Tontsaitte
- Liittynyt:
- 8.8.2019 13:55
dracktster kirjoitti:Moro
Tyttären uus mopo pitäs tuunata toimimaan kuten pitää.
Euro 5 standarit, näyttää pilaavan mopon täysin.
Foorumilta ja tietopankista löytyi hyvin tietoa, joskin osa on jo vähän vanhaa ja ei välttämättä päde enää uusiin malleihin.
Kyseessä on Drac supermoto rx, vuosimallia 2022.
Ilmeisesti sama pyörä kun Rieju MRT.
Meneekö ihan vihkoon jos tekee seuraavat muutokset, tai onko pyörässä edes näitä?
-pakoputken alkukäyrästä pois eka kuristus pytyn päästä.
-alkukäyrän ja paisarin välistä pois katti holkki.
-pakokaasun kierrätysjärjestelmän stumppaus.
-kaasariin uusi pääsuutin 105 kokoa
-ilmansuodatinkotelosta ilmaa vastustava reikälevy pois.
Noi viritykset meinasin tehdä alkuun, että saisi alavääntöä lisättyä.
Miltä kuulostaisi?
Pari lisäkysymystä.
-kierroksen rajoittiminen poisto. Pitääkö porata sidi boxi tai katkaistaanko joku B5 johto. Tai kannattaako ostaa uusi tuunattu sidi boxi?
Kiitos mahdollisista vinkeistä. Hieno foorumi teillä ja osaamista näyttää löytyvän yllin kyllin
En tiedä, onko viritykset jo tehty, mutta tässä nyt omat kokemukset ja mopona Rieju MRT...
Euro 5 versio ei enää mene ohjeiden mukaisesti. Kaasarissa ei ole enää reikälevyä kuristamassa ilman saantia. Myöskin alkukäyrä on muutettu erilaiseksi eli siellä on koko käyrän matkalta tuota "hunajakennoa" ja se kuristaa mopon todella huonoksi. Alkukäyrästä ei erota, että onko se molemmista päistä hitsattu vai mikä on tilanne, joten varmempi valinta oli tilata wandamotorilta rajoittamaton alkukäyrä euro 5 malliin (tulee tiiviste ja jouset mukana). Kun käyrän vaihtoi uuteen ja suuttimen 80 -> 105 kokoon niin mopo alkoi liikkumaan...ehkä jo hitusen liikaakin riippuen mitä haetaan. Alamäkeen hitusen vajaat 69 km/h (GPS). Täyskaasulla taitaa välit loppua tai kierrosten rajoitin tulla mukaan. Säädöt ei ehkä ihan kohdallaan, koska alakierroksilla hiukan rauhallinen käytös joka piikin tullessa alkaa vetää kiukulla. Toisaalta yläkierroksilla kun kääntää ryypyn päälle, alkaa meno heikkenemään. Oisko sitten laskettava neulaa pykälällä ja/tai hiukan säädettävä seosta, mutta tätä ehkä sitten ensi kesänä ihmetellään kun ajokausi alkaa uudelleen (tän kauden ajot saa kelvata).
airsalasiantuntija
- Liittynyt:
- 13.4.2023 12:02
Itse riejussa vaihdoin myös ton wandamotor- kurittoman alkukäyrän ja poistin pakokaasun kirtojärjestelmän. kulki sen hyvät 65 suurilla kierroksilla. Kuitenkin imukaulan ja läppärungon kurit poistettua sekä malossin karbonit läppien, powerfiltterin ja 105 suuttimen asennuksen jälkeen tehot nousivat mutta joko cdi rajoittaa tai joku muu vika löytyy jonka syystä kulkee tasan 45 täysillä. Katkaisin b5 johton cdistä ei auttanut nopeuteen yhtään. Pakoputken paisari kuumenee nyt entisestään joten mikä voisi olla vikana?
Ahma_
- Liittynyt:
- 4.5.2023 19:21
Mikä änkkä menisi Rieju MRT 2022 vakioputkeen? Vakio änkkä kuulostaa traktorilta ja on liian iso. Jos löytyypi joku hyvä ja luotettava sivusto niin linkkiä.
TimppaK27
- Pyörä:
- Rieju mrt 2019
- Liittynyt:
- 15.5.2023 18:37
Terve! Itsellä vm 2019 rieju mrt, jossa kiinni Voca Cross chromed 50/70cc. Luin foorumilta että E-hyväksytyssä putkessakin on alkukäyrässä jonkinmoinen kuri kiinni. Oisko ohjeita miten sen sieltä saisi pois helpoiten ALOITTELIJALLE
Toinen ongelma että savuttaa eikä alamäessä kierrä mittarin mukaan yli 63-65km/h vaan vähänniinkuin "jarruttaa"
Kiitos avusta
Ahma_
- Liittynyt:
- 4.5.2023 19:21
TimppaK27 kirjoitti:Terve! Itsellä vm 2019 rieju mrt, jossa kiinni Voca Cross chromed 50/70cc. Luin foorumilta että E-hyväksytyssä putkessakin on alkukäyrässä jonkinmoinen kuri kiinni. Oisko ohjeita miten sen sieltä saisi pois helpoiten ALOITTELIJALLE
Toinen ongelma että savuttaa eikä alamäessä kierrä mittarin mukaan yli 63-65km/h vaan vähänniinkuin "jarruttaa"
Kiitos avusta
Hankit vaan rajoittamattoman CDI boksin. CDI on se joka ”jarruttaa”.
Dea
- Liittynyt:
- 18.10.2023 15:59
Tontsaitte kirjoitti:dracktster kirjoitti:Moro
Tyttären uus mopo pitäs tuunata toimimaan kuten pitää.
Euro 5 standarit, näyttää pilaavan mopon täysin.
Foorumilta ja tietopankista löytyi hyvin tietoa, joskin osa on jo vähän vanhaa ja ei välttämättä päde enää uusiin malleihin.
Kyseessä on Drac supermoto rx, vuosimallia 2022.
Ilmeisesti sama pyörä kun Rieju MRT.
Meneekö ihan vihkoon jos tekee seuraavat muutokset, tai onko pyörässä edes näitä?
-pakoputken alkukäyrästä pois eka kuristus pytyn päästä.
-alkukäyrän ja paisarin välistä pois katti holkki.
-pakokaasun kierrätysjärjestelmän stumppaus.
-kaasariin uusi pääsuutin 105 kokoa
-ilmansuodatinkotelosta ilmaa vastustava reikälevy pois.
Noi viritykset meinasin tehdä alkuun, että saisi alavääntöä lisättyä.
Miltä kuulostaisi?
Pari lisäkysymystä.
-kierroksen rajoittiminen poisto. Pitääkö porata sidi boxi tai katkaistaanko joku B5 johto. Tai kannattaako ostaa uusi tuunattu sidi boxi?
Kiitos mahdollisista vinkeistä. Hieno foorumi teillä ja osaamista näyttää löytyvän yllin kyllin
En tiedä, onko viritykset jo tehty, mutta tässä nyt omat kokemukset ja mopona Rieju MRT...
Euro 5 versio ei enää mene ohjeiden mukaisesti. Kaasarissa ei ole enää reikälevyä kuristamassa ilman saantia. Myöskin alkukäyrä on muutettu erilaiseksi eli siellä on koko käyrän matkalta tuota "hunajakennoa" ja se kuristaa mopon todella huonoksi. Alkukäyrästä ei erota, että onko se molemmista päistä hitsattu vai mikä on tilanne, joten varmempi valinta oli tilata wandamotorilta rajoittamaton alkukäyrä euro 5 malliin (tulee tiiviste ja jouset mukana). Kun käyrän vaihtoi uuteen ja suuttimen 80 -> 105 kokoon niin mopo alkoi liikkumaan...ehkä jo hitusen liikaakin riippuen mitä haetaan. Alamäkeen hitusen vajaat 69 km/h (GPS). Täyskaasulla taitaa välit loppua tai kierrosten rajoitin tulla mukaan. Säädöt ei ehkä ihan kohdallaan, koska alakierroksilla hiukan rauhallinen käytös joka piikin tullessa alkaa vetää kiukulla. Toisaalta yläkierroksilla kun kääntää ryypyn päälle, alkaa meno heikkenemään. Oisko sitten laskettava neulaa pykälällä ja/tai hiukan säädettävä seosta, mutta tätä ehkä sitten ensi kesänä ihmetellään kun ajokausi alkaa uudelleen (tän kauden ajot saa kelvata).
Drac supermoto vm 2022, vaihdoin alkukäyrän kuristamattomaan missä ei hunajakennoa ja egr poiskytketty. Heti nousi nopeus 45 --> 72. En muuttanut mitään muuta, olisi 105 suutin vielä kokeiltavana mutta toi on liian raju nopeus että en lähtenyt siihen vielä. En huomannut mitään kierrosrajoitinta ainakaan isoilla vaihteilla. Seuraavana kokeilen laittaa oma kuristus pakariin ja poraan sellaiseksi että kulkee noin 55 max, ei kai sen kummempaa tarvi tehdä sitten? Kaasuttimeen ei välttämättä tarvisi koskea, ei kai voi käydä liian laihalla?
Toivottavasti kiihtyisi hyvin ja jaksais ylämäissä, koska euro 5 mopo on kyllä uskomattoman laiska originaalina.
Dea
- Liittynyt:
- 18.10.2023 15:59
airsalasiantuntija kirjoitti:Itse riejussa vaihdoin myös ton wandamotor- kurittoman alkukäyrän ja poistin pakokaasun kirtojärjestelmän. kulki sen hyvät 65 suurilla kierroksilla. Kuitenkin imukaulan ja läppärungon kurit poistettua sekä malossin karbonit läppien, powerfiltterin ja 105 suuttimen asennuksen jälkeen tehot nousivat mutta joko cdi rajoittaa tai joku muu vika löytyy jonka syystä kulkee tasan 45 täysillä. Katkaisin b5 johton cdistä ei auttanut nopeuteen yhtään. Pakoputken paisari kuumenee nyt entisestään joten mikä voisi olla vikana?
Mulla kävi aikalailla sama juttu, ensin vaihdoin vaan alkukäyrän kuristamattomaan. En tehnyt mitään muuta. Kulki 72kmh enkä huomannut mitään kierosrajoitinta
Sitten tein pakariin oman kuristimen, pelti jossa 14mm reikä, että saisin nopeus laillisemmaksi. Koeajoin, kulki noin 50. En ole varma rajoittiko kierroksia. Sitten porasin reiän 16mm:ksi ja vaihdoin kaasarin suutin 105 (originaali taisi olla 78). Kävi suht hyvin, kiihtyy hyvin mutta selväst rajoittaa kierrokset noin 47-48 kmh kohdalla kutosvaihteella.
Miten voi olla että se välillä rajoittaa ja välillä ei, onko joku bugi että se ei aina lyö päälle? Eihän se voi mitenkään liittyä siihen että moottori käy laihalla niin ei rajoita, eikö cdi rajoitin toimi yksinkertaisesti niin että jos ylittyy tietty rpm niin ei tule kipinä?
Aapeli V
- Liittynyt:
- 12.3.2024 12:36
Osaatteko sanoa että kun minulla on 2017 rieju mrt niin minkä kokonen suutin pitäs vaihtaa ku oon laittamassa teharia siihen
tt stuntti.samppa
- Liittynyt:
- 26.6.2024 23:09
Elikkäs kyseessä on rieju mrt 50 joku six days edition vuodelta 2017 ja tarttis saada ohjetta mikä cdi boksin piuhoista on rajoittimen piuha. Olen kokeillut irtoittaa jo useamman johdon eikö ole ollut vaikutusta. Ja ennenkö kukaan tulee jankkaamaan et b5 piuha niin tehdään asia selväksi että siihen kohdalle ei ainakaan omassa vehkeessäni tule johtoa laisinkaan. Tällä hetkellä kulkee 65 airsalin 50 pytyllä täysin tyhjennetyllä putkella sekä muilla pikku kutitteluilla. Väleinö on 11/62. Kaikki vinkkt ja jipot otetaan vastaan mutta monia on jo kokeiltukkin!
Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista