Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

Dioxide
Pyörä:
Derbi vaihtanut jo omistajaa
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
3.4.2011 16:14
Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

ViestiKirjoittanut Dioxide » 17.11.2013 23:41

No ois kyllä vähän helpompi vastata jos tietäis mistä moposta on kyse ;)
Brääm Brääm ja baanalle :D
jamppa123
Pyörä:
Derbi X-Race sm -06
Liittynyt:
2.7.2010 14:24
Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

ViestiKirjoittanut jamppa123 » 17.11.2013 23:54

derbi x-race -06 on mopo ja edellinen omistaja oli vaihtanut pytyn ja nyt tarvis vaihtaa vaan mäntä kun ei sylkässä ollu jälkie
ei riemulla rajaa, kun Derbillä kumi palaa
Dioxide
Pyörä:
Derbi vaihtanut jo omistajaa
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
3.4.2011 16:14
Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

ViestiKirjoittanut Dioxide » 18.11.2013 20:51

No eipä sitä sylinteriäkään vaihdeta jos pienet naarmut löytyy, vaan usein porataan ja hoonataan, toki jos mahdollista.

Katsoppas sitä mäntää, onko siinä merkintöjä?
Brääm Brääm ja baanalle :D
Superwalzu
Pyörä:
Derbi Senda R -01
Liittynyt:
14.6.2013 18:42
Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

ViestiKirjoittanut Superwalzu » 18.11.2013 21:42

Mitäs ny pitää kaasarista säätää, kun nostaa kierroksia aina ku laittaa käymään kylmänä ni tappiin saakka, ja nyt kun tota ilmaruuvia yritin säädellä niin se alkoi savuttamaan ja meni sen 40 ja ei kiertänyt loppuun.. :roll: ja siis normaalisti menee sen 70. Siel on siis kuriton putki, mutta tolla suuttimella on ajettu teharin kaa ennenku ostin.
Dioxide
Pyörä:
Derbi vaihtanut jo omistajaa
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
3.4.2011 16:14
Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

ViestiKirjoittanut Dioxide » 19.11.2013 18:15

Käy laihalla, eli isompaa pääsuutinta suosittelisin jo näin kylmillä keleillä. Viitisen kokoa isompi taitaa olla sopiva. Ilmaseos ruuvikin taitaa vaikuttaa enemmän silloin kun on tyhjäkäynti eikä täyskaasu. Korjatkaa jos olen väärässä :D

2t kaasuttimen säätäminen
Brääm Brääm ja baanalle :D
L.A.M
Liittynyt:
20.11.2013 1:23
Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

ViestiKirjoittanut L.A.M » 20.11.2013 1:32

Olen ostamassa kaverilta Derbiä ja siihen liittyen oilisi muutama yleinen kysymys:

1. Kyseessähän on Derbi X-treme R ja netistä löytyy esim. Derbi Senda X-treme R, niin onko kyseessa sama malli? Ja vuosimalli oli 07.

2. Kysyn kyseistä asiaa sen takia, koska sillä on ajettu n. 11000 km ja siihen kannattaisi vaihtaa mäntä(?), kun siihen ei sitä ole vaihdettu.

3. Jos siihen kannattaa vaihtaa mäntä, mistä se kannattaisi ostaa? Mitkä merkit olisivat laadukkaita?

4. Mitä muuta kannattaisi tehdä/vaihtaa? Öljyjä ei tarvitse koska ne on vaihdettu n. 100 km sitten
Vauhtiviivatarra Moderaattori
Liittynyt:
5.2.2003 23:44
Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

ViestiKirjoittanut Vauhtiviivatarra » 20.11.2013 14:38

Kyseessä on sama malli, mallisarjan nimi eli Senda jätetään joskus nettikaupoissa ja muissa yhteyksissä nimestä pois koska kyseessä on Derbin ylivoimaisesti tunnetuin ja suosituin mallisarja. Tuon verran ajettu mopo on lähtökohtaisesti tekniikaltaan vielä hyvässä kunnossa mikäli sitä on hoidettu ja huollettu asianmukaisesti. Männänvaihto on ihan suotavaa tuolla ajomäärällä, mahdollisesti myös pytyn hoonaus vaihdon yhteydessä. Alakertaan eli laakereihin ja kampiakseliin sekä kiertokankeen ei tuolla ajomäärällä pitäisi vielä olla remontin tarvetta. Muita kuluvia osia ovat esimerkiksi ketjut ja rattaat sekä renkaat ja jarruosat, joten niiden kunto on syytä tarkastaa.

