Tietopankki:Derbi Senda kuristusten poisto
CDI-puola
Vuodesta 2005 lähtien X-race:ssa ja X-treme:ssä on vakiona rajoitettu CDI-puola,joka rajoittaa kierrokset 9400 rpm/min.Tähän päivään mennessä ei ole vielä keksitty tapaa ohittaa täydellisesti rajoitinta,jolloin rajoitetun CDI-puolan tilalle pitää ostaa rajoittamaton esim.tässä olisi yksi vaihtoehto.
Suuttimet
Vuoden 97-03 Sendoissa vakiosuutin on kokoa 53, 04 ja uudemmissa Xtremeissä ja X-Raceissa 63. 17,5mm kaasuttimen omaavissa DRD Proissa ja 06 ja tuoreemmissa DRD Racingeissa ja DRD Racing Limited Editioneissa vakiosuutin on kokoa 68. Vakiosuuttimet ovat mopoihin aivan liian pienet, jonka takia joskus jälleenmyyjät vaihtavat suuremmat tilalle. Alkuperäiset suuttimet on nähtävissä Derbin sivuilta ladattavista mallikohtaisista varaosakirjoista. Vakiosuuttimella mopo vääntää ja käynnistyy huonosti, reagoi kaasuun järjettömästi ja ylikuumenee nopeasti. Alla siis kutakuinkin oikeaa suuntaa antavia suutinkokoja kesäksi yleisimmille mopon kokoonpanoille:
Kuristetut
Hukkaputkellinen (04->) Xtreme, X-Race, DRD Devil, DRD Edition: 70
Holkkikuristeiset 04-05 DRD Racingit, DRD Racing Limited Editionit, Black Editionit ja Black Devilit: 65
Pillialkukäyrällä varustettu 00-03 Senda, Xtreme ja DRD, sekä holkilla kuristettu 03 Racer: 65
97-99 holkkikuristeiset Sendat, joissa imukaulan halkaisija on pienempi kuin kaasuttimen: 60
Holkilla, hukkaputkella ja kaasuttimen imupuolen reikälevyllä 17,5mm kaasuttimessa varustetut 06-> DRD Prot ja DRD Racingit sekä 07 DRD Racing Limited Editionit: 75
Kuristamattomat
17,5mm kaasuttimella varustettuun Sendaan, josta on holkki poistettu, sopiva suutin löytyy 80 läheltä. Holkin ja hukkaputken poiston jälkeen suuttimeksi 85. Kaasuttimen reikälevyn poiston jälkeen 5 numeroa entistä suurempi suutin.
00 ja uudempiin 14mm PHVA:lla varustettuihin kuristamattomiin Sendoihin sopiva suutin löytyy läheltä kokoa 75.
Pienellä imukaulalla varustettuun holkittomaan 97-99 Sendaan suutin läheltä kokoa 65. Kuristamattomalla kaulalla sopiva löytyy 00 ja uudempien tapaan läheltä kokoa 75.
Tehoputket
Vapaasti virtaava 14mm kaasutin: 75
Vapaasti virtaava 17,5mm kaasutin: 90
Kuristetulla kaulalla varustettu 14mm kaasutin: 65
Alla esimerkki Throwerille huippunopeushakuisten välitysten laskemisesta '04 Senda R Xtremelle:
Vanne on 18" ja siihen on lisättävä renkaan korkeus. Vakiokumin koko on 110/80-18 eli korkeus on 80% 110mm:stä, mikä on 88mm. Se löytyy vanteen molemmilta puolilta, eli renkaan osuus on 176mm. 18" on 450mm, koska yksi tuuma on noin 25mm. Nämä sitten lasketaan yhteen ja kerrotaan piillä niin saadaan ulkokehä: (176+450)*3,14=1966
Vakio toisiovälitys eli moottorin ulkopuolella olvien rattaiden välinen suhde 04 R Xtremessä on 12/65. Suhdeluku saadaan kun jaetaan luku 12 luvulla 65: 12/65=0,1846
Ensiövälitys eli valitun vaihteen rattaiden välinen suhde on Rabasassa kuutosvaihteella 23/22, joka on 1,04545
Moottorin kierroksiksi kannattaa ottaa tässä tapauksessa se, jossa tehopiikki loppuu. Throwerissa paras tehoalue loppuu 10500 kierrokseen minuutissa
Lopuksi kaikki pitää jakaa luvulla 60000, jotta käyttämistämme yksiköistä saataisiin kilometreja tunnissa.
Lopullinen lasku siis menee näin: 1966 * 0,1846 * 1,04545 * 10500 / 60000
Tulokseksi saadaan päälle 66km/h. Tarkemmilla lukemilla saadaan tarkempi tulos. Renkaan profiilissakaan ei ole otettu kulutuspintaa huomioon, mutta yleensä rengas kulkee hieman kasassa, joka kompensoi sitä hyvin. Tuloksesta voimme päätellä, että vakiovälitykset ovat liian lyhyet huippunopeushakuiseen ajoon. Seuraavaksi sama lasku 14/53-välityksillä:
1966 * 0,2642 * 1,04545 * 10500 / 60000 = ~95km/h
Tästä voimme olettaa, että välitykset ovat liian pitkät, koska pelkällä tehoputkella meno hyytyy jo 80:n jälkeen normaalissa ajoasennossa. Tällä tavoin haettuna voidaan etukäteen jo hieman laskeskella minkälaiset välitykset kannattaa mopolleen ostaa. Tässä tapauksessa 14/60-välitykset olisivat optimaalisimmat hyvälle suorituskyvylle ja mukavalle ajolle, koska niillä tehopiikki loppuu 6. vaihteella ~84km/h nopeudessa
Toinen nopeuden laskukaava(Cållen laittama kaava):
Kierrokset minuutissa * Ensiövedonvalitys * vaihteenvälitys * ratastus * renkaan piiri (metreinä) * 60(muutetaan yksikköön m/h) / 1000 (muunnetaan yksikköön km/h)
Esim derbi 6 vaihteella rajoitettua cdi:tä vastaan renkaalla 17*130/70 12/65 väleillä
9400 * 21/78 * 23/22 * 12/65 * 1,93 *60 /1000
=56,56
Vanha viestiketju luettavissa täällä.