-MJU-
- Pyörä:
- Aito Jincheng manki
- Paikkakunta:
- Nastola
- Liittynyt:
- 31.8.2010 14:37
vilkut kannattaa laittaa abikoilla kun sielä on kumminkin liittimet joista ne saa irti ettei katkomaan tartte alkaa.
No1
- Liittynyt:
- 16.12.2011 23:27
mulla ainakin ne vakio liittimet joka mopossa ollu niin ettei sinne mitään jälkeenpäin asennettavaa liitintä saa, jollei sitten katko niitä alkuperäisiäkin johtoja ja vaihda molempiin abikoita
akzuu96
- Liittynyt:
- 7.8.2012 10:35
Mikähän mahtaa olla derbi xtreme vm.2010 vikana kun bensavalo palaa koko ajan vaikka tankki täynnä bensaa?
-MJU-
- Pyörä:
- Aito Jincheng manki
- Paikkakunta:
- Nastola
- Liittynyt:
- 31.8.2010 14:37
No1 kirjoitti:mulla ainakin ne vakio liittimet joka mopossa ollu niin ettei sinne mitään jälkeenpäin asennettavaa liitintä saa, jollei sitten katko niitä alkuperäisiäkin johtoja ja vaihda molempiin abikoita
Juu emmä enää muista millaset ne siinä johtosarjassa on kun omassa oli abikot kaikissa ja kaverille vaiheltiin vilkut joskus 3 vuotta sitten
Mutta suosittelen ite abikoita niin ei tarvi olla aina tinailuita purkamassa jos haluaa vaihtaa vilkut/niitten paikkaa
sarvinen
- Pyörä:
- Derbi DRD xtreme 2012
- Paikkakunta:
- Joensuu
- Liittynyt:
- 15.4.2012 23:37
No1 kirjoitti:mulla ainakin ne vakio liittimet joka mopossa ollu niin ettei sinne mitään jälkeenpäin asennettavaa liitintä saa, jollei sitten katko niitä alkuperäisiäkin johtoja ja vaihda molempiin abikoita
Eikös sinne saa sellaiset laattamalliset naaras abikot?
Itsekkin kyllä tein aikoinaan niin, että katkaisin sen alkuperäisen vilkun johdon, ja siihen uusi vilkku kiinni. Näin tuo liitin jää paikalleen. Nuo liittimet on kätevät, kun esimerkiksi kilventelinettä vaihtaessa saa helposti vilkun irti.
hessuhopotin
- Pyörä:
- Terbi Senda 125
- Liittynyt:
- 19.5.2012 9:00
nevssons
- Pyörä:
- Derbi X-race, Suzuki Street magic proju
- Paikkakunta:
- Espoo
- Liittynyt:
- 9.1.2011 21:51
Varoitusvalojen väläkäytys järjestelmä. Vilkkurele on integroitu jännitteensäätäjään
Oikeudet kirjoitus- ja asiavirheisiin pidetään. Mitään sanomaani ei tule eikä voi käyttää minua vastaan. En vastaa viestin sisällön aiheuttamista fyysisistä tai henkisistä vaivoista -
Putkea väsäämässä?
hessuhopotin
- Pyörä:
- Terbi Senda 125
- Liittynyt:
- 19.5.2012 9:00
No pers.. pitänee sit laittaa ostoslistalle kokonaa uus jännitteensäädin
e: käykös tämä drd 05 ja onko tässä mukana vilkkurele?
http://www.emc24.fi/product_info.php?products_id=6042
nevssons
- Pyörä:
- Derbi X-race, Suzuki Street magic proju
- Paikkakunta:
- Espoo
- Liittynyt:
- 9.1.2011 21:51
Tuo sopii. Ja jos haluat erillisen vilkkureleen, ei sekään ole vaikea nakki.
Punamustasta piuhasta rötöstetään rosvoliittimellä virta 2 napaisen vilkkureleen toiselle navalle ja oranssi piuha poikataan liittimestä ja isketään se siihen toiseen napaan.
Oikeudet kirjoitus- ja asiavirheisiin pidetään. Mitään sanomaani ei tule eikä voi käyttää minua vastaan. En vastaa viestin sisällön aiheuttamista fyysisistä tai henkisistä vaivoista -
Putkea väsäämässä?
Viki99
- Liittynyt:
- 11.8.2013 20:10
Tietäskö joku missä on derbi senda xtremen maadotukset?
Eli kun kun valot on päällä ja painaa jarrua, niin mittari valot syttyy, mutta jarruvalo ei muutu. Maadotuksia epäilisin ensimmäiseks syyks.
Derbi_Mies_97
- Pyörä:
- Derbi drd racing
- Paikkakunta:
- Ulvila
- Liittynyt:
- 9.4.2013 19:24
Haluaisin tietää että rajoittaako rajoitettu cdi boxi vain kun kierrokset yltävät 9400 vai alkaako rajoittaminen jo pienemmillä kierroksilla (8000-9000)
RiJa
- Liittynyt:
- 12.8.2013 22:28
Peruskysymyksiä Derbin sähköistä:
- Pojan mopossa (Derbi Senda 2001) ongelmia sähköjen kanssa. Toukokuussa uusi akku ja tänään mitattiin akusta 0,5V. Jostain vuotaa, mutta mistä? Johto kerrallaan aletaan tutkimaan juu, mutta miten yleismittarilla luotettavasti mitataan, mihin asti sähkö tulee moitteettomasti ja missä lyö maihin tms.
- Mitkä sähkölaitteet Derbissä pitäisi pelata virta-avaimesta kääntämällä ja mitkä vasta kun mopo on käynnissä? Pojan Derbissä kaikki toimii vasta kun mopo on käynnissä.
Tyhjentyneen akun tilalle laitettiin vanha akku, josta yleismittari näyttää kuitenkin 7-8V ulos. Mopo vaan ei lähde nyt käyntiin (lienee toisen topicin aihe) vai voiko sähkövika vaikuttaa myös käynnistymiseen? Ei lähde polkemalla eikä mäkilähdöllä. Ei edes lupaa polkemalla. Mäestä lähtee kyllä käyntiin, mutta ei ota lainkaan kierroksia = sammuu, kun vauhti loppuu.
kossusukka
Moderaattori
- Pyörä:
- Suzuki S1 -91, Aprilia RX -00, Yamaha PW80
- Paikkakunta:
- Jyväskylä
- Liittynyt:
- 13.10.2007 23:34
No akku on ainakin sökö, tyhjässäkin akussa pitäisi olla se 12V vähintään jotta se olisi hyväkuntoinen. Jokin 11V menee vielä, mutta sen alle jos 12V lyijyakun jännite putoaa niin alkaa olemaan akku jo aika toivottoman huonokuntoinen. Se ei kykene enää pitämään varaustaan kunnolla, käytännössä siis ongelmajätetta.
Avainta kääntämällä vilkut, jarruvalo, mittariston varoitusvalot (uudemmissa digitaalimittaristo kokonaisuudessaan), sekä töötti toimii. Mittariston varoitusvalojen kuuluisi palaa n. 3sec kun virrat pistää päälle. Ajovalo edessä ja takana toimii vasta kun pyörä on käynnissä.
Näissä akku ei vaikuta käyntiinlähtevyyteen, akku on tosiaan vain "lisävarusteille" suunniteltu, joten sytytys ja ajovalot tosiaan tulevat suoraan pyörän omasta generaattorista. Toisesta triidistä katselinkin, että todennäköisimmin teillä on tulppa sökönä siinä pyörässä. Toki muita vikakohteita voi olla putsausta kaipaava ilmanputsari (oikean takakatteen sisällä oleva musta pönttö, ristipääruuveilla kansi auki, sisällä vaahtomuovielementti joka putsataan bensalla) tai jos vika paikallistetaan nimenomaan sytytykseen niin CDI-boksi voi olla rikki myös. Mutta tosiaan, ensimmäisenä vaihtakaa tulppa ja tämänjälkeen tarkistakaa ilmanputsari.
RiJa
- Liittynyt:
- 12.8.2013 22:28
Kiitos!
Eli kun nyt ensin saadaan mopo käyntiin, niin aletaan sitten selvittämään näitä puuttuvia sähköjä, koska tosiaan mitään lamppuja ei pala eikä kuku pelkästään virta-avaimesta kääntämällä. Käynnistyksen jälkeenkään lyhyet ajovalot ja taka-ajovalo / jarruvalo ei toimi. Takapolttimo vaihdettu, edestä ei vielä (pitkät siis toimii edessä kyllä). Osa mittariston varoitusvaloista palaa koko ajan, kun mopo on käynnissä.
Lienee helpointa ostaa 5m sähköjohtoa ja 124,5 apico-liitintä ja alkaa vetämään kaikkia sähköjä uudelleen. On nimittäin sen näköistä kaapelia ja mytöstä siellä, että on laitettu enemmän kuin yksi johto "jälkiasennuksena".
kossusukka
Moderaattori
- Pyörä:
- Suzuki S1 -91, Aprilia RX -00, Yamaha PW80
- Paikkakunta:
- Jyväskylä
- Liittynyt:
- 13.10.2007 23:34
Suosittelisin ensiksi ihan vain akun vaihtoa, senjälkeen tarkistakaa pääsulake joka löytyy yleensä mustasta pienestä sulakerasiasta kun lähtee seuraamaan akun + navasta lähtevää punaista johtoa. Se on ihan akun lähettyvillä.
Johtosarjan uudelleenteko on yleensä huono idea, ellei vakiosähköt ole oikeasti tuhottomat. Ns. itse tehdyt sähköt on yleensä hankalahkoja korjattavia, sillä niissä harvemmin on käytetty kunnolla värikoodattuja kaapeleita, sekä noudatettu alkuperäistä sähkökaaviota tai tehty uutta. Suosittelen korjaamaan vanhaa sarjaa mahdollisuuksien mukaan. Tottakai riippuen vähän myös tilanteesta.
Tarkistakaa muuten että edessä ja takana ei ole polttimot palaneet. Mopoissa ne tuppaa palamaan huomattavan usein, ihan jo pelkän tärinän vuoksi. Jos niitä kuitenkin saa muutaman viikon välein vaihtaa, kyse voi olla viallisesta jännitteensäätimestä.
Jos uusi akku taas tyhjenee hissukseen, eikä lataudu, on tässä kyse viallisesta lataussäätimestä. Derbeissä jänitteensäädin, vilkkurele ja akun lataussäädin on kaikki yhdistetty samaan boksiin. Sellainen alumininen boksi johon menee kohtalaisen kokoinen liitin, löytyy vasemman takakatteen takaa akun kotelon kyljestä.
Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista