Ostan kevarin, mutta minkä?

riksu26
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
10.7.2012 21:56
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut riksu26 » 23.3.2014 21:02

Juuh. Meinasin Debin vaihtaa '07 turbotettuun cebariin tossa jokunen kuukausi sitte. Oli vaan näköjään ottanu pois myynnistä kun vähän aikaa sitten vilkasin. Muuten olis varmaankin sillon kaupat tehty, mutta ei ollu sillon rahaa maksella väliä.

Olis varmaan ollu ihan muka proju lähtökohta. Oli siis ihan dynossa säädetty versio. 16kw irtos renkaalta.

Jos ei takasin tule myyntiin niin sitten varmaankin ajan terpillä kesän loppuun ja hommaan auton (jos siis pääsen kesätöihin).

Jottei nyt täysin ot:ksi mene niin millasia nuo cebarit yleensäkkin on? Onko hyvä jousitus ja millanen on ajaa hiekkatiellä, kun renkaatkin näyttää olevan melko kapeat?
sampul1
Pyörä:
Honda XL125V Varadero '05, Kymco Agility 50 vm 2008, EX Honda CBR125R '09, EX Derbi Senda DRD PRO R -06
Paikkakunta:
Rauma
Liittynyt:
31.7.2012 14:30
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut sampul1 » 23.3.2014 21:56

Jousitus on aika löysä edessä ja takana pomputtava. Ajaa asiansa kuitenkin. Hiekkateitä kannattaa välttää, ajoin 80 alueella 5km pätkän hiekkatietä syksyllä ja meinasin kaatua varmaan kymmenen kertaa.
[x]M [x]harkat [x]A1 []pysäytetty []sakot []kilvet []verot []kortti [x]kaatunut. Kaksipyöräisen kuskeja on kahta tyyppiä: Niitä jotka ovat kaatuneet, ja niitä jotka eivät VIELÄ ole.
Aplaja
Pyörä:
Rieju MRX 125
Paikkakunta:
Rovaniemi
Liittynyt:
17.6.2010 17:23
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Aplaja » 23.3.2014 22:24

Ei tuo Cebari muuten paha ollu, mutta jalat on niin pitkät, että ei oikein itselle sopinut.
T-kortti: 30.3.2012, M-kortti: 27.4.2012, A1-kortti: 17.7.2013

Pysäytetty [ ], Sakot [ ], Kilvet pois [ ].
riksu26
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
10.7.2012 21:56
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut riksu26 » 24.3.2014 1:26

Ainahan alustan voi vaihtaa? Ei mun mitään hirveän pitkää pätkää pidä ajaa. Joku n. 670m kuoppasta hiekkatietä.

Auttaskohan jos ostais jostain purkupyörästä esim. räsästä tai gpr:stä alustan, eli keulan, swingin, takajousen, jarrut ja renkaat? Tosin räsän kanssa varmaan tulisi ongelmia kun eikös siinä mene ketjut väärällä puolella? Voihan se olla, että ketjulinjan kanssa tulee muutenkin hieman ongelmia, mutta olisipahan tekemistä..

Jokunen aika sitten kun meinasin yhteen vakiokuntoseen cebariin terpin vaihtaa, löysin yhden gpr:än jota myytiin osissa. Kaikista tarvittavista osista pyysi muutaman satasen, eli mun mielestä kyllä ihan hyvä hinta.

Saas nyt nähdä tarvitseeko tätä Derbiä mihinkään vaihtaa kun parin viikon päästä täytän 18. Kiitos kuitenkin vastauksista! :)
sampul1
Pyörä:
Honda XL125V Varadero '05, Kymco Agility 50 vm 2008, EX Honda CBR125R '09, EX Derbi Senda DRD PRO R -06
Paikkakunta:
Rauma
Liittynyt:
31.7.2012 14:30
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut sampul1 » 24.3.2014 10:05

No ei se nyt heti alta lähe, ei oo pakko vetää sinkkinaru tapissa
[x]M [x]harkat [x]A1 []pysäytetty []sakot []kilvet []verot []kortti [x]kaatunut. Kaksipyöräisen kuskeja on kahta tyyppiä: Niitä jotka ovat kaatuneet, ja niitä jotka eivät VIELÄ ole.
skittlesmaster
Pyörä:
Derbi Senda X-Treme SM
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
29.5.2011 11:29
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut skittlesmaster » 24.3.2014 10:45

En ollut varma minne pistää, niin pistin tänne.

