Itellä piikkidetsi lähteny -20 asteen pakkasella ihan muutamalla polkasulla kun vaa ryyppyä antaa.Tuorevoitelun kans ei oo ollu mitää ongelmaa paitsi öljyä nyt menee enemmän kuin kesällä,Samaten kuin bensaakin.
Annanpa vähän omia vinkkejä talvella ajoon.Allekirjoittanut on nyt 3:na talvena ajanut,Sekalaisesti maastossa ja tiellä.
Se kannattaa muistaa ettei yleisellä tiellä ja varsinkaan päivällä perseile yhtään.Voi koitua liukkaassa kohdassa kohtaloksi ja saattaa myös muita vaaraan.Kannattaa opetella "Lukemaan tien pintaa" Mitä vähemmän on kitkaa sitä enemmän vähennetään nopeutta,Lähinnä jos liikenteen seassa ajaa.Isommat tiet joilla on enempi liikennettä,Tuppaa tiet olemaan melko sulia pikkupakkasilla.2-pyöräsella liukkaalla ajo voi olla mukavaa tai yhtä helvettiä. Esim lumikuurot,Kovat tuulet tai kovat pakkaset.Kaikki nuo vaikuttavat ajoon,Joten ennakointi ja olosuhteisiin valmistautuminen on kaiken A j O.Kova tuulenpuuska saattaa helposti ajaa renkaa(t)n jäiseen kohtaan ja siinä on kaikki kaatumisen ainekset valmiina.Tietysti joskus pitää kaatua että oppii.
-Karkeakuvioinen rengas on hyvä,Mutta sen tulee olla tarpeeksi syvä ettei renkaan urat peity lumesta.Crossinappula pitää melko hyvin vielä 10cm lumessa.Pelkällä nappulalla äkkijarrutus on sitten oma lajinsa,Äkkijarrutuksessa rengas menee väistämättä lukkoon,jos tie on jäässä.Sama tapahtuu lyhyemmillä piikkirenkailla.Nopeus kannattanee risteysalueilla pitää sellaisena että tietää voivansa pysähtyä ilman lukkojarrutusta.Jos tuo ei jostain syystä ole mahdollista/ei onnistu,Ohjaa lumipenkkaan tai kaadu hallitusti jos ketään ei ole takana.Kaatumista kannattaa oikeasti harjoitella.Mielummin muutama naarmu kuin vihannes.
-Piikeillä tai ylipäätään renkailla joissa on pitkät nastat/piikit ei kannata ajaa teillä joissa näkyy asfaltti jään läpi,Pilaa varsin nopeasti renkaan.30-40mm nasta on aika jees.Eikä muuten ajaminenkaan ole mitään herkkua.Pitemmän nastat alkavat aliohjata.
-Käsisuojat on parasta mitä nastarenkaiden jälkeen voi hankkia,Suojaavat hyvin käsiä ja kahvoja.
-Kannattaa myös suojautua muultakin kuin kylmältä.Nivelet hajoavat helposti kun oikein kovaa tärähtää jäiseen tiehen.Polvilumpiokin on sellainen paikka että sitä ei välttämättä noin vain korjata.Asianmukaiset raaja ja nivelsuojat kannatta ehdottomasti hankkia,ellei tahdo välttämättä käydä lekurilla loppuikäänsä.Myös pitkävartiset kengät,Esim crossipopot suojaavat hyvin nilkkaa.Liukkaalla kun yleensä kaadutaan kyljelleen,jää helposti jalka väliin,se jos joku voi tehdä pahaa jälkeä.
Noista piikeistä vielä.Jos ei aio kovin montaa talvea ajaa,Ei kannata vältsiin uusia ostaa.Hinnat pyörii 300-500€ paikkeilla,Riippuen valmistajasta.Trelleborg on ainakain hinta/laatusuhteeltaan melko hyvä.Päitsi ajossa varsin suosittu rengas.Saatavilla on myös "välikausirenkaita" joissa hinnat hieman pienemmät.
Piikirenkaita löytyy varsin edullisestii myös käytettynä.
Merkillä ei ole väliä kunhan se on Yamaha.