Poliisilaki:
Poliisimies on ilman eri määräystä velvollinen ryhtymään kiireellisiin toimiin koko maassa myös toimialueensa ulkopuolella ja vapaa-aikanaan, jos se on välttämätöntä vakavan rikoksen estämiseksi, tällaista rikosta koskevan tutkinnan aloittamiseksi tai yleistä järjestystä ja turvallisuutta uhkaavan vakavan vaaran torjumiseksi taikka milloin se näihin rinnastettavan muun erityisen syyn vuoksi on tarpeen.
Poliisimiehen on virassa ja yksityiselämässään käyttäydyttävä siten, ettei hänen käyttäytymisensä ole omiaan vaarantamaan luottamusta poliisille kuuluvien tehtävien asianmukaiseen hoitoon. Arvioitaessa poliisimiehen käyttäytymistä otetaan huomioon myös hänen asemansa ja tehtävänsä poliisihallinnossa.
Näin sanoo poliisilaki asiasta, mutta miten sitten käytännössä?
Kun puhutaan liikennerikkomuksista niin ei poliisilla virka-ajan ulkopuolella juuri ole mitään painoarvoa. Lähinnä soittaa hätäkeskukseen ja pyytää paikalle virka-pukuinen partio, eikä itse ruveta asiaa selvittelemään. Ensinnäkin itse en ainakaan liikenteessä pysähtyisi jos joku rupeisi minulle viittelöimään tai vilkuttelemaan valoja tai kiilaamaan tiensivuun, mistä sitä tietää minkälainen hullu siellä on ratissa? Vähemmästäkin tuntee henkensä uhatuksi, ajelisin vain pikimmiten pois tilanteesta.
Toisekseen en antaisi tälle selvästi virka-ajan ulkopuolella olevalle henkilölle minkäänlaisia asiakirjoja siittä kuka olen tai millä liikun tai mitään muutakaan. Mikään ei siihen velvoita. Toivottaa vaan hyvät illan jatkot ja jatkaa matkaa, jos tilanne yltyy niin soittaa sitten vaikka itse poliisit paikalle. Mieluiten vaikka videokuvaa koko tilanteen niin ei tule sitten ristiriitaisia lausuntoja.