Tekniset tiedot (Solifer-Suzuki S1):
Valmistettu: 1990-1997
Moottori: 49,9cm3, 1-sylinterinen, 2-tahtinen, ilmajäähdytteinen (ns. Peeveen kone)
Suurin teho: 1,5Hp@4500Rpm (1,1Kw)
Suurin vääntö: 2,75Nm@3500Rpm
Vaihteet: 4 (1-N-2-3-4) (Viides vaihde saatavilla "lisävarusteena")
Tankki: 5L (Vuosimallista 95 eteenpäin: 6L)
Sylinterin halkasija x iskunpituus: 41mm x 37,8mm
Puristussuhde: 7,3:1 (Vuosimallista 95 eteenpäin: 7,0:1)
Kaasutin: Mikuni VM12SH (12mm, laippakiinnitteinen) (Vuosimallista 95 eteenpäin: Mikuni VM14SH (14mm, laippakiinnitteinen))
Rattaat (etu/taka): 10/42
Ketjut: 415 jaolla
Voitelu: 3% polttoaineeseen sekoitettuna (Vuosimallista 95 eteenpäin: Tuorevoitelu)
Alakerran voitelu: 6,5dl kytkinlisäaineellista öljyä, valmistaja suosittelee 20W/40
Kytkin: Märkä, 3-levyinen
Tulppa: NGK BP6ES (Vuosimallista 95 eteenpäin: NGK BP6HS)
Sytytysjärjestelmä: Kärjetön CDI
Sähköjärjestelmä: 6V, ei akkua
Sytytysennakko: 17˚+-3˚ BTDC @ 6000rpm
Etupolttimo: 6V, 15W/15W Ba20d
Takapolttimo: 6V, 10W/3W Bay15d
Pituus: 1415mm
Akseliväli: 1150mm
Istuinkorkeus: 760mm
Leveys: 640mm
Paino: 60kg
Eturengas: 2.25-19", 1,7bar
Takarengas: 2.75-17", 1,9bar
Jarru edessä: 105mm rumpujarru
Jarru takana: 105mm rumpujarru
Etujousitus: Nestevaimennettu paioli, 155mm jousto
Takajousitus: Monocross-haarukka, 280mm iskunvaimennin, 155mm jousto
Nippelitietoa ja mittausarvoja remontteja varten
Moottorin laakerit
Kampiakselin laakeri (kytkimen puoli): 6204 NC3
Kampiakselin laakeri (magneton puoli): 6204 C3
Kytkinakselin laakeri: 6203 C3
Vetoakselin laakeri: 6303 C3
Moottorin stefat
Kampiakselin stefa (kytkimen puoli): 26x47x7,3
Kampiakselin stefa (magneton puoli): 20x37x8
Vetoakselin stefa: 21x40x6
Vaihdepolkimen akselin stefa: 12x22x7
Käynnistyspolkimen akselin stefa: -paikka varattu-
Kytkimen käyttövivun stefa: 10x17x5
Jotain muuta moottorista (maksimiarvot, arvojen paukkuessa osien vaihtoa suositellaan)
Kannen tiivistepinnan kierous: 0,05mm
Männäntapin halkaisija: 11,980mm
Männäntapin reijän halkaisija männässä: 12,030mm
Sylinterin ja männän välys: 0,120mm
Männänrenkaiden katoskohdan välys: 0,75mm
Vaihteensiirtohaarukan ja rattaassa olevan loven välys: 0,5mm
Kytkinlevyn paksuus: 2,6mm (normaalisti 2,9mm-3,1mm)
Kytkinjousten pituus (puristamattomana): 33,7mm
Sähköt
Ensiöpuolan vastusarvo: 90-140ohm
Valopuolan vastusarvo: 0-1ohm
Runko
S1 Paiolin keulan stefa: 28x38x7
S1 Paiolin yläliukuputken paksuus: 28mm
S1 Paiolin öljymäärä: 1,2dl +- 0,2dl
Renkaanlaakerit: 6201 2RS
S1 takaiskunvaimentimen pituus ja reikien halkaisijat: 280mm, 12mm
Huono käynnistyvyys/ei käynnisty ollenkaan (Kirjoittanut: MSJD)
Jos suzukisi käynnistyy huonosti, ensin kannattaa putsata kaasari ja tulppa. Samalla kannattaa tarkastaa kipinä, eli tulppa irti sylinterin kannesta ja tulpanhattu kiinni. Sitten tulppa kiinni sylinterin kylkeen ja polkaise. Jos kipinää ei tule tai se on heikko, kannattaa ensin vaihtaa uusi tulppa. Jos senkään jälkeen ei tule kipinää tai se on heikko tarkista magneetolta sytytyspuolalle menevä johto ja sytytys puolalta tulpalle menevä johto. Ellei siinä ole mitään rikki, mittaa tuleeko virtaa sytytyspuolalle. Ellei virtaa ei tule ensiöpuola on rikki. Uusi maksaa n.15€. Jos tämän vaihdonkaan jälkeen ei tule virtaa sytytyspuolalle, on magneetto rikki ja se on sitten kallis. Jos virtaa tulee kuitenkin tulee, mutta kipinää ei on vika sytytyspuolassa tai tulpanjohdossa. Uusi sytytyspuola maksaa n.30€ ja siinä tulee tulpanjohto mukaan.
Mikäli mopossasi tulee kirkas kipinä, vika on luultavasti bensapuolella (ellei sylinterisi ole tosi väljä, jonka voit testata niin, että kaadat bensaa tulpan reijästä, jos ei lähde käyntiin sylinterisi on väljä). Ensin otat kaasuttimesta bensaletkun irti ja käännät hanan auki. Nyt bensaa pitäisi valua nopeasti letkusta, ellei valu joko bensaletku/mahdollinen bensansuodatin on tukossa tai bensahanasi on rikki. Yksi syy voi olla runsaassa imuvuodossa, kuten viottuneessa kaasuttimen, sylinterin tai läppäventtiilin tiivisteessä. Jos mopossa on Power+ sylinteri, tärkeää on muistaa tukkia sylinterin imulaipan kyljessä oleva messinginvärinen nippa, se imee muuten siitä ilmaa runsaasti. Jos moposi ei vieläkään lähde käyntiin putsaa ilmansuodatin ja tarkasta, ettei kaasuttimessa ole mikään rikki.
Etuhaarukan stefojen vaihto (Kirjoittanut: MSJD)
Ensiksi löystytä eturengasta. Sitten nostat moposi tunkin päälle ja otat eturenkaan pois. Seuraavaksi etuhaarukasta pitää valuttaa öljyt ulos. Se tehdään avaamalla keulan pohjassa oleva kuusiokolo ruuvi (ei keskellä oleva). Kun öljyt on valutettu, otetaan pölysuojat ja niiden pidikkeet pois. Nyt otetaan etuhaarukan alempi osa irti irrottamalla pohjasta keskimmäiset ruuvit. Seuraavaksi vaan vedät ne pois liukuputkilta.
Nyt kuivaat liukuputket kaikesta öljystä, ettei stefat ala vuotamaan heti uudelleen. Nyt näet stefojen päällä metallisen rinkulan (lukkosokan). Se pitää stefat paikallaan. Otat sen ja stefat pois, mutta varo naarmuttamasta sisäpintaa. Nyt laitat uudet stefat (koko on 28 * 38 * 7mm) paikalleen ja sokat stefojen päälle. Kasaa nyt keula päinvastaisessa järjestyksessä, kuin irroitettaessa. Enään puuttuu uudet öljyt keulasta. Liukuputkien yläpäässä on 12mm kannalla olevat muoviset kuusiokoloruuvit. Irrota ne ja kaada sinne 1,3dl 10w iskariöljyä.
Etkö löytänyt tallista 12mm kuusiokoloavainta? Etsi tallistasi ns. japanilainen M8 pultti jossa on 12mm kanta. Väännä korkki sen ja putkipihtien avulla irti. 12mm kuusiokoloavaimia saa isommista rautakaupoista ja tavarataloista.
S1 ja sen vaihtoehtoiset osat
Etupää
Heikohkon keulan ja sitäkin huonomman etujarrun takia, Sykeröihin on usein tapana vaihtaa koko etupää ajettavuuden parantamiseksi. Yksi suosituimpia vaihtoehtoisia etupäitä on Helkama AX:n keula, samoin Tunturi Tiger Aquan.
Helkama AX:n etupää menee suht bolt-onina. Vaihdettaessa kaikki vannetta ja akselia myöden, ainoaksi säätämiseksi jää keulan laakerointi. Jos jättää AXun mittarinpyörittäjän paikoilleen akseliin, pääsee helpommalla, mutta vaihtoehtoinen tapa on vaihtaa mittarinpyörittäjän tilalle holkki. Pelkkä pyörittäjän irroittaminen ei kuitenkaan riitä, se vaatii aina väliin holkin. AX:n keulalla keulassa ilmenee klappia, joka tuntuu ikävältä jarrutteluissa ja ronskimmassa ajelussa. S1:n omia keulan laakereita käyttäessä, klappi jää suht pieneksi, verrattuna AX:n laakereihin. Ajan kanssa tosin T-palan ylempi kartionmallinen ruuvattava laakeripesä löystyy, jolloin klappia taas palautuu. Sitä, sekä ylempää T-palaa jos aika-ajoin kiristelee, keulan klappi pysyy kohtuullisissa lukemissa.
Takahaarukka
Yhtenä suosittuna muutoksena on vaihtaa Helkama AX:n takahaarukka ja takavanne. AX:n takahaarukka ei mene bolt-onina, vaan sitä täytyy muokata suht rankalla kädellä. Haarukan emäputkea joutuu kaventamaan runsaasti, sillä se ei mahdu S1:n runkoon. Sykerön rungossa haarukan kiinnityskohdan leveys on 150mm (joka tosin voi vaihdella, rippuen rungon vääntymisistä), joten sen mukaan haarukkaa täytyy kavennella. Haarukan kavennuksen jälkeen AX:n takavanne menee suhtkoht bolt-onina. Ketjulinija olisi suositeltavaa säätää oikeaksi, eli holkittaa vanne uudelleen, jotta ketjulinija olisi täysin suora. Jarrutanko täytyy myös tehdä uusiksi, tai muokkailla entisestä.
Linkkejä:
Suzuki S1 alkuperäinen käyttö-/huoltokirja (MIRROR) (Alunperin *tästä* osoitteesta)
Suzuki S1 - Artikkeli Motot.netin tietopankissa
Suzuki PV:n alkuperäinen korjaamokäsikirja S1:ssä ja PV:ssä on identtinen moottori, joten tuosta on huimasti apua koneremonttiin!
Runsaasti solifertietoutta, sisältää paljon vanhoja mainoksia, lehtileikkeitä, varaosakirjoja (=räjäytyskuvia) jne. Kannattaa tsekkailla läpi!
Suzuki S1 sähkökaavio (MIRROR) (Alunperin *tästä* osoitteesta)
PV:n moottorin virityssylinterit - artikkeli tietopankissa
Edellinen topic luettavissa täällä.
Syy: Takarenkaan koko korjattu, lisätty serviceman