Avetaan nyt sitten itsekkin suu.
Sanoin aiemmin jossain toisessa topikissa, että mopot saa mennä Espanjassa ja muualla laillisesti päälle 65 kilometrin tuntivauhtia. Minun kuitenkin osoitettiin olevan väärässä. Nyt siis tiedän, että Euroopassa ne menevät saman verran kuin Suomessakin.
Mutta, jos 45 km/h vauhti ei kelpaa jollekin tyypille jossain Euroopan maista, niin antakoon virittää mopoansa. Suomessa, kun nämä kulkevat edelleen sen 45 km/h
laillisina, niin moni mopoilija päätyy virittämään mopoansa.
Muistakaa tässä kohtaa sanonta: '' Ken leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön. Ainakin siihen 65 km/h pintaan, ettei tulisi veroja. Näin tekee moni muu myös muualla Euroopassa, mutta lainsäädäntö todennäköisesti poikkeaa Suomen lainsäädännöistä, kuten myös poliisien toimintakin. Suomessa poliisit ovat kiinnittäneet viime aikoina paljon huomiota 2-pyöräisiin, ja niiden liikenneturvallisuuteen, mutta miksi niin paljon? On valitettavaa, että mopoilla tapahtuu vakavia kolareita, mutta uskon mopokorttiuudistuksen vaikuttavan huomattavasti tähän ongelmaan.
Mutta omasta ja varmasti monen muunkin mielestä poliiseiden kannattaisi keskittää toimintaa ennemmin ihmisten katoamisiin, rattijuoppoihin, raiskauksiin ja lisääntyvän huumeidenkäyttöön- ja kaupitteluun. Uutisissa pyörii välillä poliisien resurssien leikkauksista ja yksiköiden vähentämisestä jne. Niin onhan se nyt sinänsä huvittavaa, kun poliisit vaan lisäävät mopoilijoiden syynäämistä.
Muualla Euroopassa poliisit ovat kokonaisvaltaisempia toimintansa suhteen kuin suomalaiset poliisit. Toki niitä yksilöitä löytyy poliiseista, ketkä eivät viitsi/halua tarkkailla mopoja niin paljon, mutta puhunkin nyt yleisellä tasolla. Otetaan esimerkiksi Itävalta ja Saksa, joissa olin tätini kanssa vuosi takaperin. Näin siellä mopopoikia eräällä parkkipaikalla ja menin tätini, joka asuu Itävallassa eli osaa Saksan kieltä, kanssa kysymään heiltä poliisien käyttäytymisestä heitä kohtaan ja samalla kysyin, mitä poliisit sanovat virityksistä. No vastaushan sieltä tuli, että poliisit eivät kiinnitä juurikaan huomiota mopoilijoihin ja mopojen virityksiin,
kunhan ajotyyli ei poikkea normaalista. Kahdella näistä mopoilijoista oli asennettu isompi sylinteri ja muitakin virityksiä oli tehty. Muut olivat tyhjentäneet pakoputkensa mopoistaan ja vaihtaneet pääsuutinta isommaksi. He olivat tuolloin muistaakseni melkein 18 vuotta, eikä heitä oltu kuin kerran pysäytetty. Tuolloinkin kuulemma pelkästään puhallutukseen. Kaverit heittivät ilmaan myös osaksi viisaan lauseen : '' Parkkipaikat ovat temppuilua ja pelleilyä varten, kunhan sielläkään ei ole vaaraksi muille ''.
Olisihan se hienoa jos Suomessa kaikilta mopoilijoilta saataisiin kitkettyä se liikenteessä pelleily. Tätä kautta myös poliisit voisivat jättää mopoilijat rauhaan, kunhan ajaisimme liikenteessä kiltisti ilman pelleilyä...
Ehkä sekin aika vielä koittaa, että Suomessa mopojen viritys sallitaan
tai ainakin lievennetään rangaistuksia siitä. Kaukainen ajatus jollei mopoilijoiden ajotyyli rupea muuttumaan.
Poliisit tekevät vain työtään loppujen lopuksi, ja kun me kirotaan heitä mopoilijoiden syynäämisestä, niin silloin voisi jokainen ketä siellä liikenteessä pelleilee tms. katsoa peiliin... Ihan oikeasti. Perimmiltään syy, miksi poliisit meitä niin tarkasti valvoo, on meissä mopoilijoissa. Eli mitäpä sitä oikeasti poliiseja haukkumaan... Itse ymmärsin tämän asian vasta vähän aikaa sitten ja minä ainakin aion olla poliiseille rehellinen ja mukava, niinkuin olen tähän mennessä kokajan ollutkin. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan, eli kyllä ne poliisitkin mukavia ovat kunhan niille käyttäytyy asiallisesti.
Terv. Poliisien kaveri
Järtsi