riksu26 kirjoitti:yksityisissäkin kaupoissa olisi joku "takuu aika" joku viikon tai pari??
Toi perumisaika on posti-/nettimyynnissä, koska et ostaessa voi tarkastaa tuotetta.
Hevoskaupassa taas laki edellyttää ostajalta konin huolellista tarkistamista (havaittavissa olevat puutteet tai viat), eli suojaa ostajalla on vaan jos myyjä olis petosmielessä esittäny tehneensä esmes moottorin täysremontin (milläs tarkastaisit, kun konetta ei noin vaan pureta kauppaa hieroessa) JA olis väitteensä turvin pyytäny selvästi yli torihintaa. Näinhän ei ollu. Tarkastusvelvoite on muuten ankara, eli esimerkiks jos teit mielestäs poskettoman edullisen kaupan ja kauppatavara osoittautuukin sittemmin varastetuks, on KKO linjannu että ostajan olis kuulunu tulla epäluuloiseks (kyseessä oli perämoottori, mikä ostajan oli palautettava oikealle omistajalleen... tarina ei kerro saiko hän myyjältä rahansa pois... tuskinpa). Finlexistähän löytyy lait, ja myös KKO:n ratkaisusta muodostuva oikeusperinne, eli parisen tuntia voisit uhrata tutkimuksiin? Juuri PKS:lla rosikset taitaa olla aika jumissa, eli ainakin tää kesä (ja ehkä toinenkin) menis realistisesti ennenku riita tulee käsittelyyn.
Täytyy kyl sanoo, jos budjetti on luokkaa 700€ ja haluaisin melko varmasti vielä ehjän ajopelin joutuisin katsoon markkinoiden aliarvostamia (ja aika laiskoja) 4T-sinkulla olevia järkipyöriä, ei todellakaan enää 10vee suht paljon ajettua Italian diivaa. Sellaiset kun EI ole enää japsien kaltaisessa umpiluotettavassa kunnossa (eivät kyl olleet uutenakaan), eikä myyjä sitä moitteettomaksi ollu edes hinnoitellukaan. Toimiessaanhan (ja tt) noi on hysteerisen hauskoja (ainaki C12-Freccia mikä mul kerran oli), ymmärtää täysin miks RS houkuttelee, mut vanhetessaan noi ei ole huolettomia eikä ehkä enää arkikelpoisia, vaan pikemminki harrasteajoneuvoja (lue: puuhamaa). Ostit pyörän mikä vaatis ammattiomistajaa, ja voi niellä paljonki rahaa (enemmän ku aihio olis väärti). Sanon, ku omistan useanki harvinaisen ja vähä vaikeen ajopelin, ei ollenkaan kettuiluna. Et ole eka joka on joutunu tuollaiseen pinteeseen
Huolto ilmeisesti kurkkas ettei RS:n kiinni nappaaminen ollu paha, eikä mitään ilmeistä feelua ollu (?), et toivottavasti nyt kyseessä vain pikkuvika. Pahoin kyl pelkään, ettei se jää kesän viimeiseks, ja että Räsä vie vielä yhden jos toisenki ison setelin lompakosta. Ajat aika "kalliilla" pyörällä, ei siitä pääse yli eikä ympäri, luultavasti aivan liian kalliilla sun budjettiis nähden. Mieti ny sitte tällasena "taisteletko vai pakenetko"-valintana et jatkatko paikkailuja (ja riskeeraat, että kone ehkä kajahtaa lopulta oikein huolella kun riittävän monta pikkufeelua osuu yhteen - imho toi on tuollainen "do you feel lucky?"-tyylinen ajopeli) vai pystytkö vielä kunniallisesti ja ilman kohtuutonta sulkasatoa perääntymään kohtalostas - jos RS:n saa taas kuntoon sen sais ehkä myytyä ok keväthinnalla.
Kukaan ei voi tietää petoa atomeiks purkamatta ja entistämättä onko RS umpilaho vai kenties melko ookoo: monihan lottoaa, että käy hyvin, mut mieti kestääkö Sun pöksys jos tarina meneekin "worst case"-rataa, eli kassan vuoto jatkuu tota salakavalaa 200-300€/kk tahtia korjailuihin, kunnes kesähelteillä käy maksimivahinko, ja RS jää myyntikelvottomaks raadoks sun kotipihaas (ts. joudut myymään sen osina, tai varaosapyöränä - mahtaako saada montaakaan vihreetä seteliä?). Jos nyt oot nesteissä, ni sepä vasta "deep shit" oliskin
Jutussahan on vielä sekin koukku, että RS:n köyhdyttämänä joutuisit isompaan tai autoon vaihtaessas taas valitsemaan halvan riskitapauksen, eli tollei ihmiset joutuu kierteeseen missä tarttis aika ison rahakasan päästä pois, ja kiinni asiallisen pienillä kuluilla menevään käyttöpeliin.
Sorry kun ny jouduin maalailemaan piruja seinille.