Endo94 kirjoitti:Shape kirjoitti:Endo94 kirjoitti:Mielestäni tuo rakenteellisten sallittujen nopeuksien puhe on täyttä paskaa. Mopot (Yamaha,Derbit yms. saman konsernin uusendurot, ja muut vastaavat) menevät jo tehdas asetuksiltaan 65-85 väliltä
Älä viitsi itse puhua paskaa, tehtaalta tullessa ne mopot menee 45 km/h. Nim. on tullut kasattua muutama tehtaalta tullut mopo. Mitään kuristuksia niihin ei Suomessa laiteta..
Ai että minä puhun paskaa:D? Oletko ikinä käynyt ulkomailla? Itse olin espanjassa ja lähes jokainen mopo pysyi vähintään / meni 60 aluella ohitse. Sinä olet varmaan kasannu ginqunlongling mopoja, nehän hyytävät suorallakin
Ihan Derbin uusenskoja kasaan... Ja tiedoksesi, että Espanjassa mopot saavat kulkea vain 45 km/h. Se, että siellä löytyy yli tuon kulkevia, niin ei tarkoita sitä, että 1) se olisi sallittua kyseisessä maassa ja 2) ne mopot olisivat samassa kunnossa mitä tehtaalta tulessa.
Shape kirjoitti:EU-laissa maksiminopeus on määritelty 45 km/h. Lisäksi ainakin Euroopassa valmistetut mopot ovat pääsääntöisesti kuristettuja jo tehtaalla.
The drivers license category for mopeds across the E.U. now is the AM driver's license. This license is for scooters and mopeds with no more than 50 cc (3.1 cu in), and a maximum speed of 45 km/h (28 mph). E.U. member countries that have not fully implemented the E.U. directive that refers to the moped and other drivers license categories must do so in the next few years, 2013 at the latest. Many member states have already done so.
The "E.U. moped", scooter, moped, or any other type of vehicle that fits into this category, two, three or four wheels, a maximum speed of 45 km/h (28 mph) and obligatory license plate as proof of insurance. Many E.U. countries only require special insurer issued plates, not state issued plates.
Lähde:
http://tinyurl.com/c8r6hh3Se, että jossaikin maissa mopoilla vedetään 80 km/h poliisien valvonnan ollessa hyvin heikkoa, ei tarkoita että siinä maassa olisi sallittua vetää yli 45 km/h.
viewtopic.php?f=19&t=82181&start=885#p4034649Endo94 kirjoitti:Ollaanko puhuttu pelkästää Derbistä? Halvimmissa Derbeissä on kyllä yksmäntäisiä puristimia, mutta mm. samaan runkoon kasattu Aprilia SX50 ja sanotaan nyt esimerkiksi vm. 07, on isolla levyllä ja tehokkaalla puristimella varustettu palkkirunkoinen. Ja monessa Derbissä näyttää olevan tuplalevy keuloja yms. Ja todellakaan jokainen ei mene tuota 80 tehdas setupeilla,ja sanoinhan selvästikkin että 65-85? Hyvänä esimerkkinä on HM Derapage, ymmärtääkseni kasattu muiden valmistajien laadukkaista osista ja muutenkin selvästi panostetumpi mopo joka menee kuristamattomana tuon 90. Alustalla ei ole mitään tekemistä nopeuden kanssa, ja jarrutuksissakin hyvin häviävä osa tuo _alusta_. Tuskin sulla menee pumput pohjaan jos keulasi ei ole vuotanut nesteitä ulos? Vaikka endoaisin omallani, ei pumput ole pohjassa. Kuinka monta kertaa olet joutunut lyömään vaikkapa 90 vauhista jarrut lähes tulkoon lukkoon? Normaalisti jarrutetaan käytännössä puolella jarruteholla. Eriasia on, onko palat ja renkaat kunnossa, mikä vaikuttaa jarrutusmatkaan. Ja tuo vielä: ''Yksinkertaisesti, mopon iskunvaimennuksen teho/jäykkyys/palautus eivät riitä vaimentamaan iskuja'' Mitä helvettiä tuolla meinaat? Painatatko Derbilläsi metsässä 80? Ja jos hiemankaan olet perehtynyt asiaan, monikin jos rupeaa virittämään moponsa menemään yli 100km/h, panostavat myös jarruihin, hommaamalla juurikin esim. Derbiinsä parhaimman Marzocchin keulan tuplalevyilla yms. vaihtamalla isomman jarrulevyn ja satulan vaikkapa eteen.
Noihin mopon rakenteellisiin ominaisuuksiin, niin kyllä joidenkin mopojen kohdalla jarrujen yms. puolesta 70-80 km/h nopeudet olisivat ehkä mahdollisia. Mutta nää 15-kesäset ei ole todellakaan sovellu ajamaan näitä yli 60 km/h kulkevia menopelejä tuonne tieliikenteeseen nollakokemuksella, jos mopokoulua ei lasketa huomioon. Sen takia on tuo nopeusraja asetettu mopoille. Endo94, se paranneltu mopo ei korvaa kuskin puutteita.
Parisen vuotta sitten pääsi mopon rattiin pelkällä teoriakokeella, joka sitten todettiin riittämättömäksi ja otettiin teoria- ja ajo-opetus käyttöön. Tämä uudistunut ajokoulutus ei kuitenkaan tarkoita, että nyt mopolla voi vetää entistä kovempaa, ehei.
Endo94 kirjoitti:Alustalla ei ole mitään tekemistä nopeuden kanssa
Oletko harrastanut ratapyöräilyä? Väitteesi ei pidä todellakaan paikkaansa. Tiessä on aina epätasaisuuksia ja jousituksen tarkoituksena on myös pitää rengas mahdollisimman tiukasti tiessä kiinni. Iskuvaimentimen hitaan ja nopean puristusvaimennuksen ja paluuvaimennuksen säädöt vaikuttavat huomattavasti tähän. On pikkasen eri asia, onko ne säädetty 45 km/h vauhtiin vai 100 vauhtiin. Entä sitten kun tiestä löytyy yllättävä töyssä tai kuoppa kesken mutkaa? Ja se, että jos jotkut vaihtavat paremmat pumput ja iskarit, niin se ei tarkoita, että kaikki vaihtavat.
Endo94 kirjoitti:Ollaanko puhuttu pelkästää Derbistä? Halvimmissa Derbeissä on kyllä yksmäntäisiä puritimia, mutta mm. saman runkoon kasattu Aprilia SX50 ja sanotaan nyt esimerkiksi vm. 07, on isolla levyllä ja tehokkaalla puristimella varustettu palkkirunkoinen.
Jos joku mopo olisikin hyvin varustettu, niin ei se tarkoita, että mopoilla voisi yleisesti ajaa lujempaa, sillä mopojen joukossa on myös näitä romuja, joille paras paikka olisi paalain.
Endo94 kirjoitti:Kuinka monta kertaa olet joutunut lyömään vaikkapa 90 vauhista jarrut lähes tulkoon lukkoon? Normaalisti jarrutetaan käytännössä puolella jarruteholla.
Ihan sama jarrutatko normaalisti vaikka 10 prosentilla kapasiteetista, mutta sitten kun tulee tosipaikka, niin tarvitaan se 100% jarrutusteho. Siinä vaiheessa mitataan aikaa kolarin ja läheltä piti -tilanteen välillä.
Endo94 kirjoitti:Vai että rauhottua? Kukaan ei ole suuttunu, mut lähinnä tää ihmisten itsevarmuus puskee hyvin esii tääl Motot.netin palstoilla. Ja en mä riitaa haasta, mielipide asioita ja monessaki kohtaa faktaa. Ja toistaseks.
EU-alueella ei ole kylläkään tuo 45km/h joka maassa. Missähän espanjassa vai italiassa, en nyt muista, oli tuo 65km/h nopein rakenteeellinen sallittu nopeus, jonka mopo omasi kuristamattomana. Fiksua sinänsä, mopot ei tukkeudu karstalla, vaan käy jo tehdasasetuksilla ns. täysillä, jolloin toimivuus on sujuvaa ja varmaa. Moni kaverini on ajanut kuristuksilla, ja mäntähän on vaihdettava jo tuossa 10tkm korvilla. Itselläni oli aikanaan toisin. Kuristamaton Aprilia Sx (palkkirunkoinen) ja lähes 16tkm kesti mäntä. Oikeastaan siinäkin kohtaa männänrenkaat kaipasivat vaihtoa. Ei naarmun naarmua eikä karstapaskaa putket täynnä. Fakta on pöydässä, eriasia osaako sitä lukea saati ymmärtää?
Onko tää nyt mielipide vai fakta? Toki olisi hyvä faktan tapauksessa osoittaa sen paikkaansa pitävyys, eikä kirjoittaa pelkällä mutu-linjalla.
Hattua saa nostaa poliiseille, kun jaksavat ratsata näitä isin pikkuperkeleitä virimopon sarvista.