Hain tuossa n. kuukausi sitten räsän eräältä henkilöltä nettimoton kautta. Pyörä on 2004 ja ajettu 35tkm. Hintaa oli 700€, en enempää halunnut oikein investoida kun viimeinen kesä kevarilla ja sitten isompaa pyörää kehiin. Noh, ajomatka kotiin sujui hyvin kunnes seuraavana päivänä leipoi motarilla tyttöystävä kyydissä :D Ei ollut kivaa, kyllä se meni päälle kuitenkin ja kotiin saatiin. Ei sitten jälkeenpäin toiminut hyvin ja vietiin huoltoon ---> kaasarin puhdistus & säätö + uus takarengas. 315€ tuli hintaa ja oltiin jo sillon yli budjetin aika paljon.. Pyörä toimi hyvin nyt viikon, ajelin ihan kunnolla ja ongelmia ei pahemmin ollut. Nyt kuitenkin aurinkoisena +8 päivänä lähdin ajamaan kouluun, ja eikös se päättänyt sammuta taas kehälle. Vähän ryypyn kanssa leikin ja päälle meni, mutta pienen ajon jälkeen aina sammuu. Menee hetken päästä ryypyn kanssa päälle, mutta ei helpolla. Ärsyttäväähän tämmönen on, kun ei oikeen varaa ole korjailuun.

Mietin tässä et minkälainen homma ois, jos ottaisin myyjään yhteyttä ja kertoisin että tämä räsä on oikeasti aika 'räsä'. Ei tee yhtään mieli ajella kun ei tiedä, että millonka se sammuu uudelleen. Uskaltaako alkaa myyjän kanssa väittelemään asiasta? Kuitenkin nyt on jo extra 300€ pistetty pyörään ja alkaa tulevan kesän rahat katoilla tililtä aika pikaseen tätä tahtia...

edit: siis tarkoitus olisi palauttaa pyörä.
Aplaja
Pyörä:
Rieju MRX 125
Paikkakunta:
Rovaniemi
Liittynyt:
17.6.2010 17:23
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Aplaja » 24.3.2014 11:22

Et tule mitään korvausta saamaan tai varsinkaan pysty pyörää palauttamaan jos yksityiseltä ostit. Kuluttajien välisessä kaupassa kun ei ole oikein minkäänlaista vastuuta myyjällä. Sinun olisi pitänyt osata huomata viat pyörää ostaessasi (vaikka eihän tuota mitenkään oikein olisi pystynyt huomaamaan).

Kuulostaa siltä, että pyörä on lämpöleikannut. Tarkista jäähdytysnestekanavat ja vaihda tiivisteet. Taitaa joutua männän vaihtaan ja vähintään pytty hoonata/porata. Kaverilla oli tiiviste levinny ja tukkinu pytyn jäähdytysputket.
T-kortti: 30.3.2012, M-kortti: 27.4.2012, A1-kortti: 17.7.2013

Pysäytetty [ ], Sakot [ ], Kilvet pois [ ].
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut mustavi » 24.3.2014 14:06

Voithan yrittää sovinnolla kaupan purkua, mutta tuskinpa myyjä jäi kaipamaan "räsää". Muussa tapauksessa se menis riitajuttuna rosikseen, eli jos siellä on jutturuuhkaa tuo siviilijuttu etenee siellä hitaimmassa kastissa. Voi olla vaikeaa näyttää, että Sinulle olis myyty parempaa kuin 10v wanha 2T-diiva siinä kunnossa kuin se on (hintahan kuvasti, että "luultavasti on laittoa"), esimerkiksi esitetty siitä perättömiä väitteitä myydessä. Vaikea uskoa, että kalliiksi tuleva riita menestyis. Plan B, C tai D tarttis kai ottaa esiin...

Pyörän vika (jos ny ei heti maalais katastrofikuvia) vois myös olla mm. tankin huohotuksen tukkeutuminen, eli kun se ei saa korvausilmaa tarpeeks syntyy tankkiin alipaine eikä kone saa x minuutin ajon jälkeen enää tarpeeks bensaa. Huilaillessa alipaine hiljalleen tasaantuis jolloin kierros lähtee uudelleen käyntiin. Ei ny ihan mahdotonta, että noin kävis esim. E10:n turvotettua bensakorkin tiivistettä. Muita vois olla kaasarin jumitteleva neulaventtiili, eli myöskin riittämätön bensan tulo, esimerkiks jos talvisäilärin jäljiltä olis bensat kuivunu kaasariin ja jättäny töhnää jälkeensä. E10-töhnä kuuluu voivan jumitella jopa luistia mm. nelareissa. Skrotaxien korjausoppaista on jotain ladattavia versioita varmaan RS-Wikissä, tai ainakin on Red Rosen+Classicin tietopankkijutussa (aika suttusina), jos niistä apua olis.

My 2 cents...
riksu26
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
10.7.2012 21:56
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut riksu26 » 24.3.2014 15:53

Mä olen kyllä kuullut, että yksityisissäkin kaupoissa olisi joku "takuu aika" joku viikon tai pari?? Kuitenkin. Vaikka olisikin niin ei se sinun tapauksessasi oikein auta.

Heti ensimmäiseksi minä tarkistaisin kaikki yksinkertaisimmat viat, kuten tuo korvausilma. Tämä ei nyt sama homma ole, mutta mun kymco skootteri hyytyi samalla tavalla. Johtu siitä, että Wandalta tilattu uusi imukaula oli liian löysää tavaraa --> kaasari hakkasi koneeseen, joten kone ei saanut bensaa. Ei olisi ihan heti uskonut, että tuosta johtui.
Stål
Pyörä:
Husaberg FS 570, EX: KTM EXC450, EX: Husqvarna Sms 4 -10
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
2.6.2011 14:40
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Stål » 24.3.2014 16:27

Aplaja kirjoitti:Et tule mitään korvausta saamaan tai varsinkaan pysty pyörää palauttamaan jos yksityiseltä ostit. Kuluttajien välisessä kaupassa kun ei ole oikein minkäänlaista vastuuta myyjällä. Sinun olisi pitänyt osata huomata viat pyörää ostaessasi (vaikka eihän tuota mitenkään oikein olisi pystynyt huomaamaan).

Kuulostaa siltä, että pyörä on lämpöleikannut. Tarkista jäähdytysnestekanavat ja vaihda tiivisteet. Taitaa joutua männän vaihtaan ja vähintään pytty hoonata/porata. Kaverilla oli tiiviste levinny ja tukkinu pytyn jäähdytysputket.

Kyllä myyjällä on vastuuta. Se on vaan semmonen homma että pitää haastaa oikeuteen, jos haluaa purun tai korvauksia.
Husaberg FS 570
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut mustavi » 24.3.2014 17:59

riksu26 kirjoitti:yksityisissäkin kaupoissa olisi joku "takuu aika" joku viikon tai pari??


Toi perumisaika on posti-/nettimyynnissä, koska et ostaessa voi tarkastaa tuotetta.

Hevoskaupassa taas laki edellyttää ostajalta konin huolellista tarkistamista (havaittavissa olevat puutteet tai viat), eli suojaa ostajalla on vaan jos myyjä olis petosmielessä esittäny tehneensä esmes moottorin täysremontin (milläs tarkastaisit, kun konetta ei noin vaan pureta kauppaa hieroessa) JA olis väitteensä turvin pyytäny selvästi yli torihintaa. Näinhän ei ollu. Tarkastusvelvoite on muuten ankara, eli esimerkiks jos teit mielestäs poskettoman edullisen kaupan ja kauppatavara osoittautuukin sittemmin varastetuks, on KKO linjannu että ostajan olis kuulunu tulla epäluuloiseks (kyseessä oli perämoottori, mikä ostajan oli palautettava oikealle omistajalleen... tarina ei kerro saiko hän myyjältä rahansa pois... tuskinpa). Finlexistähän löytyy lait, ja myös KKO:n ratkaisusta muodostuva oikeusperinne, eli parisen tuntia voisit uhrata tutkimuksiin? Juuri PKS:lla rosikset taitaa olla aika jumissa, eli ainakin tää kesä (ja ehkä toinenkin) menis realistisesti ennenku riita tulee käsittelyyn.

Täytyy kyl sanoo, jos budjetti on luokkaa 700€ ja haluaisin melko varmasti vielä ehjän ajopelin joutuisin katsoon markkinoiden aliarvostamia (ja aika laiskoja) 4T-sinkulla olevia järkipyöriä, ei todellakaan enää 10vee suht paljon ajettua Italian diivaa. Sellaiset kun EI ole enää japsien kaltaisessa umpiluotettavassa kunnossa (eivät kyl olleet uutenakaan), eikä myyjä sitä moitteettomaksi ollu edes hinnoitellukaan. Toimiessaanhan (ja tt) noi on hysteerisen hauskoja (ainaki C12-Freccia mikä mul kerran oli), ymmärtää täysin miks RS houkuttelee, mut vanhetessaan noi ei ole huolettomia eikä ehkä enää arkikelpoisia, vaan pikemminki harrasteajoneuvoja (lue: puuhamaa). Ostit pyörän mikä vaatis ammattiomistajaa, ja voi niellä paljonki rahaa (enemmän ku aihio olis väärti). Sanon, ku omistan useanki harvinaisen ja vähä vaikeen ajopelin, ei ollenkaan kettuiluna. Et ole eka joka on joutunu tuollaiseen pinteeseen :(

Huolto ilmeisesti kurkkas ettei RS:n kiinni nappaaminen ollu paha, eikä mitään ilmeistä feelua ollu (?), et toivottavasti nyt kyseessä vain pikkuvika. Pahoin kyl pelkään, ettei se jää kesän viimeiseks, ja että Räsä vie vielä yhden jos toisenki ison setelin lompakosta. Ajat aika "kalliilla" pyörällä, ei siitä pääse yli eikä ympäri, luultavasti aivan liian kalliilla sun budjettiis nähden. Mieti ny sitte tällasena "taisteletko vai pakenetko"-valintana et jatkatko paikkailuja (ja riskeeraat, että kone ehkä kajahtaa lopulta oikein huolella kun riittävän monta pikkufeelua osuu yhteen - imho toi on tuollainen "do you feel lucky?"-tyylinen ajopeli) vai pystytkö vielä kunniallisesti ja ilman kohtuutonta sulkasatoa perääntymään kohtalostas - jos RS:n saa taas kuntoon sen sais ehkä myytyä ok keväthinnalla.

Kukaan ei voi tietää petoa atomeiks purkamatta ja entistämättä onko RS umpilaho vai kenties melko ookoo: monihan lottoaa, että käy hyvin, mut mieti kestääkö Sun pöksys jos tarina meneekin "worst case"-rataa, eli kassan vuoto jatkuu tota salakavalaa 200-300€/kk tahtia korjailuihin, kunnes kesähelteillä käy maksimivahinko, ja RS jää myyntikelvottomaks raadoks sun kotipihaas (ts. joudut myymään sen osina, tai varaosapyöränä - mahtaako saada montaakaan vihreetä seteliä?). Jos nyt oot nesteissä, ni sepä vasta "deep shit" oliskin :( Jutussahan on vielä sekin koukku, että RS:n köyhdyttämänä joutuisit isompaan tai autoon vaihtaessas taas valitsemaan halvan riskitapauksen, eli tollei ihmiset joutuu kierteeseen missä tarttis aika ison rahakasan päästä pois, ja kiinni asiallisen pienillä kuluilla menevään käyttöpeliin.

Sorry kun ny jouduin maalailemaan piruja seinille.
riksu26
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
10.7.2012 21:56
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut riksu26 » 24.3.2014 18:52

^Asia tekstiä!

Niin no sitähän minä vähän tässä ajoin takaa, että jos koneessa ollut jotain häikkää jo myynti hetkellä jonka myyjä on tiennyt, mutta ei ole kertonut.

Samaa mieltä myös siitäkin asiasta, että jos ei ole varaa tuota 2t:tä laittaa, niin mikset ostanut nelaria? Tuolla 700:lla kun olisit voinut saada pyörän mitä ei sinun tarvitse koskaan huoltaa niitä perushuoltoja lukuunottamatta.
Aplaja
Pyörä:
Rieju MRX 125
Paikkakunta:
Rovaniemi
Liittynyt:
17.6.2010 17:23
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Aplaja » 24.3.2014 23:47

Stål kirjoitti:
Aplaja kirjoitti:Et tule mitään korvausta saamaan tai varsinkaan pysty pyörää palauttamaan jos yksityiseltä ostit. Kuluttajien välisessä kaupassa kun ei ole oikein minkäänlaista vastuuta myyjällä. Sinun olisi pitänyt osata huomata viat pyörää ostaessasi (vaikka eihän tuota mitenkään oikein olisi pystynyt huomaamaan).

Kuulostaa siltä, että pyörä on lämpöleikannut. Tarkista jäähdytysnestekanavat ja vaihda tiivisteet. Taitaa joutua männän vaihtaan ja vähintään pytty hoonata/porata. Kaverilla oli tiiviste levinny ja tukkinu pytyn jäähdytysputket.

Kyllä myyjällä on vastuuta. Se on vaan semmonen homma että pitää haastaa oikeuteen, jos haluaa purun tai korvauksia.

Miten pystyt todistamaan, että on myyjän vika? Serkulta osti toissa talvena joku kelkan, hajosi muutamassa päivässä ja teki rikosilmoituksen. Serkku kävi kyttäasemalla kuultavana ja sieltä sanottiin, että ei tämä juttu tästä tämän pidemmälle etene. Voihan sitä koittaa oikeuteen haastaa, mutta tuskinpa sitä voittaa ilman veden pitäviä todisteita, että myyjän vika. Eikä nuo oikeuskäsittelytkään mitään nopeita ole.
T-kortti: 30.3.2012, M-kortti: 27.4.2012, A1-kortti: 17.7.2013

Pysäytetty [ ], Sakot [ ], Kilvet pois [ ].
skittlesmaster
Pyörä:
Derbi Senda X-Treme SM
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
29.5.2011 11:29
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut skittlesmaster » 25.3.2014 0:10

No mikä ihmeen sotatantere tännekkin on ilmestyny :D Tosiaan, pyörä oli tyhmä ostos kun niin halvalla hain, mutta myyjä myi muuton takia halvalla --> mäntä, sylinteri, tiivisteet sun muut ihan 5tkm vaihdettu (kuitit), kyllä tän kesän kestänee. Kaasari oli jo säädetty, putsattu ja tankki myös puhdistettu viikko sitten ammattilaisen puolesta. Rahaa on korjata vaikka mitä kävisi, mutta ostin halvan pyörän koska hinta-laatu suhteeltaan (kalliit huollot tehty) sopi tilanteeseen ja pitihän nyt se 2t kokea kans.

No nyt vielä, että pyörä toimii nyt normaalisti taas. En tiedä mikä siinä oli, ajattelin iltapäivällä että lähdenpä kattomaan toimiiko ja mikä siinä ois. Ajoinpa bensa-asemalle ja sammuhan se matkalla, mutta ajattelin pistää vara-tankille ja ajaa sillä. Ajoin melkein tankillisen loppuun eikä ollut enään ongelmia. Kattoo nyt, jos jaksaa alkaa säätämään. Kuhan tää nyt kouluun ja muijalle asti veis (10km) nii eiköhä pärjää. Ja jos nyt leipoo lopullisesti niin onhan mulla ikiliikkuja(separi) vielä tallissa. Kiitti nyt kuitenkin kun porukka jakso täällä taistella :)

OT loppuu :)
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Ostan kevarin, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut mustavi » 25.3.2014 12:25

skittlesmaster kirjoitti:ja pitihän nyt se 2t kokea kans.


Lycka till bara, eihän se varmaan kylmäks jätä (kun nyt jo olit perumassa kauppoja) :D