Mites muuten silloin käy, jos on muutoskatsastamaton kevari.. eli yli-tehoinen ja mahdollisesti jotain muuta, esim. vanteet vaihdettu erikokoisiksi.
Eli jos:
1) Känniläinen ajaa miun päälle, pyörä menee paskaks ja itselleni myös sattuu jotain.
-Kaskon kanssa // Korvaako kuluja?
2) Itse olen syyllinen kolariin (ylinopeuden takia).
-Ilman kaskoa // Korvaako?
-Entäs kaskon kanssa??
Itse olen miettinyt näitä asioita, että miten vakuutusyhtiö on toiminut näissä asioissa. Yleensä sillä kaskolla on ollut merkitystä, että onko se vakuutusyhtiö halunnut tarkistaa pyörän (kuristukset poistettu tms).
Ja sitten vielä lisää pohdittavaa.. eli jos kevarissa on vaihdettu kaikki osat, mukaanlukien runko, moottori, jousitus yms. Eli mitään alkuperäitä ei ole, paitsi runkonumero ja rekisterikilpi. Eli pyörä on muutoskatsastamaton ja uudelleen verotus velvollinen.
Runko on lähes identtinen alkuperäisen kanssa, mutta 10 vuotta tuoreempi ja vahvempaa tekoa, mutta moottorista irtoaa 28-30kw tehoa (eli liikaa), eikä runko tai moottori ole myöskään E-hyväksytty Suomessa.
Tällaisella pyörällä jos ajaa kolarin ja on itse syyllinen, niin vakuutusyhtiö tuskin enään korvaa mitään, oli kasko tai ei? **JOS siis tarkistaa pyörän**
Ymmärrän tietenkin, että nämä asiat ovat vähän vakuutusyhtiö kohtaisia asioita mutta jos joltain löytyy käytännön kokemuksia (tai tietää miten tuollaisissa asioissa käy), niin voi kertoa ihan vapaasti täällä. Itseäni ainakin kiinnostaa.
(ja varmasti monia muitakin)