Helkama Raisu

RaCeR!
Pyörä:
Gilera RCR & Pappa-Tunturi
Paikkakunta:
Kalajoki
Liittynyt:
22.11.2007 18:33
Helkama Raisu

ViestiKirjoittanut RaCeR! » 21.10.2010 20:27

Keskustelua kyseistä mopomerkistä.

Linkki tietopankkiin: http://www.motot.net/wiki/Helkama_Raisu_%26_CR
RaCeR!
Pyörä:
Gilera RCR & Pappa-Tunturi
Paikkakunta:
Kalajoki
Liittynyt:
22.11.2007 18:33

ViestiKirjoittanut RaCeR! » 30.10.2010 14:37

Olisko minkälainen homma laittaa ax:än kone raisuun? Koneenhan pitäs mennä heittämällä kiinni?
Syylärille pitäs vaan tehä kiinnikkeet.
ojatalo
Paikkakunta:
Himanka
Liittynyt:
11.10.2001 3:00
helkama raisu Minarelli p6 eurocilindro faccioli

ViestiKirjoittanut ojatalo » 5.11.2010 0:45

hei !

etsin infoa:
löysin scatterilta eurocilindro 80cc (Faccioli) sylinterin ja Asso Werke männän.
kuten tässä kuvassa, mutta minun sylinteristä on karkeasti hiottu pois logo tekstit, joka näyttäisi tehtaan tekosilta (näinhän jotkut tehtaat teki kun valmistivat kopioita lisenssillä..)
http://www.leguidevert.com/forum/2008/a109990_1.jpg

harmi vain että kantta ei löytynyt mistään.. :(

tämän pitäisi sopia ilmeisesti esim Minarelli P6 versioihin, minulla on Corsa Corta cross p6.
kysymykseni on että onko näitä sylintereitä myyty suomessa esim Tiger Aquaan tms ? koska lähelle sama sylinteri ilman "Faccioli" merkintää ja mallia on Aquan Fm gsa t4 moottorille, merkinnän lisäksi on muutama pieni ero lisää sylinterissä (o-rengas ura ja pakolaipan pulttien reikiä lisää)

ajattelin kysyä täällä mieluummin kuin kämäsessä aqua topicissa, samaa osaavaa väkeä lukee tätäkin topiccia. ja olenhan sentään Minarelli asialla..

t.m

04.11-2010
Onko ketään Oulusta läheltä EuromotorCenteriä ? avuliasta ystävällistä apua välikädeksi. olis emc'llä näemmä vielä tiiviste sarjoja minun Mk73cc Ax sylinteriin. Antaisin avusta jotain vastinetta kiitokseksi.
Tomppade Moderaattori
Pyörä:
Kawasaki AR125 -84 Suzuki SV1000S -05 & Pitpro Pro -07
Paikkakunta:
Järvenpää
Liittynyt:
28.1.2002 3:00

ViestiKirjoittanut Tomppade » 6.11.2010 17:54

meikäläisen silmään on juurikin tunturi aquaan aikoinaan sopivana myyty eurocillindron syltty. morinissa ja minarellissa täsmää pinnapulttien jako yks yhteen mutta minarellissa on m7 pinnat ja morinissa m6 pinnat. ristiin käyvät, kokeiltu aikoinaan että airin lohkoihin meni raisun sylinteri.
"Elämä on ihmisen parasta aikaa" - Matti Nykänen
Nibbe
Pyörä:
Helkama Raisu, Suzuki Pv ja Peugeot Kisbee Rs
Liittynyt:
1.8.2010 12:29

ViestiKirjoittanut Nibbe » 22.11.2010 21:42

Hmm, mites on, löytyyks Raisuun oikee hyvin varaosia? Ku rattaita ja ketjut pitäs saada, vuosmallia taitaa olla -87 tai -88.
suzuki_pv_
Pyörä:
Suzuki pv 7x,Honda monkey,Helkama raisu
Liittynyt:
13.4.2007 20:13

ViestiKirjoittanut suzuki_pv_ » 23.11.2010 0:45

Mites raisussa on uutena ollut nämä sähköt ? onko ollut jännitteen säädin ? kun itsellä laitto etuvaloon johdot kiinni niin tuli liikaa virtaa ja polttimosta paloi lanka täysillä kierroksilla. vai tarviiko sitten laittaa myös se takavalo että virrankulutus vähenisi?
stab
Pyörä:
Helkama Raisu -87
Liittynyt:
23.9.2008 20:47

ViestiKirjoittanut stab » 23.11.2010 12:38

Nibbe kirjoitti:Hmm, mites on, löytyyks Raisuun oikee hyvin varaosia? Ku rattaita ja ketjut pitäs saada, vuosmallia taitaa olla -87 tai -88.


Raisuun saa parhaiten varaosia varmaan Moposportilta ja Kaasalaiselta. Ton vuosimalliseen Raisuun menee samat eturattaat kun esim AX/Ässään eli boorilliset jotka lukitaan kiinni seekerillä (semmosella sokalla). Takarattaita saa melko halvalla moposportilta, mutta jos väliltä 36-52 haluaa, niin kannattaa kattoo ainakin EMC:ltä ja MPT:ltä (hinnat tosin melko korkeita). Ja ketjujako raisussa on vakiorattailla 415.

suzuki_pv_ kirjoitti:Mites raisussa on uutena ollut nämä sähköt ? onko ollut jännitteen säädin ? kun itsellä laitto etuvaloon johdot kiinni niin tuli liikaa virtaa ja polttimosta paloi lanka täysillä kierroksilla. vai tarviiko sitten laittaa myös se takavalo että virrankulutus vähenisi?


Ei oo raisussa ollu vakiona jännitteensäädintä. Ne vakiot 6V polttimot kannattaa heti suosiolla vaihtaa 12V. Ei tuppaa kestään alkuunkaan noi 6V polttimot. Itellä ollu käytössä edessä 12V H4 55/60W joka ei oo kärvähtäny vaikka takavalo ei toimiskaa.

Herätellääs vähä kuollutta topikkia....
sysleri1
Pyörä:
Yamaha Rd 125 Lc
Liittynyt:
1.12.2010 23:26
Nokia SM Trial-rengas/Hakkapeliitta

ViestiKirjoittanut sysleri1 » 7.12.2010 22:00

Moro,Haluaisin vaihtaa esim. Raisuun käyvän takarenkaan Nokia 21x2,75 SM Trialin (käyttämätön),Nokian Trialin Hakkapeliittaan 21x2,75 (HYVÄKUNTOISEEN).Voin myös ostaa ko.Hakkiksen.Kysymys? Mitä tarkoittaa Raisun tyyppikilvessä i=19,3 ja CM.
SellYourSoul.90
Paikkakunta:
Nurmijärvi
Liittynyt:
12.9.2005 17:03

ViestiKirjoittanut SellYourSoul.90 » 28.12.2010 17:42

Jopas jopas, piti ihan hakua käyttää että löysi Raisutopicin tän foorumin uudistuksen jälkeen.

Mutta asiaan:

Oon ottanut ton Raisun nyt työn alle, mutta teen siitä vähän erilaista Raisua. Suurin muutos varmaan on se että vanteiksi/renkaiksi tulee Hopperin 10-tuumaiset.

Tässä vähän koekasailukuvaa hopperin pyörylöillä, tankki ja penkki tosin ovat kotoisin Rm50:stä.

Eilen tossa käytin sitten läjän osia puhallutuksessa Hyvinkään Pintakäsittely OY:ssä ja jonkinmoinen läjä sinne menikin, Kasaan kuului mm. Raisun swingi, runko ja sivukolmiot.
Puhallus kun oli tehty, näkyi rungon virheet paremmin ja niitä korjailinkin, parit Repeämät sai uutta hitsisaumaa pitämään ryhtiä, ja samalla lisäsin hieman lisätukea emäputkelle antamaan tollasen Vahvikeputken.

Sitten suihkin suoraan hiekkapuhallettuun pintaan tollasta "Corollan harmaata". Rungon pinta jäi "hieman" Karheaksi, mutta voi olla että hion siloseks ja lisää maalia niskaan, noita maalipurkkeja kun oli pari kipaletta tuola hyllyssä.

Koneeksi tulee Raisun oma kone, kunhan vaan saan aikaseksi purettua, putsattua ja kasattua jonkun noista romuista mitä nurkista löytyy. Tekniikaksi voi tulla lentävää lautasta, 58cc zetaa, viilattua vakiota tai jopa 75cc läppäautisaa. Mikä tulee loppujenlopuksi, sitä en vielä osaa sanoa.

Eipä siinä, vehkeeseen on kyllä vakiosatula mutta vakiotankki on vielä hakusessa ja se on pakollinen, sillä eihän Raisu ole Raisu jos siinä ei ole Raisun tankkia! Joten tankkia saa tarjota! ;)

Mielipiteitä?
Harjoittelu tekee mestarin, ja mestari harjoittelee aina.
Pv-Foorumi, katso ja rekisteröidy! | Projektitopic @ Pv-foorumi
Photobucketin galleria | Photobucketin toinen galleria
Hegee-
Pyörä:
Helkama Raisu -83
Liittynyt:
22.2.2008 8:56

ViestiKirjoittanut Hegee- » 30.12.2010 14:44

Tulee varmaan asiallinen peli. Justiinsa eilen käynnistelin Raisun pienen tauon jälkeen, ihan hyvin lähti.

Pitäis vasen lohko vaihtaa, lohennut joskus edellisen omistajan aikaan ja paikkailtu millälie kitillä. Hyvät, vähän ajetut lohkot on kyllä tallissa mutta inspistä ei ole alkaa tuota operaatiota tekemään. Noh ajellaan kesällä taas Monitralla, sitä riittää. :lol:

Nykyään tosiaan uusi vähän lyhyempi ja avarampi imukaula, ennen oli sisämitaltaan 13,5mm kaula 16mm SHA:n kaverina, nyt on kaulakin sisämitaltaan 16mm. Käytin hyväkseni tarvikeimukaulan laipan (virhe) ja 16/20mm hydeputkesta sorvailin pään sopivaksi muoviholkille joka löytyi työkalupakista.

Ikävästi hiljentynyt Raisu-keskustelu, onko tästä pääteltävä että Raisut ovat toimineet vai eikö kukaan löydä tätä keskustelua sekamelskan keskeltä?
Esajuppeli
Pyörä:
Yamaha RD350 1988; Solifer SM 1982; Helkama Raisu 75cc 1986
Paikkakunta:
Kuopio
Liittynyt:
21.2.2010 12:31

ViestiKirjoittanut Esajuppeli » 31.12.2010 10:44

Raisu on toiminut hyvin, ja kulkujakaan ei ole saatu lisää. Ei ole tullut siksi tänne postailtua.

Uutta pakoputkea olen tekemässä. Peugeot XPS:n vakioputki pohjana. Ainakin alkukäyrän ja loppupillin teen uusiksi, ja todennäköisesti paisariinkin tulee jotain muokkausta.

40.6mm koossa oleva vakiopytty tuli kanssa ostettua. Tarkoituksena olisi tehdä siihen lisähuuhtelut, ja kaikki kanavat viilata kunnolliseen kokoon.
RaCeR!
Pyörä:
Gilera RCR & Pappa-Tunturi
Paikkakunta:
Kalajoki
Liittynyt:
22.11.2007 18:33

ViestiKirjoittanut RaCeR! » 7.1.2011 13:39

Itellä on raisun koneremppa parasta aikaa menossa, ja vaihdan myös molemmat lohkot kun toisessa lohkossa oli peukalon mentävä reikä, ja toinenki oli huonossa kunnossa.

Tekniikaksi tulee viilattu vakiopannu, tehomäntä, tigerin giannelli ja 16mm sha tai 18mm phbg kaasari. :)
helkama raisu
Liittynyt:
25.1.2011 23:49
mm raisu

ViestiKirjoittanut helkama raisu » 26.1.2011 22:45

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Viimeksi muokannut helkama raisu päivämäärä 20.3.2011 0:08, muokattu yhteensä 1 kerran
Einari001
Liittynyt:
17.7.2010 19:05

ViestiKirjoittanut Einari001 » 28.1.2011 21:13

Moro vaan pitkästä aikaa. Aattelin laittaa toho raisuu 75cc pytyn (pitäs vaan eka ostaa). Minkä merkkinen ois hyvä 75cc vai onko pelkästään Autisaa? ja miten vaikuttais kulkupuoleen kun nyt 50cc zeta, 18 bhbg, laskettu kansi, giannelli tehari ja 15/52, tarkkoja huippuja en tiiä mut jotai -70km/h. ja mitkä välit ois hyvät huippuja aatellen entä oisko toi 18mm kaasari liian pieni?
Esajuppeli
Pyörä:
Yamaha RD350 1988; Solifer SM 1982; Helkama Raisu 75cc 1986
Paikkakunta:
Kuopio
Liittynyt:
21.2.2010 12:31

ViestiKirjoittanut Esajuppeli » 29.1.2011 12:35

Mistä aioit saada 75 pytyn? Hyvin harvinaisia ja mahdollisesti kalliitakin, ellet satu rompetorilta löytämään.

Itselläni kulkenut tämän verran oikeata nopeutta 75 läppä-Autisalla:

56km/h (16/52, vakioputki, 14.14 SHA)
73km/h (16/52, vakioputki, 21 PHBG)
79km/h (16/52, yleismallin Gianelli, 21 PHBG)
89km/h (16/38, yleismallin Gianelli, 21 PHBG)

16/38 liian raskaat, kolmosvaihteella veti hyvin (78km/h asti), mutta nelosella ei kiihdy kovin kovaa. Pitkällä suoralla/ehkä alamäen avustuksella voisi päästä satasen paremmalle puolelle.

18mm kaasari riittää aika pitkälle. Esim. Autisan oma imukaulakin on vain 18 millinen. Huippuja haettaessa 50 pytyllä hyvät välit olisivat jtn 13/40, isommilla pytyillä 14/40 tai 15/40.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista