Keskiyo kirjoitti:perinpohjaisesta
De nada. Ennemminki kai koht joku vie mult näppiksen lukon taa, tai 10v bännit joutopuheista
Varren harvinaisuus kait pitäis ymmärtää sillei, et huonot on rikottu ajat sitte, ja hyvät taasen käsissä mist niitä saa pois vain isolla setelitukolla, kunhan omistaja siirtyy eteenpäin
Vanhuuskysymyksestä tietenki 10 vuotta on 125-elämässä pitkä aika, mutta "hyvissä käsissä" jatkuvasti hoidettu omaisuus rapistuu hitaasti, ja repsottamaan alkaneet nurkat korjataan. Kriittisen tärkee vaan ostajan tarkistaa, että näin on todellakin tehty, eikä vaan "kulutettu". Jotain perusparannuksia alkaa tulla 10v jälkeen eteen, vaikkapa pakoputki (ruostuu sisältäpäin KAIKISSA nelareissa, myös autoissa), alusta (tyyris takajoustin), vesipumppu ja letkut, kytkin. Senhän takia hintakin laskee, se olis "arvioitu käyttöarvo ennen peruskunnostuksia". Varressa oli toi mallikatkos 2006/2007, mut ruiskun ja faceliftin ohella aika monet osat ovat niissä samoja. Ruiskuhan tuli Euro 3-saastenormin takia, ei siks et kaasarit olis ollu "huonoja", ja old school-ihmiset tykkää kait yhä et kaasaripelit "vanhenee kauniimmin", ts. elektroniikka voi olla yks prkl korjata vanhemmiten (=uusi osa, jos sattuu vielä saamaan). Sikshän kirjoitin Sachs XTC:stä, et jos siinä on ollu oma CDI piensarjana niin uutta voi olla todella vaikee löytää tollaseen harvinaisuuteen. Ai niin, XTC: olisko niin, et kansirikkojen taustal on raaserin 1,5hv viritys yhdistettynä pyörätyyppiin mikä houkuttelee kiertämään 4V-konetta punaselle kierrosvyöhykkeelle (esmes MOTORRAD-testi)? Ts. konstruktiosta on otettu turvamarginaalit ulos, eikä muutekin kovalla koetuksella oleva venttiilikoneisto sitten tahdo kestää kovakourasta ajoo FX-Suizassa? On toki spekulaatiota, mut noinhan ne viritetyt vehkeet usein alkaiski revetä saumoistaan?
Rupesin tossa sössötteleen jotain -09 ja -05 Varreista, mut äh, kaukoarviot on vähä höperöitä. -09 tuntuis varmalta valinnalta, mut parempi sellaselle joka pitää sitä seuraavat 5+ vuotta ja ottaa siitä käyttöarvon irti, koska tosta ei 2v ja 20+tkm jälkeen varmaan saa ees puolta nykysestä hintapyynnistä (eli Derbi olis siin suhtees ehkä parempi diili). -05 taas on ehkä 1.500-1.600 pyörä (ok, tonni pääomaa, muu kulunkeja joist varmaan saa jäännösarvoo pois) siinä vaihees ku oot vaihtanu molemmat renkaat, luultavasti etujarrulevyn (entä taka?) ja teettäny käyttöönottohuollon, eli ajokausi voi alkaa. Hoidetulta tuo kyl muuten vaikuttaa, et "hyväkuntoinen" olis uskottava. Tarkistamatta + koeajamatta ei tietenkään pitäs ostaa, ja mieluiten sais olla 10km lenkki mis pääsee kattoon kulun = onko kaikki konit kotona. Näistä kahdesta katsoisin -05:n, koska -09 ei edes mahdu Sun budjettiis ja on kaukana, eli ei oikeesti edes olis realistinen vaihtoehto.
No entäs sitten nää tavanomaset 0,5 centin viisastelut?
Pelästyin vähä et ohjailenko Sua jotenkin Varren suuntaan? Eih. Parempi Sun olis ottaa lunkisti ja miettiä mitä ajopeliltä tarvit, ja minkälaista tunnetasolla haluat. Sitten ku tuo on kristallisoitunu ja s`oikee tulee vastaan mis myyjä, pyörä ja seikat täsmää, tajuut lyödä kii. Yzää en ruksis pelkän puheen perusteella, onhan se enempi mainstream ja vikkelä ajaa - kuiteski joudut katsomaan pyörää pari kesää, ja olis paljo helpompaa jos luo/pois kävellessä kokisit omistajan ylpeyttä... eikä vaan "*§%#-heteka prkl, Juhannuksena joudat kokon sytykkeeks!"
Jotenki aavistelisin, et Sulla olis kuitenki WR se houkuttavin vaihtoehto (et aja matkaa - mikä taas olis Varren bravuuri), ja kunhan kausi ny käynnistyy sellanen saattas kiiremyyntinä tulla vielä tähtäimees? Jos näin, niin ehtisit kerätä lahjalupauksia et saisit puuttuvat rahat tarvittaessa kasaan? Ja jos ei tule iskun paikkaa ni olis varakassaa ajokamppeisiin tai sattumuksiin (vois myös spekuloida, et jos Yzä uudistui 2014 niin WR olis vuorossa 2015?). Voin kertoo, et mun eka moottoripeli (mopo) oli "järkevä" muttei ollenkaan sellanen ku olisin halunnu (OPM, otti sen minkä sai). Hyvinhän se työnsä teki, mut idutus on vähäniinku Hetivalmis-kiuas, et vähä ku erehdyt raottamaan tunteiden kantta ni sieltä tulee vahva idutuksen löyly. Kavereil oli jotenki mielestäni aina nii-i-i-n paljo paremmat tai tyylikkäämmät tai kulkevammat... jne. jne. "Siks must tuli tällanen, ku koin heti alkuun tollasen trauman"
Selvintä olis käydä tyypittämässä toi -05 jos se on kohtuulähellä, katsella jotain videoitakin ellet niin o tehnykin jo, et onko Varre luonnossa edes sinnepäin oikeantyylinen. Ethän kuitenkaan viitti riskeerata et joutusit vaihtamaan sen pian toisenlaiseen - mikä käy lompakolle luultavasti, jolloin seuraavaks katot muutamaa riviä vanhempaa ja riskialttiimpaa, ja niin et varmaankaan haluais joutua tekeen?!
http://www.youtube.com/watch?v=Oibdlv0Gy9k Tos 11min XLV Mk.I:n tyypitys, tosin 80mph=126km/t se EI oikeesti kulje (alamäki, mittarivirhe...), eikä V2 väännä sinkkua paremmin kuten puhuja väittää, vaan toisinpäin (muutaman Nm, mut kuitenki).