Puch-moottoriset Tunturit

™TRP
Pyörä:
Honda CBR 125R, Tunturi Sport -69, Tunturi SS
Liittynyt:
27.6.2010 23:16
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut ™TRP » 20.8.2012 22:57

-vainio-:n jutuissa on kyllä asiallisia mielipiteitä, sitä ei ole kieltäminen. Vois harkita jonkin tuoreemman pelin ottamista stuntti touhuihin joku kaunis päivä=sitten kun on ylimääräistä rahaa... Ja entisöidä sportin.
Viimeksi muokannut ™TRP päivämäärä 24.3.2013 17:27, muokattu yhteensä 1 kerran
Tunturi SS - projekti
Humpparaakki
Liittynyt:
10.3.2011 13:31
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Humpparaakki » 21.8.2012 19:11

Slerpa_ kirjoitti:
-vainio- kirjoitti:Itse en miellä keulimista normaaliksi ajoksi, mieltäni en pahoita jos joku on erimieltä. ;)
Missään tapauksessa en ole sitä mieltä, etteikö hyväkuntoisella vanhemmalla mopolla/autolla/mp saisi ajaa, mutta ns ''turha rymyäminen'' olisi hyvä jättää uudemmille.
Se, mitä mopolla on joskus tehty (eli se sama mitä nykyään) on mopolle normaalia. Eli kaikki keuliminen yms. rymyäminen on ihan normaalia mopoajoa, sitä on nuoret harrastaneet aina ja tulevat harrastamaan.


Näinhän se varmaan sitten menee. Eli koska edesmennyt isäukkoni ajoi ja särkemällä särki vuonna 1964 15-vuotislahjaksi saamansa uuden Tunturi Sportin kaatopaikkakuntoon parissa vuodessa, on se edelleen ihan OK käsittely samanlaiselle mopolle. Sitähän nuoret ovat aina harrastaneet ja tulevat aina harrastamaan.
™TRP
Pyörä:
Honda CBR 125R, Tunturi Sport -69, Tunturi SS
Liittynyt:
27.6.2010 23:16
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut ™TRP » 21.8.2012 20:25

en tiedä oliko tuo kommentti slerpalle vai minulle vai pelkkää yleistystä mutta jos otetaan esimerkiksi minun sportti joka on ollut käytössäni jo 8 vuotta ja muutama viime vuosi keulittu aika aktiivisesti ja muutenkin rymytty metissä alusta pitäen niin voit käydä galleriasta katsomassa kuvia ja sanoa onko se mielestäsi kaatopaikka kuntoinen... Ajoa varten nää on! ja pysyy kunnossa kun huoltaa. Vaikka keulisi tai ajelisi metsässä niin se ei sano että se olisi raiskaamista, edellyttäen että se tehdään järkipäässä... Voitasiin vaikka puhua "hieman poikkeavasta ajotavasta/paikasta" EIKÄ kuten tapana on "suoranaisesta raiskauksesta" :D
Tunturi SS - projekti
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 21.8.2012 20:28

Olen täysin samaa mieltä TRP:n kanssa.


Särkemällä särkeminen ja keuliminen/kikkailu on ihan eri asia. Särkemällä särkemistä en tajua (kumin poltto on jo hyvin lähellä tätä kategoriaa) minkään ikäluokan vehkeessä, kun taas joku keuliminen, mettässä rällääminen ja muu ruopiminen ei ole hajottamista.

Vaikka niitä ääliöitä vieläkin on, ketkä tuhoaa kaiken mitä heidän lähelleen vie (täälläkin yksi herra alkoi PV:tään paiskomaan ja potkimaan kun ei lähtenyt käymään), ei se sentään ihan normaalia ole mopolle.

Slerpa tästä tuli vänkäämään, mikä on normaali ja mikä ei, aivan kuin haittaisi etten minä pidä keulimista normaalina toimintana,sekä se että minusta harvinaisempia pitäisi hieman sääliä.
Eli, sitä mitä kirjotat tänne, ei saa kyseenalaistaa? Minua ei haittaa mitä pidät normaalina, mutta mitä järkeä on ylipäätään kirjottaa foorumille, jos kenenkään ajatusmailmaa ei saisi arvostella tai kyseenalaistaa? Ei siitä pidä loukkaantua/ottaa nokkiinsa jos joku sattuisikin olemaan erimieltä ja jotain asiasta vastaan sanomaan. Mielestäni ajatumailmasi edustaa tältä osin juuri sitä millä saadaan kätevästi poistettua kaikki vanhemmat ja erikoiset mopot tienpäältä talleihin pölyyntymään.

Käytännössähän yleensä käy niin jos vanhaa mopoa aletaan entisöimään ja ostetaan uusi kikkailumopoksi, se vanha mopo jää talliin homehtumaan, kun ei sillä viitti kukaan enää ajaa, ja kaikki muut ajot ajetaan sillä uudella. Onko tämä sitten parempi vaihtoehto mitä vanhalla mopolla ajo ja kikkailu? Vaikka tässä nyt säilytettäisiin yksi hyväkuntonen kromitankki, se ei ketään ilahduta siellä tallin nurkassa. Vaikka riskinä on se, että hyvä kromitankki menee huonoksi, on se silti pienempi paha kuin se, että jo nyt tien päällä harvinainen sportti suljetaan johonkin talliin ikiajoiksi. Olen näitä entisöinti projekteja muutama nähnyt, ja aina kun tälläsesssä tapauksessa hommaan ruvetaan, käy edellä mainitulla tavalla, vaikka kaikki ovat vannottaneet että "kyllä sillä mopolla sen entisöinnin jälkeenkin voi ajaa". Voi, mutta eipähän tule ajettua.

Haluaisin sinulta vielä tähän vastauksen. Onko mielestäsi A) parempi että mopolla ajetaan liikenteessä ja kikkaillaan sillä riskillä että kromitankki, tai mopo muuten kärsii? vai B) Mopo on ajamattomana tallin perällä, eikä liikenteessä, jolloin ei ainakaan mopo kärsi?

Entisöiti+liikenne olisi paras vaihtoehto, mutta käytännössä mahdoton.
™TRP
Pyörä:
Honda CBR 125R, Tunturi Sport -69, Tunturi SS
Liittynyt:
27.6.2010 23:16
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut ™TRP » 21.8.2012 20:40

Slerpa_ kirjoitti:Mopo on ajamattomana tallin perällä, eikä liikenteessä.

Tässä minun suurin syy miksi ei tule entisöintiä aloitettua. Toinen syy on sitten raha. Mutta jatkakaahan asiallista keskustelua :)
Tunturi SS - projekti
Humpparaakki
Liittynyt:
10.3.2011 13:31
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Humpparaakki » 21.8.2012 21:27

™TRP kirjoitti:en tiedä oliko tuo kommentti slerpalle vai minulle vai pelkkää yleistystä mutta jos otetaan esimerkiksi minun sportti joka on ollut käytössäni jo 8 vuotta ja muutama viime vuosi keulittu aika aktiivisesti ja muutenkin rymytty metissä alusta pitäen niin voit käydä galleriasta katsomassa kuvia ja sanoa onko se mielestäsi kaatopaikka kuntoinen... Ajoa varten nää on! ja pysyy kunnossa kun huoltaa. Vaikka keulisi tai ajelisi metsässä niin se ei sano että se olisi raiskaamista, edellyttäen että se tehdään järkipäässä... Voitasiin vaikka puhua "hieman poikkeavasta ajotavasta/paikasta" EIKÄ kuten tapana on "suoranaisesta raiskauksesta" :D


Kommentti oli Slerpalle ja lähinnä kärjistetty kannanotto siihen kommenttiin, että vanhalle ja harvinaiselle mopolle on ihan ok tehdä sitä mitä nuoret ovat niille aikonaan tehneet. Ja nuorethan ovat perinteisesti tuhonneet suurimman osan uusista mopoista korjauskelvottomaan kuntoon muutamassa vuodessa. Näin oli 1960-luvulla, 1990-luvulla ja nähtävästi nykyäänkin, ainakin kun katselee missä kuosissa muutaman vuoden ikäiset mopot Nettimotossa ovat. Eivät ne ajamalla siihen kuntoon mene, eivät vaikka kuinka keulisi ja ajelisi metsässä, kyllä ne pitää tarkoituksella rikkoa.
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 21.8.2012 21:46

Onko muuten muilla sitä ongelmaa että etujarrun se vaijeriin kiinni tuleva kikkare (joka kiritetään vaijeriin kiinni ja joka vetää sen navassa olevan vivun jarrutuksessa) ei pysy paikallaan vaan liikkuu siinä vaijerilla aina vaijerin päätä kohti niin että jarruteho heikkenee?

Kyseenalaistaa saa, kuten pitääkin, mutta tarvitseeko sitä sitten postaus kaupalla vängätä ja koittaa todistaa toisen näkemys vääräksi?
Tämä on se mistä keskustelu syntyy, itseäni ei kiinnostaisi lukea foorumia jossa vaan listataan eri mielipiteitä eikä sniistä keskusteltaisiin ollenkaan. Vielä kun kantamme ovat täysin päinvastaiset, olisi todella outoa jos niistä ei keskusteltaisi, saatikka väiteltäisi. Luultavasti sinä pidät minun kantaani yhtä käsittämättömänä mitä minä pidän sinun.

Väitätkö tosissasi, ettei ole olemassa vaihtoehtoa-C:Mopolla ajetaan liikenteessä ihmisiksi, eikä oteta turhia riskejä?
Liikenteessä ajetaan ihmisiksi, mutta muualla kikkailua ja keulimista tarkotin. Väitän, että jos 15 vuotias mopopoika tykkää kikkailla mopollaan, hän lähtee kylälle ja ajaa sillä mopolla millä saa kikkailla, eikä sillä mikä on entisöity. Entisöity pölyttyy talliin ja jää sinne maleksimaan niin pitkäksi aikaa että mahdollisesti parin kymmenen vuoden päästä meidän ikäpolven muksut lähtee sitä korjaamaan seisonnan jäljiltä.

Antamistasi vaihtoehdoista (jos itselläni olisi nyt vaikkapa tämä sportti, mistä alkoi), niin B. ''Kenellä onni on, se onnen kätkeköön''
Eli edustat juuri sitä koulukuntaa joka on minusta eniten vaaraksi Suomen mopokulttuurille, ja jolla vanhat mopot saadaan varmasti hävitettyä jokasesta katukuvasta? ENtisöinnin ja säilömisen käyttötarkotukset on hyviä, mutta jossain kohtaa se alkaa toimimaan itseään vastaan. On tärkeää että säilötään mopoja, ja että niitä entistetään vielä kun voidaan. Toine tärkeä osa on pitää mopot liikenteessä näkyvillä. Jos entisöinti menee liiallisuuksiin (jokanen yksilö entisöitävä, pappatuntureiden tyyliin) se alkaa puhumaan sitä vastaan että näkyykö niitä liikenteessä. Hinnat nousee kun papparaiset hamstraa osia, ja netissä on myynnissä pelkästään huippukuntoisia, täysin entisöityjä pappamopoja, tai sitten täysin romuja. Yksikään nuori ei tälläisiä osta, jonka seurauksena ei näillä kukaan aja, sillä papparaiset ei näillä ala aktiivisesti ajamaan. Mopo häviää katukuvasta, ja pian kukaan ei edes tiedä mikä pappatunturi on.

Jonkunnäkönen keskitie pitäisi löytää, jossa mopoja näkyisi liikenteessä, sekä säilöttyinä, eikä pelkästään jommassa kummassa (tyyliin PV liikenteessä ja pappatunat talleissa)

Näin oli 1960-luvulla, 1990-luvulla ja nähtävästi nykyäänkin, ainakin kun katselee missä kuosissa muutaman vuoden ikäiset mopot Nettimotossa ovat.
niin no, nettimopossa on ne ääritapaukset, joita on, ja tulee olemaan aina. Ei kovin moni mopoaan tarkotuksella hajota. Et tuskin voi sanoa että "Nuoret tuhoavat mopoja koska nettimopossa on pari huonokuntosta mopoa"
-vainio-
Pyörä:
LC4
Liittynyt:
3.1.2006 21:43
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut -vainio- » 21.8.2012 22:00

Nähtävästi kerkesit näkemään viestini, joka mielestäni oli hieman liian riitaahaastava, joten poistin sen. Pahoitteluni tästä.
Auton remppa kiristänyt pinnaa hieman viimeaikoina.
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 21.8.2012 22:04

Nähtävästi kerkesit näkemään viestini, joka mielestäni oli hieman liian riitaahaastava, joten poistin sen. Pahoitteluni tästä.
Eipä mitään. Kuitenkin asiat riitelevät, eivätkä ihmiset. Eikös?
keuliikaasusta
Pyörä:
Tunturi Start -74
Liittynyt:
15.1.2012 13:00
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut keuliikaasusta » 22.8.2012 19:07

Onko muuten muilla sitä ongelmaa että etujarrun se vaijeriin kiinni tuleva kikkare (joka kiritetään vaijeriin kiinni ja joka vetää sen navassa olevan vivun jarrutuksessa) ei pysy paikallaan vaan liikkuu siinä vaijerilla aina vaijerin päätä kohti niin että jarruteho heikkenee?

Ei se ainakaan mulla tee silleen. Sulla on varmaan se vaijerin pää kulunu tai jotain.

http://www.moposport.fi:8080/workspace. ... de=261-K8L

Sopiiko tuo tankinkorkki pappatunturin tankkiin jossa se tankin reikä on 30mm sisältä(Jos mitataan se sisempi reikä eikä lasketa niitä ulompia lovia mukaan)? Onks kukaan tommosta todennu toimivaksi?

Tuohon entisöinti keskusteluun/riitaan liittyen, itse olen sitä mieltä että vanhat mopot, autot ym. täytyisi pitää suht. alkuperäisessä kunnossa(ei ole pakko entisöidä) ja jos haluaa virittää niin sitten vanhaa kunnioittaen. Ei kannata tehdä mitään peruuttamattomia rakenteellisia muutoksia.
Minkä silmä heittää, sen kitti peittää.
pbt
Pyörä:
Takaa työntävä kahenlitranDohc
Paikkakunta:
Töysä
Liittynyt:
29.11.2010 23:50
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut pbt » 22.8.2012 21:19

Mä kirjotan vielä vaikka näyttäs siltä että asia ratkes :D Mutta breikki joka on ollut meillä tallissa niin kauan ku jaksan muistaa ja tulee luultavasti minun jälkeeni jäämään siskonpojalle. Mutta kyllä raiken saa paskaks jos oikeen tarkotuksella rikkoo. Mutta vehkeet pysyy kunnossa kun niitä huoltaa. Tästä hyvä esimerkki Skyteam Monkey ostin sen uutena koska luulin että on "hyvä" mopo mutta ei samanlaista kyytiä sille annettiin mitä annan tunalle. Eli siis ajetaan ja sitten ku tulee joku vika se korjataan. Mutta ei mulla muuta.
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Retroilija » 23.8.2012 20:26

Kellää ideaa miten sais seisontajalan jousen paikallee? Aika pirulline koittaa pelkällä letukalla.
Throttle
Pyörä:
Tuntureita
Paikkakunta:
Jossain siellä
Liittynyt:
29.12.2008 16:18
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Throttle » 23.8.2012 23:36

Pultti pois, jousi kiinni ja pultti kiinni. Ei se voi olla niin vaikeaa :roll:
keuliikaasusta
Pyörä:
Tunturi Start -74
Liittynyt:
15.1.2012 13:00
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut keuliikaasusta » 24.8.2012 14:08

Laitoin tilaukseen tämmösen: https://sparewheel.fi/product_info.php/products_id/3368
Näyttää enemmän siltä alkuperäiseltä tankinkorkilta, saa nähä onko siitä mitään iloa kellekkään.

Kävin ostaan autotarvike liikkeestä ihan oikeeta vaihteistoöljyä ja samalla reissulla huomasin että kun kiihdyttää täyskaasulla ja löysää kaasua ihan vähän niin se kiihtyy paremmin--> pääsuutin on liian pieni.
Minkä silmä heittää, sen kitti peittää.
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: Puch-moottoriset Tunturit

ViestiKirjoittanut Retroilija » 26.8.2012 13:14

Koitin eilen laittaa säätösuutinta mut ei siit tullu mitää ku alko nykii nii perkeleesti. Pistin vakiosuuttimen takas ja vieläki nykii.
Kylmänä pääsee joku parisataa metrii komiasti, sit nykii niin paljo ettei pääs enää nii nopeeta että kakkosvaihdetta pitäis käyttää ja lopuks sammuu, jonka lähteen lähtee parilla potkulla ryypyn kanssa käymään.
Säätösuuttimen kanssa kiersi ilosesti vapaalla ja kytkin pohjassa, nyt jos laittaa kesken ajon kytkimen pohjaan ja kierrättää niin kiekat pomppii. Vapaalla kiertää hyvin.
Kaasari, pakari, bensaletku ja bensahanan sakkakuppi putsattu tänään, sytytystulppa hyvässä kunnossa.
Ideoita?

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista