Esimerkiks HD Spora on hyvä esimerkki V2-koneesta missä putket tavoittelee identtisyyttä (ei väliputkee) ja vastaavia "stagger"-putkia on lievemmässä muodossa muissakin V2-malleissa - kevareissa taas esim Varjon V2:ssa sama pituuseron kompensaatio on ajettu putken läpimitalla ja säädöillä. Täytyis perehtyä asian saloihin periaatetasoa paremmin jos tosta tarkemmin pitäis sanoa... mul oli hyvä saksalainen kirja aiheesta (laskentaesimerkein, kuten arvata saattaa saksalaisesta perusteellisuudesta) mutta erehdyin lainaamaan sitä kaverille, ja sillä tiellä se on edelleenkin
Nojaa, enpä olis ehtiny/viittiny/tarvinnu miettiä noita tekniikan ihmeellisyyksiä käytännön tasolla... enempi mua kiinnosti ajamiseen liittyvät jutut, ja tekniikka vaan sumeasti ja suurpiirteisesti "need to know"-periaatteella.
Vastapaine, eli siis oikea-aikainen paineaalto mikä työntää pytystä pakokäyrään karannutta kaasua takaisin palotilaan, on tarpeen nelarissakin. Nelarihan lyö käyrä(t) irrotettuna komiaa sinertävää lieskaa tämän karkaavan kaasun merkiks, ja lieska osoittaa pakokaasun sisältävän vielä palamattomia hiilivetyjä. Kun haetaan parasta täyttöä on juurikin perusajatuksena saada tuo palamaton kaasu taas takaisin palotilaan. Vastapaineaalto-ajatus ilmenee yksinkertaisimmin megafoni-putkista (suora putki, missä laajeneva tötterö ja päätypala), joissa päätysuppilo lähettää sykäyksen takaisin tehokkaimmin jollain tietyllä rpm-luvulla (samoinhan erityisesti kilpaveneiden 2t-perämoottoreissa muokattiin koneen luonnetta putken pitutta säätelemällä, ainakin joskus vuonna oh ja voi). Samanlaista resonaatiotahan käytetään nelareissa myös imupuolella, ks. monet parempien urheiluautojen muuttuvapituiset imukanavat. Viisas kirja tosiaan nyt kateissa, että miten noita resonansseja laskis (teho- ja vääntökäyrissä näkyy joskus kyttyröitä kun on huipun ohella osaoptimeita jossain alemmilla kierrosluvuilla, ts. moottorin luonne täyteläisemmän tuntuinen ajossa kuin kärjekäs huipputehoon optimoitu).
Varjo ainakin on suht tarkka vastapaineista, eli jos orggisputkesta poistaa db-killerin moottori ei jaksa enää vääntää (about kilometrin nousulla "viritetty" jäi vakiolle yli 100m - tosin varmaan muutakin kuin putki ja siihen sopivat säädöt kyseessä), eikä se myöskään jaksa enää kiertää huippukierroksille (rajoittimelle) asti isolla vaihteella. Fysiikan perusteista älä kysele, mut kuulemma Hondan putkessa on myös välilaippoja (sanoi yks joka leikkas etupytyn putkea auki), ilmeisesti juurikin osatekijänä jotta koneessa on suht hyvä keskialueen toimivuus. Tässä tällainen monisanainen "en tiedä"-vastaus