GasGas EC50 Rookie

94Zip
Pyörä:
Honda cr80 vm 1997 ja 2000, piaggio zip Fast rider. Gilera stalker
Paikkakunta:
MDI
Liittynyt:
11.8.2012 1:28
Re: GasGas EC50 Rookie

ViestiKirjoittanut 94Zip » 12.2.2013 22:23

Kytkinkopan irroitus: vesipumpusta letkut irti, kaikki kolme. Avaa kaikki ruuvit, kanta on 5 kokoinen kuusiokolo. Naputtele esin terävää puukkoa pikkuhiljaa lohkon ja kopan väliin. Kun olet saanut väliin pikku raon, voit kammeta koppaa ulospäin esim. ruuvimeisselillä. Varo kuitenkin ettei lohkoonja/kytkinkoppaan tule jälkiä meisselistä. Ei nimittäin ole lohko mitään kovaa ainetta kokemusta on. :nolo: . lataus on vähän mutkikkaampi juttu mutta kannattaa mitata jännitten säätimeltä (sijaitsee tuorevoiteluöljyn säiliön alla/takana) tuleeko sieltä normaali lataus jännite. N.14volttia.

E: ja käynnistys poljin kannattaa ottaa irti ennen kytkinkopan irrotusta :lol:
Ihmiset jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä jotka tiedämme kaiken.
tracon
Pyörä:
Gas Gas EC50 Rookie -04
Liittynyt:
23.12.2012 19:13
Re: GasGas EC50 Rookie

ViestiKirjoittanut tracon » 13.2.2013 23:23

Kiitoksia,eiköhän näillä alkuun pääse ! :)
tracon
Pyörä:
Gas Gas EC50 Rookie -04
Liittynyt:
23.12.2012 19:13
Re: GasGas EC50 Rookie

ViestiKirjoittanut tracon » 1.3.2013 21:56

Oiskohan kellään tietoa mitkä gg etukatteet käy tähän rookieen?
Nykyiset katteet vissiinkin EC 300 pyörästä,etukatteet ruuvatttu peltiruuveilla bensatankkiin..
Kuva
Miiksuu
Liittynyt:
25.5.2010 19:12
Re: GasGas EC50 Rookie

ViestiKirjoittanut Miiksuu » 1.3.2013 23:41

On ne vakionakin tollasilla ruuveilla kiinnitetty tankkiin. Varaosakoodien perusteella samat etukatteet ovat, mitä isommissakin 2-t gassuissa. Ja luulisi menevän uudemmatkin etukatteet 2011 asti. Ainakin kun netissä kattoo kuvia, niin en näe mitään eroa kiinnityksissä.
pynskiman
Pyörä:
gasgas ec50 -05, kymco super fever zx -04
Paikkakunta:
hollola
Liittynyt:
29.6.2010 21:21
Re: GasGas EC50 Rookie

ViestiKirjoittanut pynskiman » 12.3.2013 22:14

Hei, milläs te muutte ootte saanut magneeton ulos tälläisestä vehkeestä? Ja jos siihen tarvitaan tän tyyppinen kierre systeemi niin kävisikö esim. tämä http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Moottoripyorat/Korjaamovarustus/Vauhtipyoran-ulosvedin-82753/ ? Itsellä on vain sellainen 2 haarainen magneeton ulosvedin, mutta sillä ei tunnu tekevän tän kapistuksen kanssa yhtään mitään.

Olen myös ensikertaa avaamassa koneen, jotta saisin kampiakselin vaihdettua, niin otan kiitoksella vastaan kaikki vinkit, tähän hommaan. (Olen lukenut melko paljon, ja tehnytkin pieniä hommia mopoille/autoille, mutta moottorin avaamisessa ensikertalainen ei voi koskaan tietää liikoja.
rahalla saa ja mopolla pääsee
94Zip
Pyörä:
Honda cr80 vm 1997 ja 2000, piaggio zip Fast rider. Gilera stalker
Paikkakunta:
MDI
Liittynyt:
11.8.2012 1:28
Re: GasGas EC50 Rookie

ViestiKirjoittanut 94Zip » 13.3.2013 1:25

http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasit ... ta-16877/Tämmösellä vehkeellä ja isolla pajavasaralla olen itse irroitellut, silloin tosin tarvitsee kaverin jotta onnistuu turvallisesti. Eli Ö-pumppu irti magneeton vierestä, 2, 4mm kuusiokolo ruuvia. Sitten joku palikka esim. iso hylsy ö-pumpun paikalle ja sorkkarauta vauhtipyörän starttikehän alle ja hylsyä vasten väännetään vp:tä ylöspäin, jolloin kaveri ottaa ison vasaran ja pamauttaa sillä kampuran päähän riittävän kovan iskun ja suorittaa tämän toimenpiteen niin useasti että vauhtipyörä irtoaa metallisen kalahduksen saattelemana. Mutteri kannattaa olla kampuran päässä kiinni ettei kampurasta mene kierteet paskaksi. Gg:n kone on aika yksikertainen purkaa, eli lyhyesti: Irrota moottori rungosta,moottorin edessä 1, 8mm pultti, takana 10mm pultti ja pytyn takakiinnityksistä runkoon menevät tukiraudat irti. Vesiletkut ja sähköt irti moottorista (1 valkoinen 4 napainen liitin ja 4 cdi boksin piuhaa. Kun moottori on pöydällä, irrota sylinteri, kantta ei tarvitse irrottaa jos et halua vaihtaa tiivistettä siihenkin. Mutterit 11mm kiintoavaimella irti, jonka jälkeen sylinteri nostetaan pois. Seuraavaksi kytkinkoppa irti, käynnistyspoljin irti, kytkinkopan kiinnitys ruuvit auki, 5mm kuusiokolo, muistaakseni 12kpl, vesipumppu irtoaa kytkinkopan mukana. Kun ruuvit ovat irti voi kopan ja lohkon väliin naputtaa terävää puukkoa jolloin koppa raottuu,jonka jälkeen sitä voi varovasti kammeta eri puolilta jolloin se "poksahtaa" irti. Kun kytkikoppa on irti on aika purkaa itse kytkin. Kytkimen keskellä olevista neljästä ruuvista 2 irti ja 2 löysälle jolloin saat lukkolevyjä taitettua sivuun ja otettua "painetsydeemin" pois edestä ja irrotettua keski mutterin (mielellään pulttipyssyllä) (17mm). Sitten vedä kytkin varovasti irti. Kun kytkin on kokonaisuudessaan irti käynnistyspolkimen akseli jousineen lähtee vetämällä irti. Irroita ensiö ratas 17mm mutteri kampuran päässä kiinni ja vedä ratas irti, jos ei irtoa vetämällä napauta tai kampea se ulos esim. isolla ruuvimeisselillä. Startin irroitus ei ole pakollinen mutta helpottaa aika paljon, startti on kiinni kytkinpuolen lohkossa 2, 6mmkuusiokolo ruuvilla, jotka sijaitsevatkytkinkopan puolella moottorin alla. Sitten pääseekin availemaan lohkojen ruuveja(6mmkuusiokolo), jotka sijaitsevat magneeton puolella, osa vp:n alla ja osa muutenvaan huomaamattomassa paikassa. Vaihdepoljin pitää myös irroittaa. Kun lohkojen ruuvit ovat auki aletaan naputtelemaan VAROVASTI, TERÄVÄÄ puukkoa lohkojen väliin mieluiten etu tai taka moottorin kannakkeiden kohdalta jolloin tiivistepintoihin ei tule monttuja/uria/jälkiä, eikä kone kasauksen jälkeen merkkaa reviiriään öljyllä ja/tai bensalla ja jäähdytys nesteellä. Nämä varotoimenpiteet siksi että lohkot ovat pehmeää valua ja vaurioituvat helposti. Mikäli lohkot eivät ala raottaa kovankaan yrityksen jälkeen tarkista pariin otteeseen ettei niitä ruuveja jäänyt mihinkään kiinni ja löydettyäsi yhden yhä kiinni olevan, otat sen irti ja uusintayritys. lohkot kannattaa avata magneetonlohko ylöspäin ja se nostamalla irti saamme moottorin sisuskalut Kampuran, kampikammion ja vaihteiston esille. Vaihteistoon ei kannata koskea jos siinä ei ole jotain vikaa. lohkojen puhdistamisessa paineilmalla kannattaa myös olla varovainen koska esim. vetoakselin neulalaakerista saattaa neulat lennellä pitkin seiniä (tai pihaa :nolo: ) joka on aika kyrpiinnyttävä tilanne. Tämä myös siksi että paineilma työntää myös roskat öljykanaviin ja vaihteistoon, joka ei ainakaan tehosta moottorin toimintaa. kampiakseli irtoaa lohkosta vasaralla lyömällä, mikäli olit niin onnekas että se jäi lohkoon kiinni eikä laakerit jääneet kampuraan. laakerit irtoavat lohkosta sopivan hylsyn ja vasaran avulla napakasti lyömällä. laakerin irrottamiseen kampurasta tarvitsee mitä todennäköisimmin ulos vetimen tai jonkin muun keinon millä saat sen irti, voivat olla yllättävän tiukassa.

Jos tällä pääsisi vähän alkuun :) joku saa muokata itse kirjoitus virheet pois jos häiritsee, ja aivan varmasti jotain unohtuikin eli saa korjailla/täydentää. ;)
Ihmiset jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä jotka tiedämme kaiken.
pynskiman
Pyörä:
gasgas ec50 -05, kymco super fever zx -04
Paikkakunta:
hollola
Liittynyt:
29.6.2010 21:21
Re: GasGas EC50 Rookie

ViestiKirjoittanut pynskiman » 13.3.2013 11:49

Kiitoksia erittäin kattavasta vastauksesta ja noilla luulisi pärjäävän melko hyvin :) sellane juttu että linkkisi ei toimi ainakaan minulla... Konehan mulla on jo irti ja pytty, mutta kiva saada kunnon vastaus kerranki :D
rahalla saa ja mopolla pääsee
94Zip
Pyörä:
Honda cr80 vm 1997 ja 2000, piaggio zip Fast rider. Gilera stalker
Paikkakunta:
MDI
Liittynyt:
11.8.2012 1:28
Re: GasGas EC50 Rookie

ViestiKirjoittanut 94Zip » 13.3.2013 17:02

No eipähän näy mullakaan :D mut sorkkarauta ois ollu linkin alla :lol:
Ihmiset jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä jotka tiedämme kaiken.
pynskiman
Pyörä:
gasgas ec50 -05, kymco super fever zx -04
Paikkakunta:
hollola
Liittynyt:
29.6.2010 21:21
Re: GasGas EC50 Rookie

ViestiKirjoittanut pynskiman » 15.3.2013 15:40

94Zip kirjoitti:No eipähän näy mullakaan :D mut sorkkarauta ois ollu linkin alla :lol:


En tiedä, kuinka pieni tuo sorkkarauta on niin en itse viitsinyt alkaa vääntelee meidän puol metrisellä sorkkaraudalla, kun tuntu ettei meinaa millään mahtua välii, vaikka kaiken otinki pois ympäriltä.(startin myös) niin pistin tilaukseen tälläisen http://www.janikaasalainen.fi/magneeton-ulosvetaja-19x122x15mm-p-483.html niin tuolla magneeton ulosvetäjällä pitäisi homma hoitua :) Noh, tulipaha putsailtua konetta ympäriinsä 3 tuntia ja startinki levitin niin oli kyllä erittäin ruosteessa kaikki, niin en ihmettele ettei koskaan startti olekkaan toiminut :D
rahalla saa ja mopolla pääsee
94Zip
Pyörä:
Honda cr80 vm 1997 ja 2000, piaggio zip Fast rider. Gilera stalker
Paikkakunta:
MDI
Liittynyt:
11.8.2012 1:28
Re: GasGas EC50 Rookie

ViestiKirjoittanut 94Zip » 15.3.2013 20:14

no ei sitä väkisin sinne kannatakkaan alkaa tunkemaan :lol: jollain isolla ruuvimeisselliläkin onnistuu. Mutta on se oikealla ulosvetimellä aika paljon mukavampi irrottaa.
Ihmiset jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä jotka tiedämme kaiken.
94Zip
Pyörä:
Honda cr80 vm 1997 ja 2000, piaggio zip Fast rider. Gilera stalker
Paikkakunta:
MDI
Liittynyt:
11.8.2012 1:28
Re: GasGas EC50 Rookie

ViestiKirjoittanut 94Zip » 17.3.2013 17:18

Onko jollain kokemusta tuleeko tuolla dellorto sha 15.15 paljonkin enemmän tehoa/ vääntöä vrt. 14.12? vai kannattaako suoraan modata joku 16 phbg kiinni?
Ihmiset jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä jotka tiedämme kaiken.
Kast
Pyörä:
Ktm Sx 125 -11, Yamaha Dt 50 -11
Paikkakunta:
Kitee
Liittynyt:
26.3.2010 21:38
Re: GasGas EC50 Rookie

ViestiKirjoittanut Kast » 21.3.2013 23:24

Mistäs saisin tilattua pelkät männänrenkaat gassuun? Ahvalla ei ole varastossa.
Miiksuu
Liittynyt:
25.5.2010 19:12
Re: GasGas EC50 Rookie

ViestiKirjoittanut Miiksuu » 22.3.2013 12:09

Jos oikein muistan, niin Kaasalaisella tais olla männänrenkaat vakiomännälle.
tracon
Pyörä:
Gas Gas EC50 Rookie -04
Liittynyt:
23.12.2012 19:13
Re: GasGas EC50 Rookie

ViestiKirjoittanut tracon » 24.3.2013 12:16

Nonyt pitäis uudet läpät saada gassuun. Jos jollaki ois tietoo että mitkä tuoho menee suoraa. Mieluiten Mopo-sportin sivuilta niin ei tarttis monesta paikasta tilata :lol:
94Zip
Pyörä:
Honda cr80 vm 1997 ja 2000, piaggio zip Fast rider. Gilera stalker
Paikkakunta:
MDI
Liittynyt:
11.8.2012 1:28
Re: GasGas EC50 Rookie

ViestiKirjoittanut 94Zip » 24.3.2013 23:27

minarelli am6 läpät meneemuistaakseni aikalailla suoraan (kiinnityksiä vähän saattaa joutua viilaamaan) mutta en ole varma tästä niin jos joku vahvistaisi :lol: alkuperäisiäkö ei moparilta saa? :eek:
Ihmiset jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä jotka tiedämme kaiken.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista