Tunturi Tiger Air/Aqua

nomad-
Pyörä:
Suzuki R ikuisuusprojekti, vuosimalli ei tiedossa..
Paikkakunta:
Kauhajoki
Liittynyt:
12.6.2011 19:12
Re: Tunturi Tiger Air/Aqua

ViestiKirjoittanut nomad- » 25.5.2012 14:12

Olis kysyttävää: vaihdoin taigeriin äskettäin suuttimen no.80 ja edellinen oli 60. Kaasutin on 14.14 dellorto sha,simonini ,putsari tyhjätty ja imukurkku on itse tehty ja on maksimikoossajos ymmärsitte. Käykö koneelle kuinkaan? kun suositeltu suutin on n. 70?
vizu
Pyörä:
Suzuki PV & Tunturi Hopper
Paikkakunta:
Helsinki/Tapanila
Liittynyt:
2.8.2011 17:55
Re: Tunturi Tiger Air/Aqua

ViestiKirjoittanut vizu » 25.5.2012 15:17

Riippuu miten saat säätöihin sen kaasarin vähä nimittäin paha sanoo ja muutenki ne koot mitä ilmotetaan on suuntaa antavia.
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Tunturi Tiger Air/Aqua

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 25.5.2012 21:38

Ja kun SaHAahan ei edes saa säätöihin...
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Tunturi Tiger Air/Aqua

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 26.5.2012 18:19

Käykö koneelle kuinkaan? kun suositeltu suutin on n. 70?
Siita suosituksesta lähdetään säätämään, se ei ole se kiveen hakattu totuus. Se on vaan joku suutinkoko mikä luultavasti toimii isossa osassa mopoja jotenkuten.

SHAn saa heittää menemään, ei sellaseen kannata aikaa tuhlata. PHBG tai muu monipuolinen kaasari on parempi.
nomad-
Pyörä:
Suzuki R ikuisuusprojekti, vuosimalli ei tiedossa..
Paikkakunta:
Kauhajoki
Liittynyt:
12.6.2011 19:12
Re:

ViestiKirjoittanut nomad- » 26.5.2012 20:04

JjyKs kirjoitti:Morjens.

Pitäisi tuo tikrun alakerta nyt korjata, kun vaihteet eivät enään vaihdu ollenkaan.
Kaikkihan alkoi siis siitä, että vaihteet hyppivät pois päältä ja tähän nyt sitten päädyttiin.

Availun tuloksena löysin pari vaihtokelpoista osaa, mutta nimiä niille en keksi, ja moposporttiin en juuri tällä hetkellä pääse millään, joten netistä pitäisi tilata..


Tässä räjäytyskuva, johon olen numeroinut osat, sekä alempana sitten kameralla kuva vielä noista osista.
Kuva
Kuva

Tuo ykkönen on jonkinlainen holkki, jossa kuuluisi olla helma, mutta se oli murtunut ja edellinen omistaja pistänyt tilalle prikan :|

E: Foorumilla näköjään kuvakoon rajoitus, niin pistetään vielä linkit isompiin kuviin.


WAU! jollain sama vika kuin minulla :eek: Mulla on ollut nyt kaksi aquaa ja molemmissa sama vika:
-Ykkönen hyppää vapaalle
-Neloselta kolmannelle on haastava vaihtaa

Se on tosiaankin niistä messinkipuslista kiinni. Niistä tahtoo lähteä se "prikka pala" irti. Se pysyy 2komponenttiliimallakin kiinni ,jos se prikka osa on tallella. Vähän kyllä vanha viesti mutta toivon että JjyKs luet tätä.
Jasks
Pyörä:
Tunturi Tiger Aqua
Liittynyt:
13.8.2011 22:48
Re: Tunturi Tiger Air/Aqua

ViestiKirjoittanut Jasks » 27.5.2012 12:28

Eikös tuon paksumman jäähdytysletkun kuuluisi olla sytytystulpan takapuolella eli sillä puolella missä takarengas on, koska omassa tigerissä entinen omistaja on laittanut kannen niin päin että letku on eturenkaan puolella :D voisiko kenties tästä johtua se että kone lämpenee niin paljon? Millainen homma on kääntää tuo kansi että voiko tehdä itse vai kannattaako vain viedä jonnekkin huoltoon, kun ei tuo varmaan kauheasti maksa laittaa kuntoon.
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Tunturi Tiger Air/Aqua

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 27.5.2012 13:25

voisiko kenties tästä johtua se että kone lämpenee niin paljon?
Jollei siellä kannessa vesi kulje suunnitellusti, niin voi johtua.

Millainen homma on kääntää tuo kansi että voiko tehdä itse vai kannattaako vain viedä jonnekkin huoltoon, kun ei tuo varmaan kauheasti maksa laittaa kuntoon.
Ei se iso homma ole, letkut irti ja nesteet talteen, jonka jälkeen kannen pultit irti ja nostat kannen pois siitä. Samalla kannattaa harkita myös männän vaihtoa, ellei ole sellasta vähään aikaan tehty. Menisi nätisti tossa samalla. Pytyn kunto ainakin kannattaa tarkastaa pyörittämällä konetta käynnistyspolkimesta ja kattomalla sinne sylinterin sisään. Uudet tiivisteet kannattaa laittaa kun kantta ja pyttyä irrottaa. kannentiivisteen vaihto on tärkeä nestejäähykoneissa.

Muistaakseni näissä ei tarvinnut purkaa oikeen mitään ylimäärästäkään siitä että pääsi käsiksi pyttyyn.
Jasks
Pyörä:
Tunturi Tiger Aqua
Liittynyt:
13.8.2011 22:48
Re: Tunturi Tiger Air/Aqua

ViestiKirjoittanut Jasks » 27.5.2012 14:39

Joo tost oltiin just vaihdettu mäntä ni en lähde sitä vaihtamaan mut tiivistesarjan ostan ja sit vaihdan ne
Mäkistation
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Tunturi Tiger Air/Aqua

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 27.5.2012 15:47

viri-viri kirjoitti:Enskuussa varmaan sit ostan tuon Eurocilindron pyttysatsin, ilmoittelen sit miten on pelannu 8)
Onko ketään laittanu Helkama AX:än sylinterii Tigeriin? Pitäis kuulemma mennä kii :eek:

Kuulostaa lupaavalta. Laita nyt sitten joku vähintään 20mm kaasari sen kaveriksi, että ei heti leivo kiinni. AX:n pytyt tosiaan sopii suoraan, huuhtelulähdöt ei tosin mene ihan kohdalleen, kuten Malossissakaan ja pakoputken kiinnitys tapahtuu holkilla ja jousilla. Laiskojahan ne AX:n pytyt on, kun se läppäventtiili on niin onneton. Ulkomailtahan niihin saisi Polinia ja muutakin jännää kattilaa, joista jo löylyä alkaisi irrota, kun joskus Opproevenilta (vai kuinka se kirjoitettiinkaan) niitä katselin. Ja hintaa on.
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
Mustikkasoppa
Pyörä:
Aprilia MX 2002
Liittynyt:
10.7.2011 18:14
Re: Tunturi Tiger Air/Aqua

ViestiKirjoittanut Mustikkasoppa » 27.5.2012 22:26

Voisiko joku myydä simoninin mulle :D? ota yteyttä yvllä
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Tunturi Tiger Air/Aqua

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 28.5.2012 15:09

Laita nyt sitten joku vähintään 20mm kaasari sen kaveriksi, että ei heti leivo kiinni.
Ei ne liian pienestä kaasarista leivo, säätämättömyydestä ne leipoo.
viri-viri
Pyörä:
Yamaha DT, Aprilia RX, Tunturi Tiger
Paikkakunta:
Satakunta
Liittynyt:
25.10.2011 21:31
Re: Tunturi Tiger Air/Aqua

ViestiKirjoittanut viri-viri » 29.5.2012 19:53

Jasks kirjoitti:Eikös tuon paksumman jäähdytysletkun kuuluisi olla sytytystulpan takapuolella eli sillä puolella missä takarengas on, koska omassa tigerissä entinen omistaja on laittanut kannen niin päin että letku on eturenkaan puolella :D voisiko kenties tästä johtua se että kone lämpenee niin paljon? Millainen homma on kääntää tuo kansi että voiko tehdä itse vai kannattaako vain viedä jonnekkin huoltoon, kun ei tuo varmaan kauheasti maksa laittaa kuntoon.

Joo, sen kannen päällä olevan jäähdytysletkun kuuluu olla takarengasta päin, jotta vesi kiertäisi kunnolla sylinterissä. Tigerin jäähdytysjärjestelmähän toimii siten, että lämmin vesi nousee jäähdyttimeen ;)
Ei kannata huoltoon viedä, sen verran yksinkertainen homma kuitenkin :)
viri-viri
Pyörä:
Yamaha DT, Aprilia RX, Tunturi Tiger
Paikkakunta:
Satakunta
Liittynyt:
25.10.2011 21:31
Re: Tunturi Tiger Air/Aqua

ViestiKirjoittanut viri-viri » 29.5.2012 19:59

Mäkistation kirjoitti:Kuulostaa lupaavalta. Laita nyt sitten joku vähintään 20mm kaasari sen kaveriksi, että ei heti leivo kiinni

Joo, mul on 21mm PHBG hyllys. Lisäks tulee Simoninin putki jne. 8)
Tänään kyl lähti jo Tigerist kilpi pois, ku koulus oli ratsia (kulki 60kmh poliisin alla) :lol:
Mustikkasoppa
Pyörä:
Aprilia MX 2002
Liittynyt:
10.7.2011 18:14
Re: Tunturi Tiger Air/Aqua

ViestiKirjoittanut Mustikkasoppa » 31.5.2012 21:37

Onko kenelläkään idm sähkökaaviota?
Tuge
Paikkakunta:
Vihanti
Liittynyt:
2.4.2002 10:28
Re: Tunturi Tiger Air/Aqua

ViestiKirjoittanut Tuge » 7.6.2012 19:09

Mulla on tuommonen tiger projekti tuossa meneillään ja koittanu sitä viritellä vähän kovempaan vauhtiin.
Vakioputkesta otin kuristuksen pois, vaihdoin pillin 16 milliseksi ja läpi reiällä olevan äänenvaimentimen.
Kaasariksi 20mm phbg. Männästä viilasin sitä aukkoa vähän isommaksi ja helmasta 2mm pois.
GPS:llä sain 69 km/h kun välitykset on 13/38 ja kuski melkein 100kg.
Onko tämä mitään vai pitäisikö tuon kulkea kovempaakin? Tuntuu että se ei oikein ota kierroksia kunnolla.
Pappatunturi 1969
Tunturi Tiger Aqua 1988
Solifer SM 75cc 1980
Jawa CZ 175 1959
Yamaha YZF 1000R Thunderace 1999
Kawasaki Z750s 2006

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista