Vain idiootti voi väittää, että enduro/smoto
Ei tarvitse sitten ottaa näitä KTM:n SMT:n tapaisia pyöriä mukaan, koska niistä on ERIKSEEN se T-malli, joka sopii matka-ajoon. on paras matka-ajoon. Istut pystyssä ja olet 80km/h vauhdista eteenpäin tuulen riepoteltavissa, ajele siinä sitten "mukavuuden vuoksi laitetuilla" raisereilla 100km yhtäsoittoa siinä hartialukossa
.
Itse olen kokeillut matka-ajossa kyykkyä, smotoa ja väliin sijoittuvaa omaa pyörääni. Täysin rehellisesti voin silti sanoa, että jos noista kolmesta pitäisi valita pyörä, jolla ajaisin Hangosta Utsjoelle ottaisin kyykyn
paljon mielummin kuin oman mopon. Sen ilmanvastuksen rasittavuuden ymmärtää vasta kun olet sitten koko päivän ajanut, mikään 50km lenkki ei kerro vielä mitään. Illalla Erno-Endurokuskilla ovat hartiat kipeät ja kädet puuduksissa kyydissä "roikkumisen" seurauksena. Kimi-Kyykkykuski taas ei ole sen kummemmin rasittunut, mitä nyt ehkä lonkka vähäsen jumissa, mutta nopeasti pienellä liikunnalla sekin hoituu.
Tälläisiä eroja huomasin omalla reissulla, tosin itse olin ainoa ei-kyykky-kuski. Jos kyykyssä ajoasennon saa jotenkin luontevaksi ja polvikulma ei ole 180 astetta niin matka taittuu erittäin rennosti. Tuuli ei vaikuta niin paljoa kovemmassa vauhdissa ja jos se ajoasento on lantio-jalka akselilla sopiva niin eivät nekään puudu. Ei ole pakko uskoa, mutta enemmän katetta=mukavampi matka-ajossa, jos ette usko niin katsokaa minkä mallisia ovat tämän päivän matkapyörät.
Mitä tulee kaupunkiajoon niin silloin kyykky ei ole yhtä notkea, mutta empä sitten tiedä kuka jaksaa todella siinä keskustassa ajella koko ajan? Itse ainakin sitä vältän, mopot kylläkin pörräävät tuolla torin nurkilla. Kyykky ei sovi keulimiseen ja suditteluun? Jaa-a, voi se keuliminen hankalampaa olla, mutta kummasti tahtovat suurin osa stunttipyöristäkin olla alunperin kyykkyjä... Sudittelu ei onnistu? Tarviiko tätä edes kommentoida?
Saatte vapaasti olla mitä mieltä haluatte, minä en välitä, mutta älkää nyt sentään menkö tyhmyyksiä huutelemaan. Voisinhan minäkin tästä repäistä, että on muuten ihan helvetin hyvä tuollainen nakupyörä enskapolulla. Minkähänlainen sota siitä tulisi?