Mäntäsarjoja saa lähes kaikista mopoliikkeistä kuten Moposportista, Sparewheeliltä ja McScatterilta, google kertonee lisää lähialueesi liikkeiden tarjonnasta. Kuten muitakin varaosia, mäntäsarjoja myydään sekä kalliimmassa että halvemmassa hintaluokassa. Kalliimmat ns. laatumerkit kuten Italkit tai ProX maksavat noin 40-50 euroa, halvemmat kiinalaiset kuten StepTwo taas alle puolet tuosta hinnasta.

Käytettyä mopoa ostaessa kannattaa tutustua tietopankin artikkeliin. Vaikka teksti käsitteleekin kevareita, samat asiat ovat sovellettavissa myös mopoihin. Mopojen kohdalla monet varaosat ovat halvempia kuin (kyykky)kevareissa, joten suosittelen vilkaisemaan myös varaosien hintatasoa eri nettikaupoista ennen ostopäätöksen tekoa.
Keskustelufoorumin säännöt
Tue sivustoa ja liity VIP-jäseneksi
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

ViestiKirjoittanut .Juho » 20.11.2013 14:49

kumpi olis järkevämpi tapa kiinnittää derbi drd:n 2 mäntäinen jarrusatula x-raceen?

ylempi kiinnityskohta menee suoraan muokkauksitta, vain 6mm rako.
alempi kiinnityskohta jää ~1,4cm pumpun kiinnityskohdasta ja vajaan sentin liian alhaalla.

nyt oon tehnyt näin:
-6mm lattaraudasta oon tehnyt välikappaleen ylempään kiinnityskohtaan
-6mm lattaraudasta ~1,7cm pitkä, ~sentin leveä välikappale alempaan kiinnityskohtaan; mutta toista reikää joutunut viilaamaan kauemmas, jotta jarrusatula ei ota jarrulevyyn kiinni.

eli kysymys on; täyttöhitsaanko tuon nykyisen alemman välikappaleen, jotta jarrusatula ei pääse liikkumaan kovasssa jarrutuksessa VAI teenkö uuden, hieman pidemmän välikappaleen? Tällä hetkellä ottaa vielä vähän kiinni jarrulevyyn, ja jos jarruttelee paljon, satula pääsee herkästi liikahtamaan eteenpäin.

pahoittelen sekavaa selitystä, mutta koitan ottaa kuvaa siitä myöhemmin!
No1
Liittynyt:
16.12.2011 23:27
Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

ViestiKirjoittanut No1 » 20.11.2013 20:24

eihän seny ole kun hetken homma tehdä uus, ite tekisin uuden ainakin
Gileraaaa
Liittynyt:
9.6.2012 20:43
Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

ViestiKirjoittanut Gileraaaa » 21.11.2013 21:47

Kertokaas mitä olisi voinut tapahtua, Kiristettiin magneeton mutteria. Kuulu rusahdus ja oli vetässyt käynnistyspolkimen niinkun eteenpäin. Olisiko jotain voinut hajota koneesta? :D
ProRaCc70
Pyörä:
orion rx70, Nykynen Derbi Extreme -10
Paikkakunta:
lieto
Liittynyt:
22.6.2011 20:26
Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

ViestiKirjoittanut ProRaCc70 » 22.11.2013 13:23

Eli mulla meni derbistä yks pultti poikki joka siis on se millä kytkinkahvaa kiristetään tai kytkintä.. Eli missä on se hahlo siinä keskellä, jos kukaan ymmärtää mistä puhun?
Eli tietääkös kukaan saako tollasta mistään uutta, vai pitääkö mun mennä ostamaan kokonaan uusi kytkinkahva runko jotta saan uuen?
Dioxide
Pyörä:
Derbi vaihtanut jo omistajaa
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
3.4.2011 16:14
Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

ViestiKirjoittanut Dioxide » 22.11.2013 19:53

Jälleenmyyjältä, ittelläni katkes kanssa kuukaus pari sitten. otat sen vanhan vaan matkaan että voit verrata, niitä on kahta eri kokoa.
Brääm Brääm ja baanalle :D
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

ViestiKirjoittanut .Juho » 22.11.2013 21:06

nyt nopeeta vastausta, kiitos!

eli pinnapultin mutterista meni kierteet (tnt/kiinalaatu.. :roll: ), eli miten helvetissä mie saan ton poistettua?? pyörii tyhjää kokoajan, alko vaa yhtäkkiä pyörimään tyhjää, kun kiristin sitä (ei edes tuntunut mitään erikoisempaa, meni vaan yhtäkkiä kierteet sileiks)!

et mitä tolle tekee?? ei tästä tuu vittuukaan, jos aina käy tolleen.. viimeeks napsahti pinnapultti poikki ja joutu oottamaan sitä viikon, ja nyt tämä :paha:

ei olis pitänyt ostaa tnt:n valmistamia pinnapultteja..............
Dioxide
Pyörä:
Derbi vaihtanut jo omistajaa
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
3.4.2011 16:14
Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

ViestiKirjoittanut Dioxide » 22.11.2013 21:14

No joo-o, minä en koneeseen laita mitään mikä joutuu kulutusta kestämään, TNT, Step2 jne. merkkisiä. Ihan oikeasti, väärä paikka missä säästää. Mukaanlukien männät ja sen semmoiset.

Saatko sitä motista irti ollenkaan? jos meni kierteet sileiksi niin mikä pirussa sitä pitää kiinni.
Brääm Brääm ja baanalle :D
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

ViestiKirjoittanut .Juho » 23.11.2013 13:25

no joo.. en enään osta mitään kiinalaista.. nyt vaa oli vähän "pakko".

ei löytynyt ku tnt:n valmistamaa pinnapulttisarjaa sillä hetkellä. (sparewheeliltä löysin tosin sitten rms:n valmistamia pinnapultteja, myytiin 1kpl/~1,5e (tms.) ja varmaan ruuviliikkeistä olis löytänyt vielä halvemmalla, mut ei ole kovin lähellä sellaista)

eli mutteri on siis kierretty loppuun asti, ja siitä mutterista ilmeisesti meni kierteet sileäksi / pinnapultista, jolloin en pysty kiertämään sitä mutteria pois (pyörii vaa tyhjää).

ei pystynyt vetämäänkään, papukaijapihdeillä kokeilin vetää - en kuitenkaan liian lujaa, jotten hajota lohkon kierteitä.

voisin tietysti laittaa sen mutterin päälle toisen mutterin, jolla kiristää... näyttää tyhmältä, mutta sen pitäisi olla nopein ratkaisu. muutoin joudun irroittamaan pinnapultin lohkoista ja laittamaan uuden / irroittamaan esim. rälläkällä vanhan mutterin. ja kokemuksen perusteella osaan sanoa, että on vittumaista puuhaa.. 2 pinnapultissa kesti 1,5h ennen kuin sain kierrettyä pois ja takas! :eek:

tuon takia kysyn täällä muita hyviä ideoita. en viitsi tuhlata 1,5h pelkkiin pinnapultteihin, on vähän muutakin tekemistä ton mopon kanssa.. menee taas yksi viikonloppu mopoa korjatessa... :roll: jos nyt tällä kertaa sais kerralla kuntoon. sileellä takakumella ei oo kiva ajaa lumella/jäällä, et sen takia alkaa olemaan kiire.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista