Kunnossapito: Peseminen, vahaaminen ym. puhdistaminen

Vaihe
Pyörä:
KTM Duke II
Paikkakunta:
Turku
Liittynyt:
13.5.2009 23:41

ViestiKirjoittanut Vaihe » 24.6.2009 19:57

Itse käytän ja suosittelen korrekin vahapesua. Ensin vain huuhdellaan pyörä, sitten hinkataan sienellä vahapesu päälle, samalla irtoaa lika. Lopuksi kaikki huuhdellaan kaikki pois ja pyörä on kuin uusi. Todella nopeaa, vaivatonta ja hyvä lopputulos ilman erillistä vahaa. Silloin tällöin puhdistan moottorin painepesurilla ja putsaan ja kiillotan vanteet.
Ee_tu
Pyörä:
Cagiva Mito '07
Paikkakunta:
Vähäkyrö
Liittynyt:
1.7.2008 15:52

ViestiKirjoittanut Ee_tu » 24.6.2009 20:18

Itse en käytä painepesuria vaan kastelen aluksi pyörän normi letkulla. Sitten pesuaineen kanssa pesen pyörän käsin kauttaaltaan. Aivan joka kerta en vahaa, mutta usein kuitenkin. Pestyä tulee suunnilleen kerran viikossa. Ketjut rasvaan (ja kiristän) aina pesun jälkeen.
Latva
Pyörä:
FZS 600
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
18.8.2007 11:47

ViestiKirjoittanut Latva » 24.6.2009 23:35

samuli91 kirjoitti:Onko kellään mitään vinkkiä miten sais oikeen niiiiiin tiukkaan pinttyneen lika/öljy/pöly seoksen irtoomaan? Mulla kertyy sitä moottoriin, varsinki jäähdytysrivoihin, haarukkaan ja vanteisiinkin. Ei pure painepesu taikka mikään pesuaine :s

Ja joo tosiaan sama homma mullakin pyörän kans: Pesu, kuivaus, vaha..


Ite pesasen moottorin, vanteet, putken yms. osat teollisuusbensalla, kyllä lähtee lika, ja ei ole mitään kallista litkua 3.95€ yhen litran pumppupullo. Motonetistä saa kyseistä litkua nimellä MOTOX Liuotinpesuaine, ite voin ainakin suositella.
Huom! Katteisiin älä mene tuota laittamaan, sillä tuo syö maalit niistä aika äkäseen :) .
Sutkula
Pyörä:
Menneitä: pari PV:tä, Rieju, Kawasaki KMX, nykyään mennään autolla
Paikkakunta:
Siilinjärvi
Liittynyt:
14.5.2008 15:39

ViestiKirjoittanut Sutkula » 24.6.2009 23:47

Pari kertaa kuussa tulee pestyä vaha-shampoolla ja vahaan yleensä joka pesun jälkeen ihan perus turtle wax:illa ja käsittelen kiillotetut pinnat autosolilla ja kyllä plinkaa! ;) 8) ja ketjut rasvaan ja kiristän jos tarvii. joskus tulee pestyä useamminkin riippuu ihan keleistä.
Juppede
Pyörä:
ei olee
Paikkakunta:
Lahti
Liittynyt:
16.6.2005 23:20

ViestiKirjoittanut Juppede » 25.6.2009 1:26

Painepesurilla pesen aina kun on likanen/ pölynen. Liuotinta likasii paikkoihi ja sitte painepesuril minuutin päästä perää. Ketjut mäntysuovalla tiskiharjalla harjaten + painepesuri. Sitte runko, putki ja kaikki muu metallinen crc 556, putsaantuu uuden veroseks heti kun putsaa jollai öljyl. Muoveihin ja kumisii osii silikooni öljyä. Vahaa en käytä, kun muovit maalaamattomat.
hondakuzki
Pyörä:
PC-25 Taistelija.
Paikkakunta:
Käpykylä...
Liittynyt:
28.4.2009 14:00
Kestopinnoite?

ViestiKirjoittanut hondakuzki » 25.6.2009 2:08

Uusimmassa MP maailmassa oli pieni juttu pyörän kestopinnoitteesta. Eli pinnoituksella tarkoitetaan maalipinnan mekaanista käsittelyä. Pinnoitteen pitäisi suojata pintaa hapettumiselta ja UV säteilyltä (ja tietenkin likaantumiselta). Pinnoituksen hinnaksi oli ilmoitettu joku 80 euroa (kai vaihtelee pyörän koosta riippuen) ja pinnoitteen kestoksi monta vuotta.

Onko joku hommannut pyöräänsä tällaisen pinnoitteen? Onko se sen arvoista? Mitkä liikkeet tekevät pinnoituksia?


Itse vahailen/kiilloittelen pyörää noin kerran viikossa, joskus enemmän, joskus vähemmän. Pesen ensin tehopesulla koko pyörän (eri vahvuisella eri osat), sitten kuivaan ja vahaan Hardwaxilla. (ei välttämättä paras, mutta helppo&nopea ratkaisu jos ei löydy parempia aineita tallista)
|auri
Pyörä:
SMR
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
1.10.2005 15:19

ViestiKirjoittanut |auri » 25.6.2009 2:18

Jos pinttyneempää likaa niin suihkin liuottimet pintaan, annan vaikuttaa hetken ja sit tiskiharjalla käyn koko pärrän läpi, sit vedellä liat pois ja vahat päälle.
http://www.motot.net/talli/kayttaja/31720 HUSSEEN OSIA!!
MIKES_
Pyörä:
Kawasaki Z750 -04
Paikkakunta:
Heinola
Liittynyt:
17.2.2008 15:10

ViestiKirjoittanut MIKES_ » 25.6.2009 14:53

Ite pesen aina kun on pölyä ja likaa kertynyt pahemmin pyörän pintaan.
Ensin harjaan pahimmat liat pois harjalla, sitte pesen koko pyörän pesuaineella myös silloin harjaa käyttäen ja lopuksi huuhtelen. Rasvaisiin paikkoihin käytän Würthin Rost Offia, sillä lähtee vanha rasva hyvin pois ketjuista ja sen ympäristöstä. Vahaa en ole koskaan jaksanut vielä käyttää vaikka tallista löytyisi Korrekin jotain vahaa täys pullo. Itse en ole painepesuria koskaan pesemiseen käyttänyt.

Ne jotka pesee painepesurilla niin eikö koneen tiivisteet ja ketjun o-renkaat sitten kärsi siitä, koska näin sanotaan Dt:een ohjekirjassa ja olen myös joistain MP-lehdistä näin lukenut?

Pesemiseen kuluu aikaa yleensä 2h tai vähän enemmänkin, kun tuon harjan kanssa tuhraa, joten voisi tuota painepesurilla pesua myös harkita. :D
Mikkolox
Pyörä:
Ktm exc
Paikkakunta:
Kerava
Liittynyt:
7.3.2008 19:24

ViestiKirjoittanut Mikkolox » 25.6.2009 22:30

Mitäs vahaa ootte käyttäny, tänää kävin honkkaris ei ollu yhtäkään muovipinnoille tarkotettuu vahaa...? OOtteko pistäny vaa autovahaa vai mite?
JL-
Pyörä:
KTM 300 EXC
Paikkakunta:
HML
Liittynyt:
8.10.2006 9:38

ViestiKirjoittanut JL- » 25.6.2009 22:34

Ite en mitenkään erityisesti pyörää hinkkaile, enkä vahaa ikinä. Sillon tällön toki pesen pyörän ja useestikkin jos on tullu ajettua paskalla kelillä. Pölyn takia harvemmin alan pesemään. Ja sillonkin kun pesen niin keskityn enemmän konepuolen pesemiseen kuin katteiden jynssäämiseen, itseäni ei kiinnosta että pyörä on pilkunpäälle laiteltu ja vahattu.
mihko
Pyörä:
SMR 450
Paikkakunta:
kuhmalahti
Liittynyt:
20.12.2005 18:53

ViestiKirjoittanut mihko » 25.6.2009 22:45

Suunnilleen kerran viikossa pesen, välillä useemminki jos tulee enskailtua.. Ensi autonpesukoneen esipesuainetta (on muuten hyvää tavaraa) suihkuttaa joka puolelle ja sit painepesurilla. Välillä harjalla saman pesuaineen kanssa pesen muoveja ja swingiä ja välillä takavanteesta jollain rätillä paskoja pois. Vahailu on ihan turhaa tollasessa pyörässä ku se sotkuu kuitenki heti uudestaa :D
Archi
Pyörä:
636
Liittynyt:
21.7.2006 21:06

ViestiKirjoittanut Archi » 25.6.2009 22:56

Mikkolox kirjoitti:Mitäs vahaa ootte käyttäny, tänää kävin honkkaris ei ollu yhtäkään muovipinnoille tarkotettuu vahaa...? OOtteko pistäny vaa autovahaa vai mite?

Korrekin muovikiilto on hyvää kamaa maalamattomille muoveille.
__Mika__
Pyörä:
gas gas & pappatunturi
Liittynyt:
15.4.2008 19:42

ViestiKirjoittanut __Mika__ » 26.6.2009 2:42

Melkeen joka päivä autoglymin degreaserilla putsaan öljyt pois takakatteista ja kilvestä, samalla yleensä virutan painepesurilla ja kiillottelen vanteita. Noin kerran viikossa pesen vähän paremmin. Vanhoissa katteissa oli eka autoglymin super resing polishit ja extra gloss protectionit (kerran myös aqua waxit levittäny), nyt uusissa on autoglymin hd waxit ja super resing polishilla kiillotan n. kerran kolmessa viikossa. Takavanteeseen kun ketjuista roiskii öljyä pesen joko hiilivetyliuottimella tai degreaserilla. Liuottimissa ja degreaserissa se huono puoli et vahapinta yleensä lähtee kokonaan :/
MIKES_
Pyörä:
Kawasaki Z750 -04
Paikkakunta:
Heinola
Liittynyt:
17.2.2008 15:10

ViestiKirjoittanut MIKES_ » 26.6.2009 13:35

Ne jotka pesee painepesurilla niin eikö koneen tiivisteet ja ketjun o-renkaat sitten kärsi siitä, koska näin sanotaan Dt:een ohjekirjassa ja olen myös joistain MP-lehdistä näin lukenut?

Ni kärsiikö?
lepsi
Pyörä:
tön
Paikkakunta:
Lahti
Liittynyt:
6.11.2007 22:45

ViestiKirjoittanut lepsi » 26.6.2009 14:14

ite pesen pyörän vähintää kerran viikossa tai useemmin jos on paskanen. Eka puutarhaletkulla pyörä läpi, sit pesen katteet sun muut sonaxin tai autoglymin autoshamppoolla. Koneen ja öljyroiskeet takavanteesta pesen aina lamppuöljyllä, on tosi halpaa ja tulee helvetin puhdasta jälkeä. Painepesurilla en ikinä pese vaikka kotoota löytyy kärcherin kuumavesipesuri. Vahaan pyörän sillon ku jaksan, n. 2-3 kertaa kuukaudessa ja vahana käytän maalipinnoille autoglymin punasta ja kultasta, ja muoveille korrekin muovikiiltoo. Ketjut pesen motorexin chain cleanerilla silloin tällöin ja tietysti rasvailen usein. Vanteet myös kiillottelen aina välillä