas menee kokeiluun myös, niin maksiminopeus tippuu sinne 55 km/h tienoille, joten poliisisedillä ei varmaan ole ihmeemmin huomautettavaa.
skiingboi
- Liittynyt:
- 16.11.2020 17:17
Nuo vakioputket on suht laiskoja mutta tasavääntöisiä. Itellä kun tuo leovince putki niin alavääntöä ei paljoa ole niin itsellä täytyy olla suht korkeat kierrokset. Lähtöön vaikuttaa kierrosluku, kytkimen luistamisen osaaminen ja kaasun hallittu lisääminen kiihdytyksessä. Kylmän koneen kuuluu rötätä (röpöttää) jonkin verran. Jos ei niin säädöt ovat liian laihalla. Tuo ilmaruuvin säätäminen korkeille kierroksille ja sitten tyhjäkäynnin säätö on useimmiten väärä tapa. Se täytyy ajatuksella säätää. Niin että lämpimänä sammuu tyhjäkäynnillä ryypystä mutta ei booaa eikä röpötä alhaisilla kierroksilla. Nyrkkisääntönä on 1.5 kierrosta auki päin ja sitten pikkuhiljaa säätää milli milliltä ja löytää oikea säätö. Sitten tyhjäkäynti mieluiseksi.
JiiT
- Liittynyt:
- 2.10.2020 9:21
Vaihdoin tänään suuttimeksi 108 ja säätelin seosta. Sitten innostuin vielä vaihtamaan uuden tulpan kun vanhassa näytti silmämääräisesti katsottuna keskielektrodi aika kuluneelta ja kärkiväli siis reilun millin luokkaa. Tällainen on vanha tulppa. Ajettu siis ensin vakiona noin 1 000 km ja sitten enimmät noet putsattu ja sen jälkeen ajettu pakoputken kuri pois joku 80 km ja suuttimena 100. Ehkä on lievästi laihan suuntaan ollut seos..?
skiingboi
- Liittynyt:
- 16.11.2020 17:17
Näyttäisi olleen hieman laihalla mutta ei tuokaan hirveän paha ole. Kahvinruskea olisi se täydellinen väri tulpalle mutta tuossa ei hirveästi näy karstaa ja yksi kohta on värjäämätön, että on ollut hieman laihalla. Ja etenkin näin +5 asteen viileillä keleillä se 100 on liian pieni. kyllä se 108 pitäisi toimia hyvin
. Ei muuta kun kovaa ajoa. kannattaa silti tarkistaa tulppa vielä uusiksi jotain 30km jälkeen ja nähdä onko hyvä vai liian laihalla. itsellä huomaan että on hieman ehkä tulpassa ongelmaa kun 3600km ajettu nyt orkkis tulpalla ja on päättänyt satunnaisesti alkaa pätkimään kiihdyttäessä pitkän ajon jälkeen kun huudattanut täyskierrosilla pitkän matkaa. että ehkä vois mennä tulppa vaihtoon pian. muutenkin ehkä itsellä seos hieman liian laiha. Niin ja onko sulla discordia tuntuu silt et oisit iha mukavaa juttuseuraa. Itellä Skiingboi#2018
JiiT
- Liittynyt:
- 2.10.2020 9:21
Nyt on 108 suuttimella ajeltu joku 50 km. Enimmäkseen on menty 3/4 kaasulla, kun se antaa mukavasti 55 km/h nopeuden. Omaan silmään näyttää, että laihanpuoleisella seoksella taidetaan mennä. Taitaa kannattaa laittaa se suositeltu 110 suutin (tai ehkä 112) ja säätää sokalla neulaa vähän ylemmäs niin saa kone osakaasullakin vähän paremmin polttoainetta. Vai miten neuvoisitte?
En ole discordia koskaan käyttänyt, joten minulla ei ole siihen tunnuksia.
Viimeksi muokannut JiiT päivämäärä 9.5.2021 16:09, muokattu yhteensä 1 kerran
JiiT
- Liittynyt:
- 2.10.2020 9:21
No enpä pitempään malttanut ihmetellä vaan tuumasta toimeen ja vaihdoin suuttimeksi 112 ja nostin neulaa pykälän ylöspäin. Jopas alkoi kone vastaamaan kaasuun herkästi. Ei yhtään empimistä vaan kierrokset hyökkää ylös välittömästi kun antaa kaasua. Selvästi tuli menoon lisää voimaa, eli kiihtyy paremmin. Rajoitin aloittaa tihutyönsä 58 km/h kohdalla, mutta jos antaa kaasua rajoitinta vastaan, niin huiput on tasamaalla 66 km/h ja loivaan ylämäkeen 61 km/h.
Eli jos nyt haluaisin vähän huippuja alentaa, niin onko muita vaihtoehtoja kuin laittaa pykälää pienempi eturatas? Pelottaa siis mahdollinen kohtaaminen virkaintoisen lainvalvojan kanssa.
Tässä pari kuvaa neulan säätämisestä, jos niistä jollekin on hyötyä. Helppo homma, yksi ruuvi auki vain. Alemmassa kuvassa neulan sokka on jo rikkaamman seoksen antavassa lokosessa.
skiingboi
- Liittynyt:
- 16.11.2020 17:17
kyllä se pienempi eturatas toimii mutta on sitten aika runkkuvälit mutta eihän se ajomukavuus rahaa voita. itellä kylläkin kulkee sen 70 mutta ajelen itse aina rajoitusten mukaan. mersukuskit tulee 40 alueella ohitse
. itellä ei itsevarmuus jostain syystä riitä tohon neulan säätöön. suuttimen vaihto on ihan viimenen asia mitä haluun tehdä. kattoo jos joskus tulee tilanne että täytyy tehdä koneremppa niin kai siinä tulee itsevarmuutta
Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista