Ghostly.K kirjoitti:Et varmaan autoa ole ikinä käynyt katsastattamassa? Ei sielläkään sitä lakikirjaa niin pilkuntarkasti noudateta...
Se nyt on ihan eriasia, autossa esim. ei voi olla vilkut liian lähellä toisia...Aika harvoin olen kuullut että et saa leimaa kun melu on liian kova. Tai autosta viety kilvet melun takia.....
Sandeels kirjoitti:Noniin sanottakoon, että itse olen tuota määräaikaiskatsastusta vastaan, mutta VAIN koska tykkään ajaa enskoja ja smotoja ja harmikseni ne ovat papereissa luokkaa 6-15kw, jotta menevät päästö- ja melurajoista läpi. Tämä tarkoittaisi sitä, että pitäisi kerran vuodessa jonottaa törkeän kauan konttorille ja kuristaa täysitehoinen vehje noin pieniin kilowatteihin, joissa sitä ei ole tarkoitettu käytettäväksi (esim KTM ei suosittele mitään KISApyöriään jotka saa kilpiin edes käynnistettäväksi kuristettuna), joka saattaisi pahimillaan katsastusmiehen käsissä johtaa konevaurioon jos kuristettuna vingutetaan jne. Itsestäni sen verran että nyt vielä tuommoisella kauhealla rääkyvällä piikkisella kotarilla ajelen (kohta isompaa samanlaista alle), mutta yksikään poliisi, saati normaali kansalainen ei ole valittanut mistään paitsi hieman kovista äänistä yöaikaan (villat olivat silloin palaneet). Aina ovat olleet kaikki hallintalaitteet ja renkaat kunnossa, jokaikinen vilkku ja valo ja töötti toimii! Tarkistan pyörän läpikotaisin joka päivä ennen ensimmäistä ajoonlähtöä ja illalla kun pistän pyörän talliin. Jos jokainen mopoilija/motoristi tekisi kyseiset toimenpiteet säännöllisesti eikä vain toteaisi valojen toimimattomuudesta "korjaan kun jaksan ehkä vuoden sisään", ei määräaikaiskatsastuksia välttämättä tarvitsisi, mutta toisaalta en näe siinä mitään muuta haittaa kun tuon että smotot järjestään laittomia pyöriä vaikka kaikki valot yms toimisivatkin ja katsastuspakon takia tämän mahtavan pyöräluokan joutuisi ehkäpä jopa sivuuttamaan.
Asiaa, mutta se on niin helppo ajatella näin. Siis teoriassa se toimii mutta toisilla käytännässä ei, itse olen päässyt vierestä katsomaan kun laimin lyödään näitä pieniä asioita, kun ei vain kiinnosta. No se riksi pitää ottaa kun menee leimalle kuristettun pyörän kanssa.....
Ja tää tulee karsimaan kaikki ilman kuristuksia olevat pyörät, siis ne jolla ei ole rahaa, paikkaa, laittaa, laitatuttaa kuritstetuksi katsastuksen ajaksi......
Päästöjä voisi kokeilla ihan muuten vain.