Kyykyistä (näistä olen omistanut YZF-R:n, RS:n ja NSR:n):
4-tahdit: Honda CBR pomminvarma, nelariksi aika ripeä. Ainoat miinukset taitavat monien mielestä olla ulkonäköseikkoja. Ei tarvitse mitään varsinaista koneremppaa (männänvaihtoa tms) oikeastaan koko elinikänsä aikana. Yamaha YZF-R tehoiltaan samaa luokkaa CBR:n kanssa, mutta kone alkaa syömään öljyä yleensä siinä 20-30tkm välillä (eli vaatii koneremppaa). Jos haluat YZF-R:n niin suosittelen varautumaan koneremppaan tai ostamaan pyörän, jossa koneremppa on tehty tai jossa sitä ei vielä pitkään aikaan tarvitse tehdä (=vähän ajettu). Molemmat pyörät toimivia, ja pysyy liikenteen mukana. Huiput sitä 120-130km/h luokkaa
2-tahdit: Honda NSR:n huoltovälit ovat 2-tahdiksi aika pitkät. Omassa pyörässäni ei esimerkiksi vaihteistoa oltu avattukaan vaikka oli ajettu yli 50tkm. Mäntää saa vaihtaa muistaakseni siinä 15-20tkm kieppeillä. RS:ssä on enemmän vaihdettavaa. Esim vaihteiston tasapainoakselin muovirattaat pitäisi ilmeisesti vaihtaa ennen 30tkm. Taitaa olla muutenkin hieman lyhyemmät (ei tietoa, oletus??) huoltovälit kuin NSR:ssä. RS on toisaalta mielestäni ollut hieman tehokkaampi ja isomman pyörän tuntuinen. Kummallakin kulutuksen saa toimivan pakoaukonsäätimen (NSR:ssä vakiona) tai RAVE:n (RS, jälkikäteen asennettava ainakin vanhoissa) kanssa pieniin lukemiin, minulla on pyörinyt kummallakin pärrällä siinä 5-7l/100km välillä. Kulkuja on sinne 150km/h paremmalle puolelle molemmilla jos on pyörä kunnossa ja TT. Ja piikkiä nappaa mukavasti. Mitosta en osaa paljon sanoa. Tehokkaampi kuin NSR, ja vaatii enemmän huoltoa. Taitaa olla myös ison pyörän tuntuinen?
Pyörää ostaessa kannattaa tietysti kattoa ne kulutusosat. Renkaat, ketjut, rattaat, jarrupalat.. Kyykyissä myös katteiden kunnolla on jälleenmyyntiarvon kannalta suuri merkitys
2-tahdeissa kannattaa kattoa se konerempattu yksilö, paitsi jos itse haluaa päästä ropaamaan. NSR:ssä pitäisi olla varmaan siinä 30tkm kieppeillä vaihdettua osaa mm. mäntä ja sylinteri, ja vähän myöhemmin ehkä jopa alakertaremppaa (40tkm?). RS:ssä näiden lisäksi just nuo muovirattaat, kytkin. RS:ssä tuo RAVE on siis jälkiasenteinen, eli kannattaa valkata sellainen pyörä missä se on jo. Lueskele tietopankkia ja noita mallikohtaisia topickeja