"Osta uusi kone niin pitäis pelata" Ei näin. Paljon fiksumpi selvittää missä se vika on, puolakin maksaa yli 20e uutena, jota harva haluaa turhan takia vaihdella.
Miksei kanssa viilaisi kärkiä, eikä vaihtaisi niitä? Sen jälkeen kun viilausvara on loppu, niin hitsaisi siihen sellasen motin rautaa, josta voi taas lähteä viilaamaan. Mäntäähän ei vaihdeta kokonaisena, vaan totta kai männänrenkaat vaihdetaan ensin pariin kertaan, ja kun se sama mäntä on ollut siellä vehkeessä joku 10 vuotta, voidaan alkaa miettimään koko männän vaihtamista, ei ennen. Pyttyähän ei myöskään porata ylikokoon, vaan se ajetaan ylikokoon(Miksi maksaa jollekkin, että se tietoisesti kuluttaa pytyn käyttöikää?). Jarrukenkiäkään ei vaihdeta kokonaisena, vaan kun alkaa hihnat loppumaan, hitsataan levittäjään semmonen mötti rautaa, ja taas toimii jarrut. Kun sitten loppuviimeksi ne hihnat on jo niin kuluneet, että ei enää voi mitenkään saada niitä kiinni rumpuun, vaihdetaan ne. Ei siis koko jarrupaloja, vaan pelkät hihnat. Vanhoja tiivisteitä kierrätetään koneessa monta kertaa, ja kun sitten loppuviimeksi joku alapään tiiviste hajoaa lopullisesti, leikataan uusi maitopurkista. Sama muille tiivisteille. Konkkaahan ei vaihdeta, vaan heitetään vaan se hajonnut sieltä välistä pois.
Lisää voisin keksiä näitä entisajan korjaustapoja. Kuitenkin nykyäänhän homma on niin, ettei yksinkertasesti kannata alkaa miettimään mitään pelkän konkan vaihtoa, tai muutakaan yllämianittua, koska koko osan (tai osat) voi vaihtaa kerralla, eikä se nyky ihmisen kukkarolle ole mikään niin kova menetys. On hyvä että rahaa pitää arvossa, mutta kaimma sillä työlläkin(ja mopon lykkäämisellä kylältä kotiin) joku hinta on?
Ja itse ainakin, jos uuden koneen saisi 30 eurolla (kmitä nyt on konkan, kärkien, ja puolan yhteishinta), ostaisin sen totta kai, enkä alkaisi vanhaa korjaamaan. Kuitenkin nykyään on viisaampaa korjata vanhaa, koska rempatut käytetytkin koneet maksaa hunajaa.
Ja tällä, että vaihtaa kaikki kerralla, välttyy tuskalta tulevaisuudessakin, ja mopo pysyy varmatoimisena, toisin kun niissä osissa pihtailemalla.