Aprilia RX/MX

Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Aprilia RX/MX

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 7.12.2011 22:37

Tulpan sulaminen taitaa viitata siihen, että kone käy reilusti laihalla, tai tulppa olisi liian kuuma. Tietysti voi olla sellanenkin tapahtunut että se tulppa on vaan jotenkin bugittanut siellä tai vastaavaa.

Mutta, osta uusi 8 ja seuraa sitä tulppaa aina välillä parin päivän välein. Katto jos jotain muutoksia (sulamisia yms.) tapahtuu.
Nikos^
Pyörä:
Aprilia RX50 -01
Paikkakunta:
Ylivieska
Liittynyt:
24.9.2010 23:03
Re: Aprilia RX/MX

ViestiKirjoittanut Nikos^ » 7.12.2011 22:40

Slerpa ei ilmeisesti tiedä vanhan koulukunnan termejä.
IMU = RYYPPY
RX ja siihen sopiva Giannelli myynnissä, pistä yv.
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Aprilia RX/MX

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 7.12.2011 22:52

Jaa ryyppyä tarkotti :lol: Taitaa enemmänkin olla Pohjois-Suomen (tai Itä-Suomen, en tiedä, mutta äkkiseltän tulisi Pohjois-Suomi mieleen) murretta toi imu. Ei ainakaan täälläpäin ole kukaan koskaan puhunut imusta, ei edes vanhat ihmiset (vaikka silti puhuvat läpästä, kulauksesta, ja kipistä). Mistä lie tuo imu-sanakin tulee, ryypyllä ja muilla vastaavilla sanoilla nyt on ihan historialliset ja järkevät perusteet, mutta imu :eek:
Korone
Liittynyt:
5.9.2009 19:58
Re: Aprilia RX/MX

ViestiKirjoittanut Korone » 8.12.2011 18:03

Kohta on mäntä vaihtokunnossa, melkein 30tkm ajettu jo :D joten nyt olisi vain kysymyksenä että onko jollakin jotain vinkkejä tai jotain joka auttaisi männänvaihdossa? Kun ensimmäistä kertaa ryhdyn tätä vaihtamaan, olisi hyvä tietää jotain asioita missä olla tarkkana yms (:
eQ123
Liittynyt:
18.3.2011 19:59
Re: Aprilia RX/MX

ViestiKirjoittanut eQ123 » 8.12.2011 18:14

Korone kirjoitti:Kohta on mäntä vaihtokunnossa, melkein 30tkm ajettu jo :D joten nyt olisi vain kysymyksenä että onko jollakin jotain vinkkejä tai jotain joka auttaisi männänvaihdossa? Kun ensimmäistä kertaa ryhdyn tätä vaihtamaan, olisi hyvä tietää jotain asioita missä olla tarkkana yms (:

Katsot vaan että mitään ei pääse tippumaan koneen sisälle. Kaverista on apua tässä hommassa mutta yksinkin onnistuu helposti. Helppo vaihtaa ensikertalaiseltakin. Semmonen 15min homma jos on mopo valmiiks purettuna.
http://www.motot.net/talli/osat/id69435/<- Suuttimia!!
vi[[e2
Liittynyt:
4.6.2010 20:30
Re: Aprilia RX/MX

ViestiKirjoittanut vi[[e2 » 8.12.2011 19:13

Paljon tuonne etumumppuun menee räksässä öljyä? Oikea pumppu aivan kivikova 6.45dl jälkeen. Apua!
Tapra
Liittynyt:
10.8.2010 16:11
Re: Aprilia RX/MX

ViestiKirjoittanut Tapra » 8.12.2011 21:02

^ Ite laitoin 645ml ja hyvää tuli vaikka tuntu jäykälle aluks. (Johtuu myös siitä öljystä kuinka joustava keulasta tulee.)

Meneeköhän Dellorto phva 14mm kiinni räxän vakiokaulaan kiinni suoraan? ( siis siihen 14mm) Vai onko siinä erilainen kiinnitys?
numberone
Pyörä:
Derbi ja Räxä
Paikkakunta:
Forssa
Liittynyt:
3.6.2010 22:17
Re: Aprilia RX/MX

ViestiKirjoittanut numberone » 9.12.2011 0:35

Ei se suoraan mee. Ainaka samalla kiinnityksellä.
Aprilia Rx 70cc
vi[[e2
Liittynyt:
4.6.2010 20:30
Re: Aprilia RX/MX

ViestiKirjoittanut vi[[e2 » 11.12.2011 12:57

Siis kuuluuko oikeesti mennä 645ml öljyä -04 räksän oikeeseen etupumppuun mikä siis toimii iskunvaimentimena, ei jousena. Kun laittaa ton 645ml nii iskari on oikeesti kiven kova. Ei hievahdakkaan. Ja pois sitä öljyä tuli vain joku 300ml. Eli onko olemassa joku niksi tohon täyttämiseen? :s
Ainiin ja mikä kuuluu olla räksän keulaan se öljyn jäykkyys. Mullon nyt 10
P..M
Liittynyt:
3.8.2010 23:39
Re: Aprilia RX/MX

ViestiKirjoittanut P..M » 12.12.2011 16:42

Slerpa_ kirjoitti:Mistä lie tuo imu-sanakin tulee, ryypyllä ja muilla vastaavilla sanoilla nyt on ihan historialliset ja järkevät perusteet, mutta imu :eek:

Käsittääkseni eivät itseasiassa ole sama asia. Imu=laippa sulkee imuaukkoa, ryyppy=lisää bensaa seokseen. Ja imulla on tarkoitus vain "höräyttää" moottoria. Saatan olla väärässä. :lol:
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Aprilia RX/MX

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 12.12.2011 17:40

Kyllä kai ryyppy nykyään, ja vähän aina on tarkottanut sitä kylmäkäynnistintä, oli se sitten rikastin tyyppinen, tai läppätyyppinen. En ole ainakaan koskaan kuullut, että mopon tai moottorisahan kanssa joku olisi puhunut rikastimesta, tai mistään muusta kuin ryypystä. Autossakin puhutaan hyvin usein ryypystä, oli siellä koneessa sitten läppätyyppinen tai ryyppy tyyppinen kylmäkäynnistin. Virallisestihhan ryyppy ja rikastin on eri asia, mutta käytännössä niillä tarkotetaan täysin samaa asiaa.
Nikos^
Pyörä:
Aprilia RX50 -01
Paikkakunta:
Ylivieska
Liittynyt:
24.9.2010 23:03
Re: Aprilia RX/MX

ViestiKirjoittanut Nikos^ » 12.12.2011 18:17

Kylläpä meni offtopiksi.

Noh, räxään ja kaasariin liittyvää:
Minkäskokoista suutinta pitäis laittaa 68cc pytylle? Nyt 80 talvisuuttimena Giannellille ja pipercrossille, siis 50cc on nyt kiinni. Olisko joku 100-120 hyvä? Ja onko kellään laittaa linkkiä 47mm männälle jonka hintaluokka hyppii 10e-20e, joku kiinantarvike tinanuppi jolla ajaa sen 2tkm? Itse en löydä muutakuin Italkittiä, tuntuu tuo 60e turhan paljolta kun miettii että ajelut loppuu maaliskuussa kokonaan..

btw, paljonko kehtaa pyytää 01 vm räxästä, ajettu 15tkm, vahvistettu alakerta yms yms..??
RX ja siihen sopiva Giannelli myynnissä, pistä yv.
vi[[e2
Liittynyt:
4.6.2010 20:30
Re: Aprilia RX/MX

ViestiKirjoittanut vi[[e2 » 14.12.2011 7:47

vi[[e2 kirjoitti:Siis kuuluuko oikeesti mennä 645ml öljyä -04 räksän oikeeseen etupumppuun mikä siis toimii iskunvaimentimena, ei jousena. Kun laittaa ton 645ml nii iskari on oikeesti kiven kova. Ei hievahdakkaan. Ja pois sitä öljyä tuli vain joku 300ml. Eli onko olemassa joku niksi tohon täyttämiseen? :s
Ainiin ja mikä kuuluu olla räksän keulaan se öljyn jäykkyys. Mullon nyt 10w


Onko liian jäykkää tuo öljy? Pitääskö olla 5w? Apua! 8o
falsen
Pyörä:
Husqvarna SM 2oo9
Paikkakunta:
Itä-Helsinki
Liittynyt:
1.1.2011 18:44
Re: Aprilia RX/MX

ViestiKirjoittanut falsen » 14.12.2011 12:42

240turbo kirjoitti:
Korone kirjoitti:Kohta on mäntä vaihtokunnossa, melkein 30tkm ajettu jo :D joten nyt olisi vain kysymyksenä että onko jollakin jotain vinkkejä tai jotain joka auttaisi männänvaihdossa? Kun ensimmäistä kertaa ryhdyn tätä vaihtamaan, olisi hyvä tietää jotain asioita missä olla tarkkana yms (:

Katsot vaan että mitään ei pääse tippumaan koneen sisälle. Kaverista on apua tässä hommassa mutta yksinkin onnistuu helposti. Helppo vaihtaa ensikertalaiseltakin. Semmonen 15min homma jos on mopo valmiiks purettuna.



Puhista moottori ulkoisesti huolelliseseti. Teet kaiken rauhassa ja järkeä käyttäen. Sittenku oot nostanu pytyn pois nii laita esim paperii siihe kampuran päälle ettei sinne pääse tippuu mitään ylimäärästä. Muista öljytä mäntä & sylinteri 2t öljyllä kun tunget sitä uutta mäntää pyttyyn. Sisäänajossa 3-4% seos ja hyvä koneen lämmitys ennen liikkeelle lähtöä. Kannattaa sil uudel männäl aluks käyttää sitä paikallaa 10min ja sit antaa koneen kunnol jäähtyä ja sitte uudestaa 10min käyttää ja antaa jäähtyä ja sit baanalle.
Ostetaan shorty änkkä! esim. rino, fmf, pro circuit.
deseiner
Pyörä:
Tunturi Supersport -82 Tunturi raaseripappa -?? Yamaha TZR 125 -90
Paikkakunta:
Imatra
Liittynyt:
18.7.2011 20:36
Re: Aprilia RX/MX

ViestiKirjoittanut deseiner » 14.12.2011 22:45

Kuinka arvokas setti on vuoden 2003 rxn am6, kaasari ja pakoputki?

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista