A1-kortti

AceFin Moderaattori
Pyörä:
Skyteam Monkey 125cc-->160cc -07, 525 EXC -03, GSX600F -91
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
20.4.2011 19:45
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut AceFin » 17.9.2013 18:55

Sais nyt kiireenvilkkaa hoitaa ne uudistukset kuntoon, helmikuussa tulee ajettua B-kortti ja heinäkuussa korotus A2:een.
EXC 525 || Youtube-kanava
"Kuka teistä finninaamoista nussi mun hanskat?" -MP
Aplaja
Pyörä:
Rieju MRX 125
Paikkakunta:
Rovaniemi
Liittynyt:
17.6.2010 17:23
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Aplaja » 17.9.2013 19:18

Tuossa uudistuksessahan mättää pahasti se, että et saa A2-kortilla ajaa oikeastaan mitään yli 90-luvun kusiasta. Taitaa CBR:kin -87-90 vm olla ainoat jota saat ajaa A2-kortilla. Onko kukaan löytänyt tietoa tuosta uudistuksesta vai onko vielä edes julkistettu?
T-kortti: 30.3.2012, M-kortti: 27.4.2012, A1-kortti: 17.7.2013

Pysäytetty [ ], Sakot [ ], Kilvet pois [ ].
Stål
Pyörä:
Husaberg FS 570, EX: KTM EXC450, EX: Husqvarna Sms 4 -10
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
2.6.2011 14:40
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Stål » 17.9.2013 19:31

Eikö se ollut vähän niinkuin uudistuksen idea että 18 vuotiaat ei ajelisi täystehosilla kusiaisilla... Itse en näe muuta huonoa uudistuksessa kun tuon kahden vuoden rajan.
Husaberg FS 570
riksu26
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
10.7.2012 21:56
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut riksu26 » 17.9.2013 20:30

Aplaja kirjoitti:Tuossa uudistuksessahan mättää pahasti se, että et saa A2-kortilla ajaa oikeastaan mitään yli 90-luvun kusiasta.
Saa ajaa tietääkseni, jos siitä irtoaa tietyt tehot (max.35kw), eli kunhan pyörä on kuristettu. Sittenhän voit vaikka ottaa kuristukset pois jos huvittaa. Eikö joissain Pyörissä ole semmonen sähkönen rajoitin, että pitää vaan tyyliin piuha katkaista niin on täysitehoinen? Ainekin olen kuullu semmosesta jossain.
Aplaja
Pyörä:
Rieju MRX 125
Paikkakunta:
Rovaniemi
Liittynyt:
17.6.2010 17:23
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Aplaja » 17.9.2013 20:32

Mikä estää ottamasta kuristuksia pois 35kW:ksi kuristetusta 70kW pyörästä?

Ja riksulle: pyörässä saa olla taystehoisena maksimissaan 70kW, jotta saa ajaa kuristettuna A2-kortilla.
T-kortti: 30.3.2012, M-kortti: 27.4.2012, A1-kortti: 17.7.2013

Pysäytetty [ ], Sakot [ ], Kilvet pois [ ].
Wilenius
Pyörä:
Hyosung gt125r
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
27.3.2013 16:48
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Wilenius » 17.9.2013 21:38

Juu näinhän se on. 70kw on suurin mistä saa kuristaa. Näitä pyöriä tosiaan, Honda CB 500, Suzuki GS 500, Kawasaki ER5/ER6, Honda CBF 600 jne. Ja teho paino suhde on max 0,2 kw/kg --> 35 kw tehoisena massa min 175 kg (rekisteriotteen omamassa).Niin ja Hyosungin 650cc menee myos tuohon sarjaan
riksu26
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
10.7.2012 21:56
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut riksu26 » 17.9.2013 21:42

Kukas sitä kyttää löytyykö pärrästä 35kw?

Juu tuota en muistanutkaan, että saa olla max.70kw täysitehoisena. No kunhan ei mitään CBR 600RR:ää, YZF R6:sta tai mitään muuta tommosta hommaa. Eikös CBR 600F ole tuohon sopiva jos välttämättä kyykyn haluaa. Itse varmaan pysyn tuossakin vaiheessa supermotossa.

Vähän muuten mietityttää kerkeenköhän ajamaan inssin ennen kun lumet tulee.. Ensi kuun alussa saatan saada harkat jos siinä se 1-2vko menee.
Aplaja
Pyörä:
Rieju MRX 125
Paikkakunta:
Rovaniemi
Liittynyt:
17.6.2010 17:23
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Aplaja » 17.9.2013 22:13

CBR 600F on aika laaja käsite. Noita kun on eritehosina ja ainoa mitä saa ajaa A2-kortilla on nuo ennen -90-lukua valmistetut. Ja noita kyykkyjä, joita sais ajaa on siis todella vähän, jos siis katsotaan +500cc. Kaikilla ei välttämättä ole varaa ostella uudempia A2-korttia varten tehtyjä pyöriä ja hyvät endurot ovat kans hintavia. Kun uudistus nyt toi pakolliset ajotunnut korotuksen yhteyteen, niin ei pitäisi nuo tehot ihan yllätyksenä tulla.
T-kortti: 30.3.2012, M-kortti: 27.4.2012, A1-kortti: 17.7.2013

Pysäytetty [ ], Sakot [ ], Kilvet pois [ ].
Stål
Pyörä:
Husaberg FS 570, EX: KTM EXC450, EX: Husqvarna Sms 4 -10
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
2.6.2011 14:40
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Stål » 17.9.2013 23:00

Aplaja kirjoitti:Mikä estää ottamasta kuristuksia pois 35kW:ksi kuristetusta 70kw pyörästä?

Ei mikään, mutta lopputulos on kuitenkin se että sulla on 70kw pyörä, eikä mikään 90, tai jopa yli 100kw:n pyörä.

Ja poliisihan noita periaatteessa kyttää, mutta onhan se vaikeaa. Minähän voisin vaikka kuristaa R1:sen alle 25kw jos huvittaa, ja sitten ajella täysitehoisena... Tämä estettiin tolla 70kw rajalla, ja hyvä niin. Kyllä ne uudet A2 pyörät vanhenee joskus.
Husaberg FS 570
Ghostly.K Moderaattori
Paikkakunta:
Rovaniemi
Liittynyt:
12.8.2012 14:48
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Ghostly.K » 18.9.2013 6:19

Itse oon katellu tuota Hondan cbr 500 ABSilla olevaa. Todennäköisesti jätän ostamatta, mutta kortin käyn B-kortin kanssa samassa. Ei sille tullu muutamaa satasta kummempaa hintaa..
Köyhiä eivät ole ne joilla on vähän, vaan ne jotka haluavat aina lisää.
Kolmetoista
Pyörä:
Nelipyöräinen
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
12.9.2010 19:06
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Kolmetoista » 18.9.2013 9:36

riksu26 kirjoitti:Kukas sitä kyttää löytyykö pärrästä 35kw?.

Poliisi vaikkapa? Kaveri oli ajanu pari viikkoa 25kw:ksi kuristettua CBR 600RR:ää kun poliisit pysäytti ja aika kauan tutki pyörää. Kaasukahva oli rajoitettu kääntymään 8 astetta ja se luki rekisteriotteessa, sillä tavalla poliisitkin pystyi helposti toteamaan sen lailliseksi.

Tuokaan vehje ei kuristuksen takia taida kiertää kuin 9000-10000rpm eli parhaan tehoalueen alle. Kokeilin EXC 125 kotkaa ja sitä Cebaria peräkkäin eikä se CBR lähteny kyllä yhtään minnekkään.. 210km/h kulkee kutosella kaasu pohjassa mutta kotarin kaa olis tullu tiukkaa viivoilla. Kaveri siis sai vanhalla tyylillä kortin kesällä 2012
Motot.net Galleria
Moottorit.net Galleria
MYYDÄÄN 17" ja 18" Supermotorenkaita
Puukäsi
Pyörä:
Honda AfricaTwin 750
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
2.5.2011 20:46
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Puukäsi » 18.9.2013 11:48

Tulkaa A2 korotuskurssille Espooseen!!! https://www.kuljettajaopetus.fi/winauto/kurssilista.php?init=1 A1 kortti pitää olla ollut 2 vuotta. Hintaa on 450€+viranomaiskulut. Mainostan sitä siksi, jotta sinne tulisi ihmisiä, koska pelkästään minulle ne ei sitä järjestä. Muuten A2-kortin saanti menee minulla kevääseen. Kiitos jos joku tulisi sinne :).
riksu26
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
10.7.2012 21:56
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut riksu26 » 18.9.2013 20:31

Oli sitten ensimmäinen ajotunti tänään.. Yllättävän perseesta ajaa tolla Dukella. Tuohan on kylläkin ihan tottumuskysymys, mutta kun itse ole tottunu ajamaan smotolla ja kun tuossa dukessa on tuo painopiste paljon matalemmalla, sekä taitaa painaakkin enemmän. Oli se sen kytkinkin kyllä ihan perseestä. Aluksi ei ota ollenkaan ja sitten yhtäkkiä ottaa. Kun vois jollain smotolla ajaa tuon niin ei siinä sitten ongelmia olisi, eikä tossa muuten paljoon mitään ollukkaan paitsi mitä nyt pujottelussa ja aluksi hidasajossa koska matala painopiste ja ärsyttävä kytkin.. siinä sitten mitään. Jarruttaa kuulemma osasin tolla pyörällä, tosin se ei kyllä mitään vaikeeta olekkaan :D Huomen aamulla sitten klo 8 kaupunki-, ja taajama-alueelle pörräämään.
Prätkä jätkä
Pyörä:
KTM 390 Duke ABS -13 EX: KTM 125 Duke -11, Fude Classic 50 -07
Paikkakunta:
Hyvinkää
Liittynyt:
6.5.2009 19:37
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut Prätkä jätkä » 18.9.2013 20:35

Oma pyörä on aina helpompi ajaa, ja kokemuksella voin kyllä sanoa et kyllä teknisesti duke on toimivampi kuin yamahan ilmajäähymotti (kytkin, vaihteet, kaasuvaste yms.), mutta toi on totta kytkimen osalta mut tottumiskysymys vaan.
Ei ole riemulla rajaa kun Dukella ajaa
MiniMies
Pyörä:
Honda CBR 600F PC35
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
10.6.2010 2:22
Re: A1-kortti

ViestiKirjoittanut MiniMies » 18.9.2013 20:44

Jos osaa yhtään ajaa niin käsittelyt pitäs kyllä mennä ekalla melkeen pyörällä ku pyörällä :lol: Olettaen että saa pikku lenkit kokeilla pyörää parkkiksella ennen tehtäviä.