CBR/XLV:ssä on hinta- ja käyttökuluero, mutta myös pätevyysero, sanoisin.
CBR on peruspätevä riskitön valinta. Jos ajattelit vaan jatkaa ajelua pääasiassa kotiseuduilla niinku nyt mopolla, harvemmin uskaltautua kauemmas, kevyt CBR kulkee hiukan paremmin ja ykspyttysen kustannusetu on plussaa. Kaverit haukkuu, mutta CBR mennä pörisee
Matkaakin voi ajaa, tosin ei läheskään niin iloisesti ku V2-mukavuuslaitoksilla. Vois kuvitella, että rahaa palaa peruspullapyörän yksilöllistämiseen ja pikku virittelyynkin. 100km/vko + satunnaiset matkat hoituis CBR:ää vaatimattomammillakin järkipyörillä (CBF/YBR), jopa se MSX vois toimia (ei osaa sanoa juuta eikä jaata, en ole ees nähny tota uutta mallia vielä liikenteessä). CBR tuskin aiheuttaa suurta hekumaa, muttei myöskään murheita. Jos budjetti ahistaa niin siinä on hinta-hyötysuhde aikas kohdillaan.
Varre on teknisesti monimutkaisempi. Osto/myynti-riski on aika vakioitu CBR:ssä mitä on markkinoilla kuin meren mutaa. XLV on harvinaisempi eli voit tehdä hyviä kauppoja, mutta yhtä hyvin voit lyödä kätes paskaan ja kokea sulkasadon. Suuremman riskin vastapainona saatat löytää ajopelin mistä et viitsikään luopua A1-kauden jälkeen, aika monelle on käyny niin. Varren ostettuas saatat kuin varkain alkaa ajaa pitäjän, läänin tai jopa valtakunnan laajuisesti - jokin 300km pikku ilta-ajelu ei tunnu missään - eli jos kaverit haukkuiskin et kuule... koska olet useimmiten ziljoonan km päässä
Kyytiläiselläkin on kuulemma hyvät oltavat, Varren XL-koko ja mukava penkki tuo etua. Rakentelun ja virittelyn sijaan fyffet menee enempi ajokuluihin (bensa ja matkakulungit), kulutus on sen litran verran CBR:ää suurempi. Shadowlla ja erinäisillä muilla prätkillä ajaneena voin sanoa, että kunhan asennoituu huvittuneena 125:n kulkuun mikä ei pal venytä käsivarsia, on Hondan piikkivinkkelillä ajamisen helppous tosiaan koukuttavaa. Ja Varrehan on yleisajelussa parempi (nykyaikainen alusta) kuin sen suurpiirteinen love/hate-tunnelmia herättävä Varjo-hulttiovelj
Kolmentoista mainitsema 70.000km on ihan normaali km-lukema minkä Hondan pikku-V2 menee ok hoidolla. Kone ei pelkää kilometrejä, ja VT/XLV houkuttelee ajamaan pitkiä lenkkejä: sikshän näillä ajetaan keskivertokevaria enemmän (kysehän on tosiaan kuskin uskalluksesta ja tottumuksista, Varre on pyörä mikä voi muuttaa niitä!). Aika varmuudella ei ole ollut minkäänlaisia remontteja vielä, mutta iso peruskorjaus (jotain 1.500€ ehkä, riippuu tekeekö minimirempan vai suht kaikki uusiks, ja TSI/paja) kohta edessä. Saa sen rikki alle 50tkm:ssa, 70-80 on aika tyypillinen ainaki Shadowssa, mutta voi saavuttaa jopa sen 100tkm. Nelarissa asiallinen pito merkkaa tosiaan paljon. Ja nyt siis puhutaan satapiikistä: moni paljon isompi moottori olis samoilla ajomäärillä jo aika väsähtäny. Voisin kirjoittaa koneesta haltioituneita romaaneja (noh, irvileuat sanois et niinhän kirjoitan vaik jostain vasta maalatusta ladonovestakin
), nyt ei taida viitsiä.