ukormi kirjoitti:Pieniä haasteita takajarrupalojen vaihdossa.
Kyseessä vissiin uusin Apriliaversio tuosta takajarrusta.
Mopo on vuosimallia 2013.
Siis tällainen:
http://www.mp-osat.fi/fi/varaosat/april ... -takajarruTuolla on kaksi liukua jotka taitavat olla yhtä puuta kannakkeen kanssa.
Se liuku, jossa on kumi läpi satulan, liikkuu herkästi, mutta toinen ei liiku yhtään mihinkään.
Pitäisikö tuossa tuo kannake liikkua tappien varassa pois, että saa sen leveämmän palankin ( jonka läpi liukutappien toiset päät menevät ) vaihdettua?
Meinaa kyllä usko loppua moiseen vehkeeseen.
Kiitokset neuvoista jo etukäteen.
Yksinpuhelu jatkuu.
Jarru purettu, kiinnike oikaistu, liut putsattu ja voideltu kuparitahnalla.
Tapeilla kiinni oleva isompi jarrupala lähtee irti, kunhan saa kiinnikkeen liutettua ala-asentoonsa. Tiukkaa se tekee mutta irti lähtee. Tuossa pojan apikassa toinen liukutappi oli totaalijumissa ja sain sen viimein irti liuottelemalla yön yli WD40 öljyllä ja sen jälkeen naputtelemalla liukuvasaralla jarrusatulan puolelta. Kolmeen vuoteen tuo oli siis osannut jumia oikein kunnolla kiinni, vaikka on olevinaan kumilla suojattu.
Nyt se liukuu hyvin ja uudet palatkin tuntuvat ottavan hyvin.
Vielä pitää muutamaan otteeseen ilmata, kas kun satula piti tyhjentää kokonaan tuossa operaatiossa.
On kyllä ollut vekkuli suunnittelija kuka lie sitten onkaan tuon konstruktion suunnitellut. Kitinänestojousi peltiläkkäröineenkin on erittäin hauska laittaa paikoilleen ensimmäistä kertaa sitä tehdessään.
Mutta nyt siis homma on bueno.
Tässä samalla rempalla tuli vaihdettua etupumppujen stefat ja laitettua uudet öölit sisään.
Öljymäärää etsiskelin netistä, eipä oikein vastauksia löytynyt.
Entisistä pudotin pois hieman vajaa 450ml, joten oikea määrä lienee tuo 450ml.
Tuo määrä siis 2014 Aprilia SX50 mopossa, jossa 41mm keula. Sama määrä oli Derbi DRD Racing 2010 mopossa, joka on samalla keulalla.