Pitäiskö tähän ny vielä sössötellä jotain kommenttia?
Komppaan Ghostlya, et tutkimustyötä kannattais ehdottomasti tehdä ennalta. Jopa viäntää simppeli laskentataulukko parille vaihtoehdolle, et paljonko kulutuserot ym. maksaa, ja myös jokin kulu pyörään kiinni lyödylle pääomalle (esimerkiks 30% "poisto" hankintahinnasta/jäännöksestä per vuos, mihin sitte mahtuu arvonalennusta ja odottamatontakin rahanmenoa) tai talvisäilärillekin jos ei ole sopivaa omaa tilaa. Tietopankissahan alkaa olla ihan komiasti aineistoa, ja jos puhut vieraanmaankieltä ni kummasti löytyy vaikka ja mitä tietoa maailmalta. Haluat kai kuitenki pyörän millä voi lusia ihan ok sen 2 vuotta, ja mieluiten vielä sellasen missä silmä lepää?
Komppaisin Ghostlya myös siinä, et 2T:ta ei pitäis dumpata "ilman muuta". Ajat kuitenki vaan 7km per suunta arkiajoa, eli esimerkiks vesijäähyinen alumiininelari ei ehdi tolla matkalla lämmetä täysin. Mainituista pyöristä Yzä on tunnetun herkkä kulumaan jos sitä revittelee pannu alilämpöisenä, ja isot V2-Hondat (itelläni Shadow) todellakin nokeentuu tollasessa aika helpolla nuhaisiks. Melkeinpä tosiaan menisin ilmajäähynelariin, tai juurikin 2-tahtiseen. 2T:n etu on, koska mikään kone ei tykkää vajaalämpöisenä ajamisesta eli kuluu, että hoonaus+männänvaihto entistää sen aika hyvin ja halvalla (alakerta tosin voi kaivata uusimista, mikä on vähä hintavampaa). Nelaria et halua "entistää"... serious money!
Niin, se fyffe... Budjetista 2.000€ täytyis varmaan maksaa kunnolliset ajokamppeet ja varautua että ostettu pyörä kaipais jarrupalaa, kumesta, tai vaan tuoreet öljyt (koneen henkivakuutus). Hankinta on vasta pääsylippu, ne todelliset kulut iskee sitten käytön aikana. Sanotaan vaik jokainen kaatuu ainakin kerran ennenku viisastuu (mikä ei ole kiva jos ajat muoviluodilla... rits-ruts, ja sataset pyöri silmissä). Melkeinpä menisin (meninkin piruuttani) katsomaan 1.000€ hintaluokan pyöriä. Tyylin sijaan voisit kans miettiä minkälaista jobia pyörän pitää pystyä tekeen... siis pieneen arkiajoon ja satunnaisiin jo suht reippaisiin (500km, hey) matkoihin ei tarvi olla hieno kyykky, vaan jotku muutkin tyylit kelpais.
Cebari on ny aika peruspullavalinta, ihan ok varmaan jos sul on mittaakin alle 180cm. Korstolle moni kevari alkaa olla aika nafti. Yzä olis kuulemma kiva ajaa, mut sen kone on vähä vaikea, ja malli vaihtu just, eli Mk.I:n hinnat varmaanki dyykkaa jatkossa. Suht kestävän ja perushyvän sporttisen 2T:n saisit uudemmasta NSR:stä joista näly joitain päällepäin siistejä olevan tonnin hujakoilla. Mitä niis kone on syöny on tietysti eri juttu. NSR kulkee ihan kivasti (erityisesti jos se einy ihan ole A1-laillinen
) ja on yllättävän pätevä reissupyöränäkin - muun muassa ajettu useita Rautaperseajoja eli yli 1.600km alle vuorokaudessa. 2T lutraa toki aika vapaamielisesti bensan kanssa, mut sun perusajo on kuitenki aika lyhyttä et onkohan niin väliä? Jos hyvän löytäisit... pari RG-Suizaa näky, Tezareita ku meren mutaa, mut pitäisin NSR:ää allround parempana.
Korstompana, ja jos uskaltautuisit vähä marginaalisempiin malleihin, vois ajatella Hyon Comettia, mis on hauskasti hörpöttävä V2 ja kilohinta pohjamudissa (pyörä painaa siis reilusti). Sachs XTC:tä ainaki ite oon puolivakavissani silmäilly... tosin en tiedä kuin moni oikeesti viihtyy paukkukovan raaserin puikoissa (aika vähät vuosikiometrit monissa - eikö ajo ole maittanu?), tai mitä hysteerisiä kotauksia pyörä tai kuski saa jos lähet jäykänkovalla raaserilla soralle. Paljo kysymysmerkkejä XTC:ssä on (muun muassa et katteita on heikko saada jos droppaat sen), mut toisaalta kylillä mennään "Dzarmo, mikä TOI on?". En itekään tuntenu pyörää ennenku viimeks - oliko tässä topikissa - tuli puhe siitä, eli aika näyttävä ja iso pyörä aika järkevään hintaan. Nää nyt vaan esimerkkinä: en tiedä tulisitko onnelliseks Hyon tai XTC:n kanssa. Pikkasen eppäilen. Quannonista, Derbeistä tai mitä muita näky tonniluokassa en osaa sanoa...
Toinen linja olis mennä työhevosiin, eli ykspyttysiin järkipyöriin. Tonnin pyynti oli esim. 15tkm ajetussa 2009-mallin Yammu YBR:ssä, eli suht tuore vähän ajettu siisti peli mikä aika varmasti pörisee ilman huolen häivää sen 2 vuotta, Kulutus on 2l/100km pinnassa. Hondan CBF olis samantyylinen, ja ajettavuus kuuluu olevan siinä eri kiva. Vähän nössöpyöriltä ne ehkä tuntuu, mut jobi hoituu varmasti ja halvalla mikä on pirun kova argumentti ku rupeet ajatteleen asioita. Variaatio olis simppeli sinkkuenska (on monesti samaa moottorisukua) millä kalareissut ja arkiajo hoituu... matkailussa enska tosin ei taida olla kovin pätevä. Ja jos taas matkat ei ole vain suunnitelmia vaan oikeesti ajaisitkin paljon ja kauas, niin Varre on sellaseen kyl hieno (tai Shadow, jos haluut saman koneen... muutama siisti nimittäin juuri nyt tarjolla selvästi alle torihintojen), mut sellasta en ostais alussa mainituista syistä ellet oikeesti tarvi isoa hulppeeta mukavuuslaitosta. Tos seisoo just ikkunan alla musta uudemmanmallinen Varre, mitä oon ohi kulkiessa vähä silmäilly (joo hitto, taas tätä kevätkuumottelua et josko uutta pyörää kesäks.... ei siit taida koskaan päästä eroon
).
Jåå, et tällainen romaani tällä kertaa...