Naikhouu kirjoitti:Kävin tossa Turussa ajelemassa ja sieltähän löytyy monta tietä jotka ovat ns. kaksikaistainen mutta ei ole kaistoja erottavaa viivaa. Onko nämä nyt kaksikaistaisia vai yksikaistaisia? Olis kohta inssi ja nämä ärsyttävät.
Joo, turku on oikein näiden kaksikaistaisten ja leveäkaistaisten teiden luvattu maa.
Yksiselitteisesti aina kun kaksi autoa mahtuu ajamaan rinnakkain on kaksi kaistaa. Erikoisia tilanteita tulee turussa kun 2 kaistaa yhtäkkiä kapeneekin yhdeksi kaistaksi. Liikennesääntöjen mukaanhan oikea kaista aina jatkaa, jollei toisin ole kaistamaalauksin yms. osoitettu. Tämä tilanne silloin kun kaista kapenee liikenteenjakalla tai katukiveyksellä, oikea kaista jatkaa, vasemmalta kaistalta pitäisi vaihtaa oikealle jos suoraan haluaa jatkaa (katsokaa kuinka moni näin tekee liikenteessä...). Eri tilanne on silloin jos oikealle kaistalle on tien reunaan pysäköity autoja, silloin tulkitaan oikean kaistan olevan tukossa pysäköidyistä autoista eikä se siten "jatka".
Risteyksissä myös huomiota turussa, koska useat risteykset levenevät risteysalueella kahdeksi kaistaksi. Sama sääntö pätee, oikea kaista jatkaa jollei muutoin ole osoitettu. Toki vasemmaltakin kaistalta voi jatkaa jollei sitä ole pois suljettu kaistamerkinnöin. Tällöin tulee huomioida onko oikealta kaistalta joku jatkamassa jo suoraan, jos on tulee hänet päästää ensin, paitsi jos risteyksen jälkeenkin jatkuu kaksi kaistaa, silloinhan molemmat voivat jatkaa suoraan samanaikaisesti.
Nyrkkisääntönä voidaan kyseisiin risteyksiin pitää sitä että ensimmäinen risteyksessä tekee ratkaisunsa ja muut ryhmittyvät sen mukaan. Ryhmityt vasemmalle kaistalle käännöstä varten -> suoraan menevät ryhmittyvät oikealle. Ryhmityt oikeaan laitaan oikealle käännöstä varten -> suoraan menevät ryhmittyvät vasemmalle jne.
Sekavia risteyksiä yrittää edes selittää, voisi kaupunki käydä ostamassa vähän maalia ja maalata kaistamerkinnät.