Derbin huolto ja ongelmat #3

niggear
Liittynyt:
24.9.2016 14:47
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut niggear » 24.9.2016 22:09

Vaihoin suuttimen kun ei lähtenyt enään käymään.
Käytetyn teharin laitoin
niggear
Liittynyt:
24.9.2016 14:47
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut niggear » 25.9.2016 19:24

nytkun sitä mopoa koittaa käynnistää ei lähe käyntiin ja putkesta tulee jotain ääntä ihanniinku ilmaa tulis :nörtti:
NäsäriRacing
Pyörä:
Husqvarna SM 2010 KTM exc 125cc 2007 (EX)
Paikkakunta:
Savonlinna
Liittynyt:
10.1.2014 19:48
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut NäsäriRacing » 25.9.2016 19:31

Onko putki täynnä palamatonta öljyä ja helvetin rikkaat seokset vai mitä ihmettä?Käyttelin mopoa maksimissaan 10sekunttia ja käsi äänenvaimentimen edessä, tuloksena tämä...

Edit: Mopon ostin pari viikkoa sitten ja on pienimuotoisena kunnostusprojektina joten tankillistakaan en ole kerennyt ajamaan.. Voihan se olla että entisen omistajan jäljiltä todella rankat seokset tankissa...

Kuva
Janizer
Liittynyt:
7.8.2016 16:31
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut Janizer » 25.9.2016 19:52

Mullakin tulee änkän päästä tuota öljyä niin perkeleesti vaikka 2% seokset tankissa ja kaasariki on säädöis :D
NäsäriRacing
Pyörä:
Husqvarna SM 2010 KTM exc 125cc 2007 (EX)
Paikkakunta:
Savonlinna
Liittynyt:
10.1.2014 19:48
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut NäsäriRacing » 25.9.2016 20:24

Täytyy ottaa putki irti ja polttaa "karstat" putkesta jospa se helpottais vähän asiaan...
Tomi-50
Pyörä:
Derbi Senda X-Treme
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
18.9.2015 18:26
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut Tomi-50 » 26.9.2016 10:17

Otin ton tuorevoitelun pois käytöstä nii onko tuo peitelevy pakollinen?

Toiseks kysyisin noista rabasan kiristysmomenteista, eli kiristänkö lohkot ja kopat 10nm, kytkimen mutterit ja vauhtipyörän 35nm, ja sylinterikansi 10nm?
Janizer
Liittynyt:
7.8.2016 16:31
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut Janizer » 26.9.2016 12:01

Ei se peitelevy oo pakollinen, mutta tuki tuorevoitelulle menneet letkut yms
notreal911
Liittynyt:
26.8.2014 21:29
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut notreal911 » 26.9.2016 15:02

Tomi-50 kirjoitti:Otin ton tuorevoitelun pois käytöstä nii onko tuo peitelevy pakollinen?

Toiseks kysyisin noista rabasan kiristysmomenteista, eli kiristänkö lohkot ja kopat 10nm, kytkimen mutterit ja vauhtipyörän 35nm, ja sylinterikansi 10nm?


http://www.derbi.fi/files/derbi/huolto/ ... uliste.pdf
Eli juurikin noilla arvoilla mitä kysyit.
Tomi-50
Pyörä:
Derbi Senda X-Treme
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
18.9.2015 18:26
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut Tomi-50 » 26.9.2016 21:47

Ok kiitos linkistä :)

Nyt on lohkot kiinni, mutta kampura on erittäin jäykkä. 10nm ja pitää kahella kädellä liikuttaa, mutta jos löysää ruuvit nii liikkuu helposti. Eli kampura pitäs näköjää keskittää. Mites se hoituu helpoiten? Päihin hakkaamista jo yritetty, mutta ei liikahtanu. :|
notreal911
Liittynyt:
26.8.2014 21:29
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut notreal911 » 26.9.2016 23:12

Vaikuttaa, että kampurassa on "asennusjännitys" joka kyllä asettuu kun molempaan päähän antaa napakan tällin. Lyijy- tai kuparivasara olisi turvallinen ettei akselin pää muokkaudu, mutta kyllä se tavallisellakin vasaralla tokenee jos vain laakerit on asennettu pesäänsä pohjaan asti. Pieni isku painavalla vasaralla on parenpi kuin isot iskut kevyellä. Magneeton päähän mutteri paikalleen suojelemaan kierteitä. Kun asennat stefat paikoilleen, elä laita niitä liian syvälle etteivät joudu "puristuksiin" laakerin kanssa. millin rako on hyvä jättää...
Tomi-50
Pyörä:
Derbi Senda X-Treme
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
18.9.2015 18:26
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut Tomi-50 » 27.9.2016 8:22

Ok, eli siinä on hieman enemmän rakoa oikealla kuin vasemmalla, ja jännitys on luultavasti poistettu, kun kumivasaralla oln jo hakannu sitä. pitääkö se jännitys poistaa, kum lohkot tiukalla, vai johtuuko jäykkyys siitä, että kampura ei oo ihan lohkojen keskellä?

Ja asennanko stefat siis tasasesti lohkoon nähden vai painanko sitä sisään?
notreal911
Liittynyt:
26.8.2014 21:29
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut notreal911 » 27.9.2016 8:54

No tuota. Kampuran keskitys kun lohkot on kiristetty. Kumivasara ei välttämättä toimi jos laakerisovitus on tiukka, sen massa ei vain riitä... Jos asentaa stefat ennen akselia, voi silmin varmistaa että laakerin väliin jää millin rako. Jos akseli on jo paikoillaan voi stefan reunan pyöristyksen verran jättää sitä "ulos" pesästä. Ei kuitenkaan missään nimessä syvemmälle kuin pesän reunan kanssa tasan.
Tomi-50
Pyörä:
Derbi Senda X-Treme
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
18.9.2015 18:26
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut Tomi-50 » 27.9.2016 12:34

Aa ok. Tietopankissa sanottii, että pitäss lohkoja availla ja sitte keskittää, mutta kokeilen ny kiinni ja kunnon vasaralla mutterin kanssa. Ja stefat asennan sen jälkeen.
Tomi-50
Pyörä:
Derbi Senda X-Treme
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
18.9.2015 18:26
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut Tomi-50 » 27.9.2016 17:41

Ny pitäs löytää sille kampuran ensiörattaalle uus mutteri, kun vanhasta hajos kierteet. Milläs nousulla se ois?

Sitte mitä haittaa siitä on jos kampura ei oo iha keskellä?
johnnyw
Liittynyt:
19.3.2016 7:55
Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

ViestiKirjoittanut johnnyw » 27.9.2016 19:03

Tuntuu olevan melkoista kulutustavaraa nämä rabasan kytkinkruunut, nyt jo toisesta koneesta kruunu väljä & kytkin pitää melkosta kolkotusta. Oiskohan jotain parempaa/kestävämpää kytkinkruunua saatavilla kun tuo vakio?

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista