laazeri kirjoitti:Kyllähän se pyörä vaan nopeammin pysähtyy mikäli ei ihan ajotaidoton kuski roiku tangossa. Pystyyhän sen jo ihan maalaisjärjellä ajattelemaan kun pyörä painaa sen 100kg ja vähän päälle kun jokin perus auto päälle tonnin. Molemmilla vauhtia 80 ja kummatkin tekee äkkijarrutuksen hallitusti niin kyllä se pyörä vaan nopeammin pysähtyy.
Ootko ikinä tehny 100km/h:sta äkkijarrutusta autolla? Entä pyörällä?
Autolla onnistuu varmasti nopeampaa, ku ajatteluaikaa on 0,01 sekuntia. Et sä siinä ajassa valitettavasti kerkeä optimoimaan etu- ja takajarrun jarrutussuhdetta samalla tavalla, ku autolla lyödä jarru pohjaan.
Samalla hetkellä siinä on se paniikki ja shokki ku jarruttaa.
Kokemusta autolla oikeassa hätäjarrutustilanteessa (120km/h tai alle). En ois omilla taidoilla onnistunu samanlaiseen varmuuteen moottoripyörällä. (pienenestä asti crossimopo, sitten mopo, kevari ja nyt moottoripyörillä) Tosin pyörällä, jolla itse ajan on ABS-jarrut. Honda Transalp 700.